Bone Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 (endret) hmm.. Noen som har erfaringer med Nikon Coolpix S50!? Er det et bra kjøp, til å være "slim-kamera" !? Takk, takk! EDIT: Var på Elkjøp i dag (torsdag) og kikket, og han karen der anbefalte meg dette.. Det vil si, først så anbefalte han meg et annet enn det Ixus '75, kameraet -som faktisk var en 300,- kroner billigere; et Casio Exilim EXZ70/77 (husker ikke helt.. mulig jeg bommer helt, men det lignet litt etter et søk på prisguiden i hvert fall). 950IS hadde de ikke inne, og jeg ville kikke litt på disse "slim-modellene". Som sagt, først så anbefalte han meg et kamera som var billigere enn det jeg først sto og kikket på.. men, når jeg spurte om hva han ville anbefale hvis pris ikke var noen hindring (og fortsatt "slim-modell"), så det var da han dro frem det Coolpix S50 -kameraet.. Så, hva tror dere om det kameraet? Endret 17. august 2007 av Bone Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 hmm.. Noen som har erfaringer med Nikon Coolpix S50!? Jeg er generelt svært skeptisk til små kompaktkameraer med fullstendig integrert optikk, da kompromissene som må inngås er mye dårligere. De blir i hvert fall svært fort veldig dyre hvis de skal opprettholde den samme kvaliteten. Tviler ikke på at Nikon kanskje er av de bedre blant disse modellene, men jeg ville spurt hva slags belegg selger hadde for dette. Hvis han faktisk har prøvd dem, tatt bilder, kanskje har det selv etc. er det én ting. Hvis det bare er noe han har blitt fortalt, hørt av kunder etc. ville jeg vært svært tvilsom. Da vil jeg tro at motivasjonen for å selge dét kameraet ikke nødvendigvis er at det er det beste alternativet... Lenke til kommentar
Bone Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 (endret) Takk for svar.. Ja, er vel klar over at jo mindre kameraet er, desto "dårligere" blir det.. Litt det jeg må spørre meg selv er; "Hvor proff kamera *trenger* jeg"!? Jeg hadde jo et Casio Exilim EX-Z500 kamera fra før, som ble ødelagt, som jo er grunnen til at jeg undersøker den dag i dag.. og dét kameraet fungerte egentlig flott til mitt bruk, slik jeg ønsker det; Tar helt flotte/greie bilder, og er VELDIG LETT å ta med på tur (i lomma, etc.)! Selv om det kan da virke litt at "det ikke er så farlig hva jeg kjøper", så er ikke det riktig heller; Når jeg først kjøper, så er jeg veldig interessert i å ha et så bra kamera som mulig! Liker å vite at det jeg sitter på har vært et BRA kjøp (da vil også gleden av å faktisk føle at man har et godt kamera overskygge litt eventuelle små feil som man ser.. For da kan jeg tenke litt som så; Ja, det er ikke noen andre kameraer som ville ha klart det bedre, heller -så sant jeg ikke hadde kjøpt meg et "stort et" da!). Jeg også tenke litt slik (siden jeg ikke er noen ekspert) at; Kameraer nå til dag er jo blitt så gode generelt, så at hvis jeg var fornøyd med det jeg hadde, som er et par år gammelt, så MÅ vel de jeg kjøper per i dag OGSÅ være gode!? Men, tilbake til saken; Jeg vet ikke hva slags belegg selgeren hadde for sine påstander. Og, hvis han sa det, så har jeg nå glemt det nå, uansett.. Kameraet koster forresten nokså nøyaktig 3000,-. Det som liksom talte litt i "hans favør" var litt at han først anbefalte meg et kamera som var noen hundre kroner billigere enn de jeg først så på, så slikt sett har jeg liksom ikke på følelsen at han prøvde å presse mest mulig penger ut av en uvitende, heller.. Men, kanskje han prøvde litt "omvendt psykologi", i så fall klarte han det! Men igjen; Hva hans motivasjon for å selge akkurat dét kameraet, det vet jeg ikke.. EDIT: Det var jeg(!) som spurte om hvilket som var det "beste kameraet" av slim-modeller hvor "money is not an issue" ..and kunne liksom velge hva han ville, men valgte da *dette* ..but.. why!? Endret 17. august 2007 av Bone Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 EDIT: Det var jeg(!) som spurte om hvilket som var det "beste kameraet" av slim-modeller hvor "money is not an issue" ..and kunne liksom velge hva han ville, men valgte da *dette* ..but.. why!? 9299605[/snapback] Kanskje de har større inntjening på det kameraet? For mange på lager, så de må bli kvitt noen? Det kan forklare at du ble anbefalt et kamera som kostet litt mindre enn det du så på. Men det er også en stor mulighet for at han var ærlig. Jeg har ingen problemer med å anbefale en kunde et billigere kamera om jeg skjønner at det vil være mer enn bra nok for kunden. I dag sa jeg rett ut til en kunde at "jeg mener ikke at <kamera A> er verdt tusenlappen mer enn <kamera B>" (har "sensurert" kameranavnene for å unngå en debatt på akkurat det). Hadde jeg ikke sagt det, ville overskuddet og omsetningen i dag vært høyere, men samvittigheten lavere Lenke til kommentar
Bone Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Ja.. hehe.. begge alternativer er mulig! Men.. hva synes DU om Coolpix S50, da!? Lenke til kommentar
Titten-Tei Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Etter postene til nå, så står jeg igjen med 3 kameraer, slikt jeg ser det; Canon Ixus 950IS, Fujifilm Finepix F30, Fujifilm Finepix F40fd og Nikon Coolpix S500. Vi er enige om at alle disse er gode kandidater, ikke sant?! I hvert fall; Fant ut at jeg/vi har den F30 på jobben, men hadde i utgangspunktet håpet at kameraet jeg skulle gå til innkjøp av hadde vært *litt* mindre. Er det stor forskjell på F30 og F40fd / 950IS? 9184914[/snapback] Jeg har testet S500 litt i butikk, og var keen på det helt til vi fikk prøvd det litt. Et helt ok kamera, men det var litt tregt, makroen var ikke spesielt bra og bildene var litt "blury". Det falt igjennom i forhold til Fujifilm F40fd og Ixus 950IS. Jeg endte så med å kjøpe to(!) kameraer, det vil si begge disse, for å teste hvilket som var best. Etter noen dager med testing endte jeg på F F40fd, utelukkende fordi ISOen der er en god del bedre enn på Canon sitt, og fordi hvite bygninger mot lys himmel faktisk klarer å lage et markant skille. Det klarte ikke Ixus'en. Jeg synes også, som den amatør jeg er, at det er artig med funksjonen der kameraet tar ett bilde med og ett uten blits. Da får man se kjapt hva som best passer på det aktuelle bildet. Størrelsesmessig er de ganske så like, med Ixus sitt som hakket mindre. Vekt vinner vel Fujifilm knepent på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå