aDirdal Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Fikk det plutselig for meg i går at jeg skal kaste meg på linux-bølgen. Distro'en jeg har valgt meg ut er Dreamnlinux, og begrunnelsen er vel egentlig bare at den ser bra ut (liker mac-greia) og fikk noenlunde god omtale. Er ingen advanced bruker av pc, så jeg kommer til å holde meg til surfing, tekstbehandling og et og annet spill + litt generell utforsking (?). Har lastet ned, og tenker å brenne ut og installere senere i dag. Det jeg egentlig lurer på er om dere har noen innvendinger mot dette valget? Har tenk å slenge den inn på en 1,5 år gammel laptop med 1,6 GHz Centrino, 1gb ram og nvidia 6600\intel skjermkort (hybrid maskinen til whitebox). Er det ting jeg burde ta i betraktning før jeg kjører på med installasjonen? Er ikke spesielt inni Linuxverdenen, så alle tips mottas med takk. Hvordan er oppstartstiden i dette OS'et i forhold til f.eks et treigt XP? Er det problematisk å ha 2 OS på maskinen i "innkjøringsfasen"? I utgangspunktet er det kun Dreamlinux jeg er interessert i å diskutere, med mindre det kommer noen saklige argument som får hele dreamlinux-inntrykket mitt til å falle i grus! Takk for alle innspill! Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Last ned livecden og se om alt virker. Hvis du har et trådløst kort som du vil bruke, kan det være litt problematisk å til. Å ha to oser er i utganspunktet ikke noe problem. Du må ha en egen partisjon til linux på minst 10 gb. Kan være litt problematisk å få det til. Kanskje best å slette alt, partisjonere, installer xp også linux. Lenke til kommentar
aDirdal Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) Nå har jeg en XP-partisjon (C:) og en Lager-partisjon (D:), kan jeg ikke da opprette en partisjon fra D: på 10gb, uten at jeg må slette noe innhold? Er liksom ikke klar for en extreme makeover. Enklest mulig. Edit 1: Trengs det virkelig 10gb? Edit 2: Fant Dreamlinux Wiki, hvor det stod hvordan man kunne partisjonere uten å slette på en meget grei måte. I tillegg så stod det at man behøver min 3gb, så dersom jeg går for 5gb bør jeg vel ha gode nok marginer? Endret 19. juli 2007 av aDirdal Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Nå har jeg en XP-partisjon (C:) og en Lager-partisjon (D:), kan jeg ikke da opprette en partisjon fra D: på 10gb, uten at jeg må slette noe innhold? Er liksom ikke klar for en extreme makeover. Enklest mulig. Edit 1: Trengs det virkelig 10gb? Edit 2: Fant Dreamlinux Wiki, hvor det stod hvordan man kunne partisjonere uten å slette på en meget grei måte. I tillegg så stod det at man behøver min 3gb, så dersom jeg går for 5gb bør jeg vel ha gode nok marginer? 9100817[/snapback] 5 gb går bra det og. Selve oset tar vel ca 2 gb, så lenge du ikke skal lagre noe særlig på Linux partisjonen, slik som musikk og filmer, bør det vel gå bra. Husk å ta backup før du gjør noe med d partisjonen. Lenke til kommentar
aDirdal Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 Man har tilgang til resten av filene som er på de andre partisjonene, selv om man kjører linux? Eller bommer jeg kraftig nå? Tenker da først og fremst på musikk, filmer, dokumenter, bilder. Regner med at jeg kan vinke farvel til programmene jeg har installert med windows... Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Man har tilgang til resten av filene som er på de andre partisjonene, selv om man kjører linux? Eller bommer jeg kraftig nå? Tenker da først og fremst på musikk, filmer, dokumenter, bilder. Regner med at jeg kan vinke farvel til programmene jeg har installert med windows... 9101208[/snapback] Jeg bruker ikke Windows, men jeg tror du vil ha lesetilgang til filenene dine. Lenke til kommentar
Lasse 90 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Jeg vil heller anbefale deg å se på ubuntu. Du kan få alle distroer til å se MACish ut uansett. Last ned "Desktop" CDen, brenn den ut og restart så kan du prøve ubuntu uten å installere. Ubuntu har et mye større miljø enn dreamlinux, dessuten er det en kjempebra distro for nybegynnere. Har selv prøvd dreamlinux og ble ikke helt overbevist. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Mye gode ting med dreamlinux å, men siden den har såpass liten brukermasse er det ikke like lett å få hjelp. Mesteparten av hjelpa som er å få, er på portugisisk. Lenke til kommentar
aDirdal Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Fikk kjørt DreamLinux fra live-cd'en i går, og jeg liker det jeg ser. Dog litt bekymra for om det er stress å finne filene fra "Windows-partisjonene". Noen som kan gi et godt svar på det? Krever en slik installasjon mye "online"-tid? Enten under, eller etter installasjonen? Tenker å ta med PC'en på hytta, og installere og sette meg skikkelig inn i det når jeg er der. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Ville nok hatt nett tilgjengelig, siden du ikke har noe særlig erfaring. Dokumentasjon eller hjelp er viktig hvis man står fast. Hvis du skal ha dual boot ville jeg venta. Men hvis det skal være eneste os'et på maskina er det ikke så mye man kan gjøre feil Hvis man gjør feil da er det jo bare å prøve på nytt Lenke til kommentar
aDirdal Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Har prøvd å gå fram slik det står på Dreamlinux sine sider, men får ikke til å 'resize' D: med QParted programmet som er på LiveCD'en. Når jeg trykker 'ok' (eller hva det var), etter å ha valgt ny størrelse, så tar det 10 sekund så kommer den nye fordelingen opp (skal det gå så kjapt?), hvor det står at jeg har frigjort 5GB, men problemet er at jeg ikke får noen muligheter til å formatere (create) på denne frigjorte delen og når jeg så oppdaterer harddiskinfoen igjen, så er alt tilbake igjen slik det var før jeg resiza. Noen innspill? Finns det andre programmer som kan fikse dette på en like bra måte? Lenke til kommentar
Haventh Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Syns at installasjonen til dreamlinux var veldig kronglete, jeg hoppet tilbake til opensuse jeg. Opensuse var den første linux distroen jeg prøvde, nå har jeg også sett på sabayon, ubuntu, debian. Syns fortsatt at opensuse er distroen for meg. Jeg ville ha anbefalt opensuse. Her er et opensuse forum: opensuse.us Lenke til kommentar
Decline Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Ikke noe problem å få tilgang til windows-partisjonen fra linux. Ihvertfall i Ubuntu, regner med det ikke er så store forskjeller på distroene her. Men du får vel kun lese-tilgang, altså du kan ikke legge inn noe nytt på windows-partisjonen. Blir ca. som å putte inn en dvd/cd Lenke til kommentar
aDirdal Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 OK.. burde vel nesten være slik ja.. ellers hadde det ikke vært spes fordelaktig med to OS på maskinen. Men savner litt hjelp til hardiskpartisjoneringen.. har liksom stansa opp der. Gir ikke opp Dreamlinux før jeg har fått det til, og sett med egne øyne hvor dårlig det er! Men takk for anbefaling anyway! Lenke til kommentar
wil Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Har selv bare hørt om Dreamlinux, men aldri prøvd den selv. Kjører Slackware 12.0 selv. Dette er et lite skudd i blinde, men siden at det er en grafisk installasjon så kan jeg tenke meg at det er en ganske så enkel partisjonering også. Har du mulighet til å partisjonere disken automatisk der? Men som andre her sier så tror jeg nok ikke DreamLinux er noe for deg. Grafisk Grensesnittet som kjører i Dreamlinux er ikke akkurat drømmende. Det heter Xfce, og jeg ville nok ikke valgt det hvis man bruker Linux for første gang. De fleste Linux distroer nå i dag bruker KDE eller Gnome som Grafisk Grensesnitt, så jeg ville nok ha valgt en slik distro istede. Lenke til kommentar
aDirdal Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Ok, ok! Etter massivt press så begynner jeg, noe motvillig, å innse at Dreamlinux kanskje ikke er det mest ideelle, men da lurer jeg på om det fins noen andre distroer hvor man kan få "Mac-menyen" nederst på skrivebordet, evt om det finnes måter man kan lage dette på, UTEN altfor mye strev? Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Ok, ok! Etter massivt press så begynner jeg, noe motvillig, å innse at Dreamlinux kanskje ikke er det mest ideelle, men da lurer jeg på om det fins noen andre distroer hvor man kan få "Mac-menyen" nederst på skrivebordet, evt om det finnes måter man kan lage dette på, UTEN altfor mye strev? 9185043[/snapback] Det finnes en blog om hvordan man forandre Ubuntu til maclook: http://www.taimila.com/?q=node/11 Ellers så kan du sjekke ut Elive, de kjører Enlightment vindusbehandler. Mange synes den er fin. Lenke til kommentar
aDirdal Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Ah.. herlig innspill Gaute65! Nå tipper jeg at jeg kaster meg over Ubuntu og installerer Beryl (sånn jeg får Kube-desktop), og derefter å skaffe mac-look om det går.. fin fint! Edit 1:Elive så jo også meget spennende ut.. får ha det som en nr 2 Edit 2: Aha! Fant ut hva jeg gjorde galt med partisjonering, så nå ligger alt til rette for å kjøre på med Dreamlinux likevel. Har også brunnet ut Ubuntu i tilfelle forsøket går på dynga. Må dog vente til i morgen til PC'en har heala seg igjen... tydeligvis noe ved denne Dreamlinux cd'en den ikke liker... skjedde ikke med 2 andre pc'er jeg testa med... Endret 1. august 2007 av aDirdal Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Noen som vet om Dreamlinux støtter norsk tastatur, eller må man skrive som om det er engelsk, som i Knoppix? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Alle linux-distroer skal støtte norsk tastatur. Jeg blir svært overrasket hvis dette ikke lar seg gjøre i Knoppix. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå