Inztigator Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Heisann kloke bilhoder! Aldri vært spesielt Opel fan, mer Honda etc. Men har nå kikket litt etter nybil i Civic-klassen. Synes igrunn ikke den nye civic'en (ikke hybrid) er noe særlig å se på, spes ikke i forhold til de gode gamle på 90+ tallet. Men det er jo sef smak og behag. Lurte på hvordan ståa egentlig er med opel for tida, og spesielt da Astra. Følte jeg fikk mer for pengene hos opel i akkurat dette tilfelle, da de lå 30000 under, samt ble da levert med råere motor.. 140hk bensin.. Tenkt litt på Toyota au i samme klassen, da jeg har god erfaring med dem, men ser det litt an.. Tar gjerne imot gode råd med tanke på 5-dørs bil i 250k til 300k kroners klassen generelt! Takker på forhånd Lenke til kommentar
toazty Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 mazda6 namnam.. herlig bil , menne hadde jeg hatt 250K hadde jeg nok tatt en ford fokus stv , ST170 ... herlig herlig... de har også mondeo ST220 .. herlig den også.. litt dyrere vil jeg tro Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Sier bare en ting: Golf 1,4 TSI 140/170HK! Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Sier bare en ting: Golf 1,4 TSI 140/170HK! 9100167[/snapback] Svarer bare en ting: Golf 2.0 Tdi 140 hk er 10 000 kr billigere enn bensinversjonen. Sånn bilavgiftene er i Norge for tiden, så er det bare tull å kjøpe bensinmotorer i alt unntatt småbiler. I tillegg kommer halverte drivstoffkostnader og høyere gjensalgsverdi. Lenke til kommentar
Inztigator Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 Takker for svært raske svar:) Kom ikke fram i teksten, ser jeg, at denne bilen er til min mor. Hadde hatt noen øl, og det var seint så blei litt for diffust muligens:) Men det viktigste er egentlig at det er en bil som er kjent for kvalitet, og at den holder godt nesten sagt. Det gjør kanskje de fleste nye biler i disse tider, men alltid greit med innspill likevel. Så hovedpri er: Kvalitet, 5-dørs, en ok motor, 250k +-, en fin og trygg "damebil" Vil ikke si konebil da det insinuerer noe smått 3-dørs, hvertfall i mitt hodet:) Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) Om hun kjøper Astra, Golf, 307, Focus eller Corolla går omtrent for det samme. Jeg ville valgt den som ser best ut. Civic eller andre japanere kjenner jeg ikke til. Endret 19. juli 2007 av buskmann Lenke til kommentar
toazty Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) ahh... damebil , hehe.. da blir valget noe annerledes.. da ville jeg tatt en Mazda6, 307 , eller kanskje en corolla , er vel egentlig ikke noe vits med St170 eller en liten golf med 170HK da. Endret 19. juli 2007 av toazty Lenke til kommentar
ZoomZoom McMoen Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Ellers er jo en Mazda3 et alternativ i denne klassen da... Mazda er jo kjent for kvalitet og lite problemer... 110hk diesel... En alt for lite og undervurdert bil! Lenke til kommentar
langtongting Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Førs må jeg si at jeg si at jeg har ikke mye til overs til Opel, men jeg skal være objektiv her. Opel har slitt med kvalitetet, det er det ingen tvil om, men tester viser at kvaliteten har økt betraktlig de siste årene. Jeg har selv 2stk i nær familie som har den siste Astraen (det har kjørt Opel i alle år). Jeg har da kjørt disse, og jeg må si at jeg er fint lite imponert over bilen. Motoren, 1,6 (tror jeg)trodde jeg føste gang jeg kjørte den, var en diesel pga lyden. Så ikke så veldig kultivert motor. Setene er mer som en parkbenk med trekk. Kjørekomforen er grei, men ingenting å juble over. Så en helt grei bil. Når det kommer til kvaliteten, vi fremtiden vises om den er bra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Nå var spm om nye Astra er en god bil... Etter 8 års erfaring med gamle Astra (-99), og flere lange turer i den nye (med alt fra 1.3 CDTi stv til 2.0 Turbo GTC), er min oppsummering: - God kvalitet på mekanikk, alt holder bra - Ruster ikke (jeg har hatt mange Opel tidligere, -87 til -97 ruster fælt) - Svært god service på merkeverksted, fleksibel reklamasjonshåndtering (jeg hadde Golf tidligere, så det kunne gå bare en vei) - Gode og forutsigbare kjøreegenskaper - Sjekk at du liker setene (passer både kona og meg selv godt, men kanskje ikke alle) - Motorutvalget er stort, vær bevisst på hva du velger. Til bykjøring hadde jeg heller tatt 1.4 bensin enn 1.3 diesel, den er svært død før turbotrykket kommer. Ved mye langkjøring holder dieselen. Dersom du vil ha sportslige egenskaper, er 1.9 (eller den nye 1.7) CDTi det minste du vil ha av diesel, mens 1.4 bensin faktisk er overraskende kvikk. Har ikke prøvd den nye 1.6 (115) ennå, men den gamle (105) gikk også bra. - En ting jeg ikke likte i den nye er at betjeningen av varmeanlegget er plassert så langt ned i midtkonsollet at det kommer bak gearspaken i R-1-3-5-gear. Problemet blir mindre med auto A/C. Må legge til at jeg har hatt andre biler enn VW og Opel, bla Peugeot, Fiat, Ford og SAAB, og i tillegg kjører mange tusen km med forskjellige leiebiler hvert år. Lenke til kommentar
Inztigator Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 Takker for gode og svært kjappe svar så langt:) greia er at opel har en kampanje på gang, hvor man får "cosmo"-pakke for 1900 kroner.. Altså "toppmodellen" til en liten slump ekstra. Selvfølgelig litt gimmik, men likevel, syntes plutselig den var litt gild i forhold til civic'en. Skinnseter + litt ekstra utstyr funker jo alltid. Tenker også på 1.8l med 140hk, burde jo klare seg bra den i de fleste forhold. Mor er vant til 2.0i accord så hun vil ikke ha noen liten strikkmotor sier hun.. Som langtongting også nevner, har det vel vært litt ymse med disse tidligere, hvertfall noen år tilbake, men trodde (håpet) kanskje de var blitt kvitt endel av barnesykdommene nå. Ser jo at du gir den litt bedre skussmål Zanta, noe som var litt oppløftende å høre:) Bl.a god med tanke på rust. Er jo 12 års rustgaranti, som vel er relativt høyt, ikke enestående, men bedre enn f.eks honda. Samtidig så er det jo ikke like mye som kan ruste på noen av disse plastikkbilene lenger Men noen som har prøvd 1.8 literen eller? De hadde den ikke inne når jeg var å kikket her om dagen. Tanker manuelt gir forresten, aldri vært fan av AM noen her i familien. Lenke til kommentar
Inztigator Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 Og takker for alternativer fra dere andre også, skal sjekke de litt opp her, og kryssreferere med mor! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Det er nok ikke plastikken som ruster :-) Det som er (var) mest utsatt tidligere var hjulbuene bak, alt metall under bilen fra bakaksel og bakover (inkl bensintank), og etterhvert kanalene. Enkelte modeller fikk også rust i øvre feste for fjærbena foran (altså i motorrommet), og i innerskjermene foran. Fra ca 1987 og i en del år fremover måtte du regne med å bytte toppakning ca annethvert år, og dersom du var heldig, holdt kammen litt lenger. Helt annen kvalitet nå, siden slutten av -90-årene. Lenke til kommentar
eekeroth Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Heisann kloke bilhoder! Aldri vært spesielt Opel fan, mer Honda etc. Men har nå kikket litt etter nybil i Civic-klassen. Synes igrunn ikke den nye civic'en (ikke hybrid) er noe særlig å se på, spes ikke i forhold til de gode gamle på 90+ tallet. Men det er jo sef smak og behag. Lurte på hvordan ståa egentlig er med opel for tida, og spesielt da Astra. Følte jeg fikk mer for pengene hos opel i akkurat dette tilfelle, da de lå 30000 under, samt ble da levert med råere motor.. 140hk bensin.. Tenkt litt på Toyota au i samme klassen, da jeg har god erfaring med dem, men ser det litt an.. Tar gjerne imot gode råd med tanke på 5-dørs bil i 250k til 300k kroners klassen generelt! Takker på forhånd 9100014[/snapback] Hvis du ikke har prøvd det før - sjekk opel sin easytronic girkasse - jeg er imponert over denne - kjenner mange som girer manuellt dårligere enn det den gjør. Den sparer også bensin. Lenke til kommentar
egil88 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) - God kvalitet på mekanikk, alt holder bra- Svært god service på merkeverksted, fleksibel reklamasjonshåndtering (jeg hadde Golf tidligere, så det kunne gå bare en vei) 9100904[/snapback] Mor har forrige generasjon Astra, og jeg må bare si at disse to punktene du lister er det totalt motsatte av hva vi har opplevd. Vi har hatt den i 3 år nå, og verkstedkostnadene har bikket 50 000. Opel-verkstedet her hvor jeg bor er helt på trynet også, de har faktisk prøvd å lure oss noen ganger, i tillegg til dårlig service. Det skal nevnes at min mor ikke er noe flink til å kjøre bil, og clutch og girkasse har nok hatt det ganske hardt de siste 3 årene. Men med biler kan det ofte gå ulike veier fordi om de er identiske, folk er uheldige og heldige med samme bil. Og som andre har sagt lenger oppe, Opel har forbedret kvaliteten noe enormt de siste årene, etter forrige generasjon Astra og Vectra, så jeg ville ikke nølt med å kjøpe en ny Opel idag. Ganske pene er de også etter min mening, men det er en smaksak. Skulle jeg ha kjøpt meg en ny bil, ville jeg likevel ikke kjøpt Opel, men det er nok på grunn av min kjærlighet for VAG. Jeg ville sett på Octavia eller Golf, aller helst Golf, som nå også kommer som stasjonsvogn. Stasjonsvognen ser litt rar ut, men men.. Lykke til med bilkjøpet. Endret 19. juli 2007 av egil88 Lenke til kommentar
turboknut Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Vi har nå vår 3.je Astra, kjøpte ny i 98, 01 og 05. Dvs at vi har hatt alle tre typene av Astra'n. Den første, med 1.6 liters 16V motor var et rent mareritt. Det var en av de aller siste av den første utgaven, fullstappet med utstyr og flott å se på, men..... Vi kjørte 60.000 med den og bilen var mer på verksted enn på veien. Siden jeg jobbet på Opel fikk vi dekket det meste på garantien (uten så mye diskusjoner), men da garantien gikk ut på bilen solgte vi den. Eier nr 2 hadde også masse tull med denne. Den andre vi hadde var registrert samme dag som tårnene i New York datt ned - det var en 1.6 16V Comfort stv og vi kjørte 70.000 km med den uten noen problemer i det hele tatt. Kun normal service ble utført uten noe som helst annet kluss. Så kjøpte vi ny bil igjen i 05, den bestilte vi med absolutt full pakke (utstyr) og største Dieselmotoren på 150 hk. Det er en stasjonsvogn og vi ventet 9 måneder før vi fikk den. Den har vi hatt i litt over 2 år og er kjørt snart 60.000 km med litt småtteri. Dynamoen har røket, vannpumpa er skiftet pga ulyd, EGR ventilen er byttet to ganger og CruiseControllen kommer og går. Sånn generelt er vi godt fornøyd med den og kan godt anbefale den til andre. Etter en liten motorjustering fikk vi 184 hk/400 nm og det er fryktelig mye i en "liten" Astra. Kvaliteten er god og bilen kjennes solid ut. Lenke til kommentar
langtongting Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Vi har nå vår 3.je Astra, kjøpte ny i 98, 01 og 05. Dvs at vi har hatt alle tre typene av Astra'n. Den første, med 1.6 liters 16V motor var et rent mareritt. Det var en av de aller siste av den første utgaven, fullstappet med utstyr og flott å se på, men..... Vi kjørte 60.000 med den og bilen var mer på verksted enn på veien. Siden jeg jobbet på Opel fikk vi dekket det meste på garantien (uten så mye diskusjoner), men da garantien gikk ut på bilen solgte vi den. Eier nr 2 hadde også masse tull med denne. Den andre vi hadde var registrert samme dag som tårnene i New York datt ned - det var en 1.6 16V Comfort stv og vi kjørte 70.000 km med den uten noen problemer i det hele tatt. Kun normal service ble utført uten noe som helst annet kluss. Så kjøpte vi ny bil igjen i 05, den bestilte vi med absolutt full pakke (utstyr) og største Dieselmotoren på 150 hk. Det er en stasjonsvogn og vi ventet 9 måneder før vi fikk den. Den har vi hatt i litt over 2 år og er kjørt snart 60.000 km med litt småtteri. Dynamoen har røket, vannpumpa er skiftet pga ulyd, EGR ventilen er byttet to ganger og CruiseControllen kommer og går. Sånn generelt er vi godt fornøyd med den og kan godt anbefale den til andre. Etter en liten motorjustering fikk vi 184 hk/400 nm og det er fryktelig mye i en "liten" Astra. Kvaliteten er god og bilen kjennes solid ut. 9105137[/snapback] Her er problemet med flere som holder bil. De tror at litt småtteri som du nevner med den første og siste bilen her, er liksom normalt på biler, at sånn er vanelig. Det kan jeg fortelle dere at, det ikke skal være. En bil som har gått kun 60k, skal og bør være fri for slike feil! Utrolig historie jeg kom over her. En kollega av min søster har hatt en Audi A6 (forrige modell) som han selv sier han har byttet nesten alt på pga feil, bestiller seg en ny Audi A6. Når han får spørsmålet på jobben hvorfor han i all verden kjøper seg en ny Audi, da han har hatt alle disse problemene med den forrige, svarer han. "Vel det er vel slik med alle biler vel?" Han trodde at de problemene han hadde, fulgte med bilhold, uansett merke. At det var vanelig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Over tid er det kvaliteten på verkstedet ditt som bestemmer din opplevelse av kvalitet på bilen. Et verksted som gjør det de skal til riktig tid, og som er fleksible i forhold til reklamasjoner og korrigering av feil, og gir deg lånebil, gjør at du sitter igjen med et godt inntrykk av bilen. Jeg har hatt noen småting på min Astra, men pga meget bra verksted har jeg mye bedre inntrykk av denne enn den Golfen jeg hadde før. VAG-verkstedet mitt hadde mye igjen å lære når det gjaldt kundebehandling og oppfølging. Dersom du har en bil i dag hvor du opplever at verkstedet gir deg dårlig kvalitet, kjøper du selvsagt et annet merke neste gang! Du kan ikke regne med at du får en bil som er feilfri i de første 5 årene uansett (selv om du kan være heldig), og et dårlig verksted kan få selv den beste bilen til å oppleves som råtten. Lenke til kommentar
langtongting Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Du kan ikke regne med at du får en bil som er feilfri i de første 5 årene uansett (selv om du kan være heldig), og et dårlig verksted kan få selv den beste bilen til å oppleves som råtten. 9106463[/snapback] Hvorfor i all verden skulle ikke en bil være feilfri de første 5 årene? Jeg har nettopp avsluttet et forhold til en 2003 Honda Accord Tourer og jeg har ikke hatt noe feil "what so ever" på de 4 årene jeg hadde den. Kun normal service på bilen. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 "...hun vil ikke ha noen liten strikkmotor sier hun.." Vil anbefale deg å prøve Auris, også, når dere først er i gang med nybilkjøp Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå