Gjest Slettet-0ncAanc1 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) Hei! Er det slik at selv om SATA er utbredt nå så funker alle nye hovedkort likevel med IDE disker og IDE dvd-rom? Bare det står ATA og ATA-133 på HK så er det greit? Må vite det fordi jeg skal bygge pc. Jeg vil ha IDE fordi SATA-disker er vel vanskeligere å installere? Eller er det ikke så mye forskjell? Takk! Endret 19. juli 2007 av Slettet-0ncAanc1 Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Hei! Er det slik at selv om SATA er utbredt nå så funker alle nye hovedkort likevel med IDE disker og IDE dvd-rom? Bare det står ATA og ATA-133 på HK så er det greit? Må vite det fordi jeg skal bygge pc. Jeg vil ha IDE fordi SATA-disker er vel vanskeligere å installere? Eller er det ikke så mye forskjell? Takk! 9100560[/snapback] SATA er vel mye enklere! Slipper å tenke på master/slave og slikt. Bare en jumper og den kan du vel foreløpig glatt overse. (stiller hastighet. noe som egenlig er uaktuelt pr i dag) Bare kobler i strøm og SATA-kabel så er du oppe og går. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Er det slik at selv om SATA er utbredt nå så funker alle nye hovedkort likevel med IDE disker og IDE dvd-rom? Bare det står ATA og ATA-133 på HK så er det greit? Alle de nyeste hovedkort jeg har sett har *minst* 1.stk IDE port fremdeles. Så det begrenser seg for deg til kun 2.stk IDE enheter i master/slave oppsett på denne ene porten. Jeg tror de holder denne ene ATA/IDE porten levende kun for tiltenkt bruk av optiske enheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå