Gå til innhold

Feil på HDD (fikse?) / Bruk av eksterne HDD'er

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Drev med en ekstern HDD nå; Det vil si at det er en vanlig IDE 3,5 som jeg kjører via en av de eksterne kabinettene.

Plutselig så kom jeg ikke inn på et par kataloger, og meldingen sa at det var en feil på disken. Syntes det var litt rart, så jeg tenkte jeg skulle slå av og på "kabinettet" for å se om det fungerte; Da fikk jeg melding om at disken ikke eksisterte og at den måtte formateres. Prøvd i 2 forskjellige "kabinetter" og 2 forskjellige PC'er. Kan høre en litt sånn "repeterende lesningslyd" fra disken..

Jeg hadde problemer med en annen disk for en del år tilbake; Da brukte jeg noe som het NTFS -recovery (eller noe sånn), og det fungerte veldig bra (tapte bare litt av det jeg hadde). Finnes det noe slik fortsatt? Det er nok kanskje et "program" -spørsmål, men det er vel her "hdd -folket" henger, så..

Noen andre forslag?

En annen ting;

Er det veldig skadelig for diskene med eksterne kabinetter? Jeg har kuttet ut å lagre på DVD -plater, så nå kjøper jeg bare HDD'er i stedet. Så litt inn og ut med kabel blir det nok.. Men, jeg er veldig forsiktig og jeg tar ALLTID ut strømkabelen først (etter at jeg har slått av strømmen, vel å merke), før jeg kobler ut HDD'n og eventuelt setter inn en ny en.. Det jeg IKKE er flink til, det er den "trygg fjerning av maskinvare" -funksjonen.. Trodde helt ærlig at det ikke var noe vits i, men ble kanskje motbevist der?

Noen kommentarer?

Takker for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Programmet eg kan anbefalle er "Get data back for NTFS" eller FAT32, alt etter kva du har.

Skal ikkje være skadlig å ha disker i utendørskabinett, så lenge dei får stå i fred og ikkje blir for varme.

Disken din er nok på veg til å dø ja, sett den gjerne inni pc'n din og fyr i gang Get Data back for ntfs. Trur at det er bedre å få den på ein normal ata kontroller når du skal drive med recovery i stade for ein usb to ide kontroller.

Den saken med trygg fjerning er ikkje så farlig så lenge du har konfigurert det slik som vist på bildet under:

07192007032535wx9.jpg

Lenke til kommentar

Ah! Takker for godt svar! :thumbup: ..kommer du hit, så skal du få en klem og litt Fun Light -saft også! :)

Hva tror du kan ha skadet disken?

Og, hvor fant du den innstillingen der? Enhetsbehandling -> USB, eller Egenskaper på HDD'n? Eller et annet sted?

Hvis Enhetsbehandling -> USB; Hva skal jeg velge?

86310.jpeg

Takker så meget! :)

EDIT: Fant den policies -saken! :)

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...