zonko Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Beskytter forbrukerkjøpsloven deg når du oppdager en mangel på en ting du har mottatt som gave? Konkret gjelder saken en mp3-spiller mottatt som gave, men som nå ikke starter i et hele tatt. Spilleren ble tatt med til en Elkjøp-butikk, ikke den samme som den ble kjøpt i av giveren, men de sa de ikke kunne gjøre noe. Det leveres skjelden med kvittering på kjøpet når man får ei gave, og det er saken her og, kvitteringen finnes ikke. Spilleren er av et merke som ikke selges over alt, så det er uansett ganske sannsynlig at den er kjøpt gjennom Elkjøp. Har gavemottakeren noen rettigheter? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Gavemottakeren overtar den opprinnelige kjøperens rettigheter ved forbrukerkjøp. For at gavemottakeren skal kunne kreve sin rett ovenfor Elkjøp, må vedkommende sannsynliggjøre at spilleren er kjøpt der. Dette gjøres best med en kjøpskvittering. Hvis den som i sin tid ga bort spilleren har rotet bort kvitteringen (når skal folk skjønne at kvitteringer bør behandles som et verdipapir?) bør du kontakte butikken der spilleren ble kjøpt, da de antakeligvis har kjøpet lagret i systemene deres. Lenke til kommentar
zonko Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 Takk for svar. Jeg håpte det var det som var svaret, men fant ikke sikre tegn på et selv. Saken er forørvig ikke min, men gjelder ei jeg kjenner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå