Gå til innhold

Kjærlighet til gud?

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter som det jeg har skjønt er kjærlighet den største kraften i vår verden.

Men det jeg lurer på er om kjærligheten til gud(hvilken som helst gud) har en større kraft en den kjærligheten vi har til f.eks våre nærmeste.

Så derfor spør jeg dere relgiøse, er deres kjælighet til gud større en deres kjærlighet til familen? Hvor kraftig er egentlig guds kjærlighet?

Kjærlighet er vel vanskelig å beskrive med ord, men jeg tror de fleste av oss på en eller annen måte har hatt den følesen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Men det jeg lurer på er om kjærligheten til gud(hvilken som helst gud) har en større kraft en den kjærligheten vi har til f.eks våre nærmeste. 

Så derfor spør jeg dere relgiøse, er deres kjælighet til gud større en deres kjærlighet til familen? Hvor kraftig er egentlig guds kjærlighet?

Kjærlighet er vel vanskelig å beskrive med ord, men jeg tror de fleste av oss på en eller annen måte har hatt den følesen.

9100747[/snapback]

Ulike former for kjærlighet kan vel egentlig ikke sammenlignes og "konkurrere" med hverandre.

"Gresk tankeverden, og dernest latin, deler kjærligheten i tre grunnleggende deler. På gresk skilles det derfor mellom Eros (med avledningen erotikk), filia eller vennskap, og agape, den oppofrende kjærlighet, som fikk mye å si for kristen tenkning." -Wikipedia

Dette stemmer med mine tanker om dette.

Spørsmålet er egentlig umulig, litt som å spørre et barn; hvem er du mest glad i, mamma eller pappa?

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar
Hei.

9100747[/snapback]

Kristen forståelse av begrepet kjærlighet betyr ikke en følelse. Kjærligheten er gjerne ledsaget av følelser, for eksempel forelskelse, men følelsen er ikke kjærligheten. Kjærligheten er viljen til å gjøre det gode mot andre, for den andres skyld.

Hvis du gir 200 kr til din kjæreste fordi hun trenger penger, så har du kanskje kjærlighet til henne. Hva om du gir 200 kr til et menneske du egentlig misliker sterkt, simpelthen fordi vedkommende trenger pengene?

Det er altså fult mulig, etter kristen forståelse av begrepet, å elske en du ikke kan fordra. Fordi kjærlighet er en vilje, ikke en følelse, kan Jesus også befale oss "elsk din neste som deg selv".

Når det gjelder kjærligheten til Gud, så kan den være ledsaget av følelser. Men det er ikke følelsene som skaper kjærligheten. Å elske Gud over alt, betyr ikke at man hele døgnet rundt bruker hele ens mentale energi på å kjenne varme følelser for Gud. Hvis så var tilfelle, kunne en ikke oppfylle det andre store bud, som er å elske sin neste.

I stedet betyr det at når jeg har valget mellom å adlyde Gud, og å adlyde andres vilje som måtte stride mot Guds, velger jeg Guds vilje. Dette kan være vanskelig, ubehagelig og slett ikke vekke varme følelser. Men det er gjennom dette en kan se at en setter Gud foran alt.

Lenke til kommentar

Hvis dette virkelig ikke går ann å samenligne, så vil jeg tro at gudenes gave til menneskene er det samme som en lykkepille.

Grunnen til at jeg lurer er hvis jeg skulle f.eks bli kristen vil jeg da fylles opp med med en postitiv energi som overgår alt annet?

Lenke til kommentar
Hvis dette virkelig ikke går ann å samenligne, så vil jeg tro at gudenes gave til menneskene er det samme som en lykkepille.

Grunnen til at jeg lurer er hvis jeg skulle f.eks bli kristen vil jeg da fylles opp med  med en postitiv energi som overgår alt annet?

9100863[/snapback]

En kristen tro er definitivt ingen lykkepille. Kristne kan være akkurat like deprimerte som alle andre.

Lykke (sett med kristne øyne) er forsåvidt heller ikke en følelse, men en tilstand av å leve slik en er skapt for å leve. Derfor kunne Jesus si: "Lykkelige er dere når dere sørger..."

Samtidig kan en kristen tro gi deg en styrke til å takle hverdagens problemer på en ny måte. Men det er i seg selv ikke et argument for å bli kristen. Slik jeg ser det, er hovedgrunnen til å bli en kristen at en tror denne religionen faktisk har sannheten.

Lenke til kommentar
Kristen forståelse av begrepet kjærlighet betyr ikke en følelse. Kjærligheten er gjerne ledsaget av følelser, for eksempel forelskelse, men følelsen er ikke kjærligheten. Kjærligheten er viljen til å gjøre det gode mot andre, for den andres skyld.

Dette er ikke hva vi i dagligtale kaller kjærlighet. Det er da helt unødvendig å kapre et ord når det finnes et utmerket ord for dette: altruisme.

Lenke til kommentar

Dette er ikke hva vi i dagligtale kaller kjærlighet. Det er da helt unødvendig å kapre et ord når det finnes et utmerket ord for dette: altruisme.

9101180[/snapback]

Jeg synes det er uheldig at ord til stadighet skifter betydning. Særlig ødeleggende er det når en diskuterer meningsinnholdet i eldgamle tekster og anakronistisk leser sin egen moderne forståelse av ord som "kjærlighet" inn i teksten. Denne kristne forståelsen av begrepet er forøvrig ikke unik for kristendommen, men finnes allerede hos greske filosofer.

En annen lignende begrepsforvirring ser vi når en begynner å kalle ikketroende for "kristne" fordi de står på papiret i statskirken, eller regner seg for "gode mennesker" og troende for kalles for "personlig kristne". En moderne og unyttig distinksjon.

Lenke til kommentar

Hele begrepet om at gud er allestedsnærværende, allvitende og har evig kjærlighet til alt er selvmotsigende.

Hvorfor ville han skape mennesker som ikke vil tro på ham?

Han vet de ikke vil tro, men det spiller ingen rolle fordi han da kan pøse de uheldige inn i helvete. Snakk om kjærlighet, han vet pr. definisjon på forhånd hvem som havner der i all fremtid, uansett fri vilje eller ei, men får sikkert et kick av å skape noen som sier ham imot slik at han kan fyre opp den evige grillen.

Om en anser det å brenne folk i evigheter for kjærlig så greier jeg meg uten den type kjærlighet.

Ergo: Gud er ikke kjærlig.

En mannevond allvitende, allestedsnærværende gud er ikke godt for noen, "premien" for å tilbe ham her er at en havner i himmelen der en får lov til å lovprise og hylle ham hele tiden. For en premie!

De som ikke hører må forberede seg på varmere tilstander.

Logikken er jo innlysende, men teister med troens skylapper er som små barn som stikker fingrene i ørene og sier lalalalalalala når du ber dem å rydde rommet. De vil ikke høre på fornuft.

Lenke til kommentar
Særlig ødeleggende er det når en diskuterer meningsinnholdet i eldgamle tekster og anakronistisk leser sin egen moderne forståelse av ord som "kjærlighet" inn i teksten.

9101261[/snapback]

Ja, det er ganske problematisk når tekster har vært "utsatt" for utallige oversettelser, for eksempel fra gammel-hebraisk (om noe slikt finnes) til latin, til dansk, til kvasi dansk-norsk, til bokmål, og kanskje til og med til nynorsk... I hvert ledd selvfølgelig farget av synspunkter og meninger til den/de som skriver/oversetter.

For ikke å snakke om hundrevis av år med muntlige overføringer... Alt dette gjør det umulig å tolke skriftene ordrette...

Når man i tillegg tenker på alle de tekstene som ble utelatt når det som skulle bli Bibelen ble vedtatt er feilkildene mange...

Lenke til kommentar
Hei.

9100747[/snapback]

Ikke fortvil min venn, det er kansje verdt å sjekke ut guds kjærlighet kalt Agape.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...