oddmund pettersen Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Hvorfor lages ikke "billige" digitalkameraer med vidvinkel mer enn 35mm? Hvem kan gi råd om et kamera med ned mot 28 eller 24mm digitalkamera som ikke koster altfor mye? Jeg er interessert i opplysninger om kamera med opptil 3mp. Takk. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Til Olympus C-730UZ er det mulig å montere bl.a. vidvinkellinser fra raynox. Dette inkluderer en 0.24x Fish-Eye 180graders linse, og linser med 0.5x, 0.44x, 0.77x og 0.8x. Dette burde vel kunne dekke behovet, men naturligvis koster jo både kameraet og linsene ganske mye. I ettertid ser jeg at dette kanskje ikke var svar på spørsmålet, fordi C-730UZ verken er lite eller billig, men det er ihvertfall et alternativ om du er avhengig av vidvinkel. Lenke til kommentar
008800 Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Canon A30 og A40 har mulighet for vidvinkel og telelinse... Lenke til kommentar
jillabolla Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Hvorfor lages ikke "billige" digitalkameraer med vidvinkel mer enn 35mm? Hvem kan gi råd om et kamera med ned mot 28 eller 24mm digitalkamera som ikke koster altfor mye? Tror problemet ligger i CCD-størrelsen, brennvidden (f.eks. 3mm) blir vel vanskelig å lage. Til mindre CCD til kortere brennvidde trengs for å lage en 24 mm ekvivalent. Tror ikke det finnes kamera som har større vidvinkel enn 35 mm blant 3MPx-modellene. Olympus C-4000 (4MP) har 32 mm, og Nikon 5000 og Minolta Dimage 7(HI) har begge objektiv svarende til 28 mm i 135mm. For min egen del skulle jeg gjerne sett at en konsentrerte seg mer om å lage et kamera med vidvinkel (ikke forsats) i steden for stadig lenger tele. Spesielt synd er det at mange kompakkameraer ikke har bedre vidvinkel enn 37/38 mm (omregnet). Snuser derfor litt på C-4000 som kommer nærmest (pris rundt 5k). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå