Simen1 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Nå synes jeg det er på tide at Simen1 kommer med et estimat som sier noe om når prisene på brenner og plater når et brukbart prisnivå, gjerne med noen flotte grafer og lignende. 9102880[/snapback] Først noen antieksponensielle parametersammenligningshypoteser: Og så over til en kikk på dehydratvannmolekylhoroskopet mitt: Hmm.. Ut i fra dette ser ut til at vi kan forvente at prisen per GB på blu-ray-plater blir lavere enn for harddisker i løpet av 2011 (+/- 1 år). Men da kommer prisen på spilleren i tillegg. Med et normalt lagringsbehov på 5TB er og en estimert lineær økning av harddiskstørrelse med 100% per 18. måned betyr det grønt lys for kjøp av Blu-Ray spiller til backup i desember 2011 +/- 9 måneder. </tullball> (Med unntak av at jeg gjetter på at Blu-Ray ikke kan konkurrere i pris per GB med harddisker før 2011 +/- 1 år) Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 jeg har ikke bruk for hd/blye-ray . Ihvertfall ikke anda. heler kombi ( bd) spiller fremfor bly-ra eller ren hd-spiller. har ikke sett så mange filmer i butikkene heller. for det første så må filmene koste like lite som en vanlig dvd-film. som lagringsmedium må det ned i samme pris som dvd. spillere og brennere må ned i 1500 til 2000 kr ( helst under dette ). dette mener jeg som ikke har brent noe på dvd enda . Lenke til kommentar
H_Bozz Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 kommer ikke til å kjoepe en sånn för den blir nesten like billig som en dvd spiller og jeg trenger en ny slik. Synes blueray og hd-dvd er noe tull, plater hörer hjemme i 1900 tallet de burde begynne å selge filmer på usb flash sticks! Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Jeg er litt usikker på om disse platene noen gang kommer til å slå harddisk og ssd og denslags i lagring per krone eller bekvemmelighet/nyttighet. Da cdplater og dvdplater kom var jo lagringskapasiteten ganske stor i forhold til harddiskene som var tilgjengelig og det fantes ingen andre gode løsninger. Nå er situasjonen en helt annen. Harddisker blir større og billigere for hver dag som går. Minnepinner og eksterne harddisker er minst like greie for å kunne raskt flytte data med seg. Folk har bredbånd som stadig blir bredere. Plater har ikke et så stort markedssegment eller målgruppe eller nytteverdi lenger. Både drev og plater må bli ekstremt billig før det kommer til å slå an, hvis det slår an i det hele tatt, er min spådom. (Og da mener jeg på samme måte som brennbare cder og dvder for privatforbrukere) Lenke til kommentar
kilik Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) Det gikk ca. 3 år fra DVD-R kostet 100 kr. stykket til de kostet 2 kr. stykket (sistnevnte ved kjøp av 100+ stk. vel å merke). Tipper vi ser samme utvikling denne gang. Edit: Forutsetter selvsagt at mediet oppnår en viss popularitet. Endret 19. juli 2007 av kilik Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Simen: LOL! Årets! For min del må gjerne brenneren koste 3000 kr såfremt selve platene er billige! DVD 5 R plater er billige pr i dag, men det som forundrer meg er at dvd 9 R plater enda er svindyre! HVORFOR?! Jeg har ca. en terrabyte med data på disk jeg kunne tenkt meg å hatt jevnlig backup av, i flere versjoner. Men Uansett hva man velger i dag som medium og løsning så blir det FOR DYRT! En MEGET enkel måte å få avgjort BLU RAY vs HD DVD (les: ja, korrekt stavemåte) kringen på; er enkelt å greit å senke prisene. Begge formatene er gode i og for seg, men begge har såklart minuser. Det formatet som gir best bang for the buck vinner. Og den som finner ut det, -og iverksetter det har vunnet! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Jepp, 3-4 år fra nå tipper jeg. 2 kr for 25GB er en god pris per GB som hverken harddisk eller flash vil slå før om mange (10?) år, så i ren GB/krone kan det nok bli gunstig om noen år. Men så er det jo så mange andre punkter både harddisker og flash har store fordeler over optiske media på at jeg tviler på om det noen gang vil bli svært populært. Kanskje Blu-Ray (BDR) vil lide samme død som Zipdrive og Jazdrive led i sin tid: For lite, for sent og for dyrt. For film tror jeg BluRay har større sjanse for suksess enn som lagring på PCer, men selv der er jeg langt i fra sikker på at det blir noen suksess. Kanskje den vil lide samme død som det BetaMax gjorde i sin tid? Teknisk overlegen men høye priser og sviktende publikum. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) Anyway.... også, harddisker med dagens formfaktor er ikke egnet til ekstern backup. Derfor er det bedre å kunne slenge en "compact disc" i en off-site brannsikker safe, istedert for å frakte skjøre harddisker rundt om kring. SSD disker vil såklart endre på dette, men har fortsatt tro på ekstern backup i form av et solid, enkelt flyttbart medium. Online backup løser intet... selskapet du leverer din online backup til, må jo ha fysiske off-site backup de også. Sett litt tilbake i tid.... det er enklere å lese av en eldgammel backup i dag som er lagret på et gammelt eksternt medium, enn å begynne å lete etter muligheter for å lese ut data på en høgg-gammel harrdisk som ble plassert i en novell server for 30 år siden... har jeg for meg(?). Endret 19. juli 2007 av JKJK Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) For film tror jeg BluRay har større sjanse for suksess enn som lagring på PCer, men selv der er jeg langt i fra sikker på at det blir noen suksess. Kanskje den vil lide samme død som det BetaMax gjorde i sin tid? Teknisk overlegen men høye priser og sviktende publikum. 9105704[/snapback] Seriøst? Forbrukertrenden er jo produkter uten kopibeskyttelse. Noe blu ray i aller høyeste grad setter i høysetet (kopibeskyttelse altså...i alle fall teoretisk). Derfor har jeg mer tro på blu ray som backupmedium og hd dvd som film/komersiellt medium. Også med tanke på dagens spesifikasjoner ang. datakapasitet. Derimot ser det jo ut som filmbransjen heller mer mot blu ray, grunnet akurat dette. Men det kan jo endre seg igjen. Fåglarna vet. Begge formatene har store sterke supportere, dog blu ray har jo noen fler i antall. Og styringsgruppa til blu ray er jo hissig større og mektigere enn hd dvd formatets gruppe, men det MÅ nødvendigvis ikke være en fordel bestandig. DVDr +/- krigen så jo ut til å helle mot DVD- i starten også, med tanke på kompabilitet, men hardwareprodusentene kom jo etter, og problemstillingen er _tilnermet_ ikke-eksisterende i dag. Endret 19. juli 2007 av JKJK Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Anyway.... også, harddisker med dagens formfaktor er ikke egnet til ekstern backup. Derfor er det bedre å kunne slenge en "compact disc" i en off-site brannsikker safe, istedert for å frakte skjøre harddisker rundt om kring. SSD disker vil såklart endre på dette, men har fortsatt tro på ekstern backup i form av et solid, enkelt flyttbart medium. Online backup løser intet... selskapet du leverer din online backup til, må jo ha fysiske off-site backup de også. Sett litt tilbake i tid.... det er enklere å lese av en eldgammel backup i dag som er lagret på et gammelt eksternt medium, enn å begynne å lete etter muligheter for å lese ut data på en høgg-gammel harrdisk som ble plassert i en novell server for 30 år siden... har jeg for meg(?). 9105751[/snapback] Finnes det i det hele tatt selskaper som leverer online-lagring som ikke har backup? Det må isåfall være noe billig ræle-opplegg. Personlig synes jeg å det over det jevne er en veldig tungvint måte å gjøre det på å kjøre ting til en brannsikker safe-jeg foretrekker å ha backupen i en maskin, da kan man kjøre backupjobber over nett, og man kan hele tiden holde øye med om harddisker fungerer som de skal. AtW Lenke til kommentar
maxxxxel Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Støtter enkeltlags (25 GB) og dobbeltlags (50 GB) plater http://www.liteonit.eu/index.php?option=co...=214&Itemid=215 Massive data capacity, up to 25GB on one BD-R / BD-RE disc. Endret 21. juli 2007 av maxxxxel Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 når bransjen innser hva vi som forbrukere ønsker så tror jeg at spilleren blir kombi - at en enkel avspiller ( og kanskje brenner) støtter begge formatene - i hver falt til data bruk. til video: hvorfor skal man låse seg til blu ray hvis filmen man ønsker å se denne gange er kun på hd-dvd og neste gang blir det motsatt. det er ikke noe vits i å velge det ene fremfor det andre så lenge filmene kommer på begge formatene. det kan virke som om noen på forumet er så glad i blu ray format at de heller ofrer noen filmer bare for bly ray format sin skyld. filmene kommer må på begge type plater. dog jeg har ikke sett mange bly.ray eller hd filemer i butikkhyllene hvor er de hen ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå