V_B Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hei Det har seg altså slik at man kan søke stipend i lærling periode, dette gjelder da borteboer stipend. Jeg har da dette spørsmål, kan jeg søke borteboer stipend når jeg jobber offshore ? Lenke til kommentar
magicus Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Ja du kan søke om absolutt hva du vil. Om du vil få gjennomslag gjenstår å se. Send en søknad til lånekassen. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) For å få bostipend er det noen krav som blir stilt Du må bo for deg selv og minst ett av disse kravene må være oppfylt: - Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet - Reisetiden mellom hjem og skole er minst tre timer tur-retur - Det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skolen Dvs at du kanskje ikke blir å motta stippend som borteboer dersom du har bostedsadresse hos foreldrene dine mens du jobber som lærling, altså hvis du har tenkt å bo hjemme når du har turnusfri. Det kan hende du må finne deg en hybel/leilighet i nærheten av arbeidsplassen din dersom du skal få stippend som borteboer. Du kan alltids ringe Lånekassen og spørre. Endret 19. juli 2007 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
V_B Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 Hei. Ringe lånekassen er allerede utprøvd, og som regel får jeg bare et "øømmmm, dette har jeg svært lite peiling på" svar fra andre siden av røret. - Ja, arbeidsplassen er definitivt mer enn 40 km fra hjemmet mitt. - Ja, det tar meg mer enn 3 timer å komme meg til jobb. - Ja, blir litt vanskelig å bo hjemme mens jeg har de 2 ukene med jobbing. Det som er tingen er jo at jeg bor jo hjemme i de 4 måndene jeg har fri. Jeg gidder definitivt ikke bo i stavanger for 3200,- kr i månden, no offence Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Du må nesten bare prøve å søke. Får du dekt kost og losji offshore da? Tror det er dette som gjør at lærlinger i militæret ikke får stippend det første året. Kundebehandlerne i Lånekassen vet som regel ikke mer enn det som allerede står på lanekassen.no fra før av. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Du kan sikkert søke men eg trur det blir avslag. 1) Offshore ->opphold og mat dekka av arbeidsgiver 2) Bur heime resten av tida Lenke til kommentar
Morfiril Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Eg har jobbet offshore som lærling 1 år nå og har fått 50% borteboer stipend. Ta kontakt med opplæringskontoret ditt og snakk med de. Slik fikk eg det til Regner med det er Opplæringskontoret for oljerelaterte fag du holder til nå? De er hyggelige og hjelper alltid! Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Du kan sikkert søke men eg trur det blir avslag. 1) Offshore ->opphold og mat dekka av arbeidsgiver 2) Bur heime resten av tida 9107634[/snapback] Jeg er lærling i militæret, og jeg mottar stippend selv om jeg bor gratis på befalsmesse og får dekket kost i messa. Husk at det er en saksbehandler som skal avgjøre om du får stippend eller ikke, så skriv gjerne en søknad og legg ved dersom du føler du har ting på din side. Endret 20. juli 2007 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Var på båt i lærling tiden, fikk bortebo det første året, siden lønna ikke var all verden da, men 2. året ble det blankt avslag. Søk å ta med det du kan Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Jaha? Såvidt jeg vet får sivile lærlinger stippend selv om de ligger på 80% av fagutdanners lønn. De får bare ikke like mye. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 Eg har jobbet offshore som lærling 1 år nå og har fått 50% borteboer stipend. Ta kontakt med opplæringskontoret ditt og snakk med de. Slik fikk eg det til Regner med det er Opplæringskontoret for oljerelaterte fag du holder til nå? De er hyggelige og hjelper alltid! 9109909[/snapback] Supert! Trodde jeg kunne få rundt 50%, men var fint å få det konfirmert. Er opplæringskontoret i rogaland jeg er tilknyttet, siden firmaet jeg jobber for har HQ der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Hei, for det første så beklager jeg så mye for en 3 år gammel bump. Har også fått lærlingeplass offshore å har tenkt å søke stipend, bor i Nordland å må reise til Rogaland på jobb. Er det egne stipendløsninger for de lærlingene som jobber i oljerelaterte områder? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 Hei, for det første så beklager jeg så mye for en 3 år gammel bump. Har også fått lærlingeplass offshore å har tenkt å søke stipend, bor i Nordland å må reise til Rogaland på jobb. Er det egne stipendløsninger for de lærlingene som jobber i oljerelaterte områder? Heisann. Jeg fikk 50% borteboer stipend under læretiden offshore. Det du kan gjøre er å kontakte HR avdelingen i firmaet ditt, og be dem sende en bekreftelse på at du bor på riggen. Og gratulerer med jobb på sokkelen. Hvilken plattform har du havnet på ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Heisann. Jeg fikk 50% borteboer stipend under læretiden offshore. Det du kan gjøre er å kontakte HR avdelingen i firmaet ditt, og be dem sende en bekreftelse på at du bor på riggen. Og gratulerer med jobb på sokkelen. Hvilken plattform har du havnet på ? Takker for svar Vegpeg, skal høre med HR-avdelingen i firmaet. Jobber på Maersk Gallant. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 Det tror jeg er det smarteste ja. Skal sei, da jobber du bare ett "steinkast" unna meg Lykke til i læretiden ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå