Gå til innhold

Multicom eller Dell?


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en ny bærbar pc, og lurte derfor på hvilken dere anbefaler av disse to?:

 

Multicom Compal IFL90+ 15.4" GeForce® 8600M GT 512MB Santa Rosa

http://multicom.no/SystemConfigurator.aspx...519714%3bfl%3a0

 

Dell XPS M1330

http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...=N0713303&s=bsd

 

Pris helst ikke over 14k

 

Noen som vet forskjellen på CCFL-skjerm og White-LED skjerm?

Endret av eirikped
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå spør du jo etter to helt forskjellige pc'er. Skal du ha en traktor eller en formel1bil?

 

M1330 Veldig liten og lett, blandt de minste på markedet, har fordel av det beste grafikkortet i sin klasse.

 

Om du vurderer M1330 burde du også se på Asus Z37S, den er billigere enn M1330 om du skal ha høyt spesifisert pc. Men den har ikke LED-baklys.

 

IFL90+ Standard størrelse. Har fordel av et relativt bra grafikkort og en høyoppløst skjerm.

 

Den LED skjermen er rett og slett en vanlig lcd, men istedenfor de ccfl lysene som brukes i dag, så bruker den mindre strøm, er tynnere, lyser mye hvitere (om du trodde vanlig lcd var hvitt...), og muliggjør visning av flere farger (nyanser).

Lenke til kommentar

Hvis M1330 har det beste skjermkortet i sin klasse vil eg nå si at det har disse nye DX10 15,4" lappisene også!

 

8600GT er jo det beste man får på 15,4 pc'er..... Og det er jo rimelig mye kraftigere enn 8400 kortet som står i M1330!

 

Er litt usikker på ka siste mann mener er traktoren og hva som er formel 1 bilen....

 

Eg mener at spørsmålet er om du skal ha en hissig liten golfstørrelse eller en skikkelig kraftig diesel sedan!

 

Kan kanskje være verdt å ta en titt på Dell sin 1520 maskin som er i samme klasse som IFL90....

Lenke til kommentar

Maskinene er såpass ulike at det er vanslkelig å gi noen anbefaling uten at du sier noe om hva du skal bruke den til. Skjermstørrelsene er også forskjellige, har du tanker om hva du har mest lyst på? Hvordan vekter du portabilitet mot kraft? Har du spesifikke krav til maskina hardwaremessig?

 

Hva med Golf GTI mot Passat 2.0 TDI, Jotun? :cool:

Endret av zonko
Lenke til kommentar

Hehe :p Jeg tenker mest på en som er god nok til å kunne spille spill men alikevell være liten og grei til å ta med på skolen. Kommer til å bruke pcen til det meste egentlig, til å se film, til å redigere film, og til litt spilling. Tror dere ifl90'en kommer til å kunne spille feks Battlefield 2 og StarCraft II når det kommer?

 

Takker for svar ;)

Lenke til kommentar

den maskina fra multicom er jo vesentlig bedre til spill, men 1330 fra dell er jo perfekt til skole/film osv. 1330 drar nok de fleste spill som er ute i dag, på low/medium settings.

Du får finne ut hva du skal bruke pc`n mest til.

Endret av B4d_K4rm4
Lenke til kommentar

Husker ikke batteritiden til IFL90+, men den har sikkert lavere batteritid, ca 2 t ved bruk av internett, words, og dvdspiller samtidig. Jeg tenkte hvis du vil har en pc som inneholder de fleste kvalitetene som IFL90+, og som i tillegg er mindre og lettere (de fleste tror ikke at det er så stor størrelseforskjell mellom IFL90 og 6224, men den er ca 1,3 cm tynnere, og noen cm smalere i dybde og lengde, samt at den veier i underkant av en kilo mindre). I og med at du vil ta den med deg rundt om kring på skole o.l. Så vil jeg tro at 6224 vil være ideel. Det er i grunn ikke så stor forskjell på oppløsningen, pluss at (min personlige mening) med 1680x1050 blir alt på skjermen for smått til at det er behagelig å kunne se på.

 

Har 6224 selv og vil annbefale den på det varmeste til alle studenter som vil ha en gaming laptop som er lett å flytte på :)

Endret av Odovacer
Lenke til kommentar

Batteritid: IFL90+ har en batteritid på over 4 timer. Med 9 cellers batteri.

Husk at et eventuelt 12 cellers batteri på 6224 vil stikke rimelig mye på utsiden - og også føre til en vektøkning på kanskje så mye som 300-500g(?) i forhold til nåværende batteri på 6224.

 

Oppløsning: 1680*1050 på 15,4" skjerm blir smått, men 1440*900 på en 14,1" skjerm fungerer bra? Faktisk skriftstørrelsen må da bli ganske lik?

 

 

Angående størrelse er jeg selvsagt enig med deg Odovacer - 6224 er selvsagt mindre. For den har jo mindre skjerm... Må imidlertid si at tynnere PC - vel det er noe jeg absolutt ser på som en klar fordel ved 6224. Når man kommer ned mot/under 3 cm i tykkelse ser PCer utrolig mye bedre ut. En av svakhetene til IFL90(+). Angående vektforskjellen er denne 400g (2,4kg vs 2,8kg) ved 6-cellers batteri på IFL90 og ca. 600g ved 9-cellers batteri på IFL90'en.

 

Angående det at 6224 er den perfekte PC for å ta med seg rundt på skolen. Joda, liten og lett er en fordel. Men batterikapasitet kan også være viktig for dette. Så PCene har hver sin fordel.

 

Mye munner ut i: Hva ønsker man? 14" eller 15,4"? Alt etter eget ønske... Det er ALLTID en fordel med større skjerm - udiskuterbart. Problemet på en bærbar at dette også medfører at PCen blir "vanskeligere" å bære med seg. Og folk har forskjellige preferanser på hva de foretrekker av skjermstørrelse og "bærbarhet". Så slik sett er egentlig ikke IFL90(+) og 6224 i direkte konkurranse, selvom de selvsagt indirekte er det.

 

Hovedargument for IFL90(+): Større skjerm, bedre batteritid, billigere.

Hovedargumenter for 6224: Noe mindre og noe bedre plassering av en del portplasseringer.

 

Her har jeg forøvrig sammenlignet IFL90(+) og 6625 rimelig så grunndig. 6625 er 15,4"'ers varianten av 6224. Hvis man ser vekk fra størrelsesforskjellene på 6224 og 6625 og at 6624 ikke har webkamera skulle sammenligningen ellers være relevant. Dog noe gammel, men ingenting har forandret seg vesentlig siden den gangen tror jeg. Men unntak av at en del gjettninger der har blitt bekreftet...

 

Vil ellers også få minne om at Compal har en 14"-variant: IFT00. Multicom selger den under det navnet. Desverre med en del dårligere skjermkort: 8400GS :( I sammenlinging med 6624 vil jeg si at IFT00 er: En del tykkere, et par hundre gram tyngre og en del dårligere skjermkort. På plussiden er: En del billigere og bedre batteritid.

 

- Amund

Lenke til kommentar
Hovedargument for IFL90(+): Større skjerm, bedre batteritid, billigere.

Hovedargumenter for 6224: Noe mindre og noe bedre plassering av en del portplasseringer.

9112057[/snapback]

Bedre batterilevetid er høyst relativt, med 6-celler på begge er den jo omtrent identisk, mens med største på begge, hvor begge stikker ut så er jo zeptoen minst en halv time bedre. Selv med 12-celleren er jo zeptoen endel lettere enn compalen, noe som er et veldig viktig argument for mange som flytter mye på pcen sin. Jeg vil dog mest si at prisen gjør at compalen vinner for de fleste.

Lenke til kommentar

For å besvare på Amund sine spm/problemstillinger:

Skjermoppløsning: Synes selv at å kjøre oppløsningen på 1440*900 blir litt for smått, gjør det ikke selv. Poenget var vel i grunn at man trenger ikke 1680*1050 i windows (eller linux). Og i forhld til spill så kreves det jo vesentlig mer ressrser å kjøre 1680*1050 mot 1440*900, så da vil man sannsynligvis ofre de ekstra pikslene til fordel for god flyt.

 

Størrelsen på maskinen: 6224er 2,7 cm tykk, noe som gjør at den er ideel med tanke på å skulle ha i en skolesekk, hvr man ofte vil ha bøker i tillegg til en klumpete pc. Skjermstørrelsen er rett og slett en vanesak, men til spill erdet bedre med 15,4" enn 14,1". Men det gjør ikk all verden forskjelll.

 

Batterikapasitet: Joda, kan ikke krangle med deg på det feltet, men uanstt om man har IFL90+ eller 6224 må man drasse med seg ledning til å lade opp batteriet med. Hvis du tar 6-cellers batteri i IFL90+ vil batteritiden bli nærmere 2,5 timer på den også ;)

 

Pris: Hva er forskjellen mellom 6224 og IFL90+? Sist jeg sjekket var det på 200-300 kr for samme specs. Ikke en sum som burde være avgjørende når det tross alt er snakk om pcer i 11000-15000kr klassen.

 

Ellers, såvidt jeg har skjønt det har IFL90+ hatt en del driver-issues. Korriger meg om jeg tar feil Amund. Det har vi ennå ikke opplevd med 6224 laptopen.

 

Men uansett hvilke av maskinene du kjøper, gjør du et godt valg :)

Lenke til kommentar
For å besvare på Amund sine spm/problemstillinger:

Skjermoppløsning: Synes selv at å kjøre oppløsningen på 1440*900 blir litt for smått, gjør det ikke selv. Poenget var vel i grunn at man trenger ikke 1680*1050 i windows (eller linux). Og i forhld til spill så kreves det jo vesentlig mer ressrser å kjøre 1680*1050 mot 1440*900, så da vil man sannsynligvis ofre de ekstra pikslene til fordel for god flyt.

Jeg for min del kunne ikke tenkt meg noe større. Uaktuelt. Jeg elsker rett og slett å ha plass til mye på skjermen. F.eks. når jeg jobber med et litt bredt skjema i Access.... Samtidig kunne jeg ikke tenkt meg noe større oppløsning enn 1680 heller - da er jeg enig i at det blir fryktelig smått. I spill kan jeg være enig med deg - men etter hva jeg har forstått går det greit å sette ned oppløsningen i spill. Kun skrifta som blir uskarp - resten får et bra bilde :)

 

Størrelsen på maskinen: 6224er 2,7 cm tykk, noe som gjør at den er ideel med tanke på å skulle ha i en skolesekk, hvr man ofte vil ha bøker i tillegg til en klumpete pc. Skjermstørrelsen er rett og slett en vanesak, men til spill erdet bedre med 15,4" enn 14,1". Men det gjør ikk all verden forskjelll.

Tykkelse: Som jeg skrev i forrige innlegg - helt enig med deg. Tykkelsen er et av de svakere punktene til IFL90+.

 

Angående 15,4" eller 14,1" så er jeg fullt inneforstått med at det funker greit å kjøre spill på den. Men som jeg skrev i forrige post så kommer jo det helt an på personlige preferanser....

 

Batterikapasitet: Joda, kan ikke krangle med deg på det feltet, men uanstt om man har IFL90+ eller 6224 må man drasse med seg ledning til å lade opp batteriet med. Hvis du tar 6-cellers batteri i IFL90+ vil batteritiden bli nærmere 2,5 timer på den også ;)

Joda, du har rett der. Den nærmer seg i alle fall 2,75 timer :p

 

Men poenget er jo at 9-cellers batteri ikke er tilgjengelig for 6224 - 12 cellers er eneste alternativ hvis man ønsker et større et. Og da blir den minst like tung som IFT00 faktisk. For som jeg har sagt flere ganger: Å sammenligne størrelse og vekt direkte mellom 6224 og IFL90(+) er jo egentlig uten poeng da de har forskjellig skjermstørrelse. Og når det er sagt: IFL90(+) veier ca. 2,8kg + ekstra vekt for 9-cellers batteri. Altså ca. 3,0kg. Med et 12 cellers batteri for 6224 går vekten på denne fra ca. 2,4 kg til ca. 2,8+kg. Forskjellen er da altså ganske mikroskopisk.

 

Pris: Hva er forskjellen mellom 6224 og IFL90+? Sist jeg sjekket var det på 200-300 kr for samme specs. Ikke en sum som burde være avgjørende når det tross alt er snakk om pcer i 11000-15000kr klassen.

IFL90+: WXGA-skjerm (lik 6224), 2 GHz CPU, 160gb hdd, 2gb minne, 9-cellers batteri: Kr. 11.233,-

6224: 2ghz CPU, 160gb hdd, 2gb minne, u/operativsystem: Kr. 12.447.

 

Så prisforskjellen er ca. kr. 1.200 for det ganske standardoppsettet som jeg har valgt over. Og etter min mening har prisforskjellen ligget ca. der hele tiden. Skal dog innrømme at prisforskjellen ikke er så stor som den ser ut ved første blikk da man må huske å fjerne operativsystem hos zepto da dette ikke er standardvalg hos multicom. Men det skiller altså alikevel kr. 1.200...

 

Ellers, såvidt jeg har skjønt det har IFL90+ hatt en del driver-issues. Korriger meg om jeg tar feil Amund. Det har vi ennå ikke opplevd med 6224 laptopen.

Joda du har rett her. Men nå er det vel rimelig mange fler som har kjøpt en av Compalmodellene da. Og jo flere som kjøper, jo større er sannsynligheten for at noen får problemer... Men joda, enkelte problemer har det vært.

 

Vil imidlertid få si at det er fantastisk mange flinke på Compal, f.eks. på notebookreview.com. Og det er noe av det beste med en CompalPC. For poster man et problem der får man nesten garantert hjelp :)

 

Men uansett hvilke av maskinene du kjøper, gjør du et godt valg :)

Jepp, for det må jeg få si: Blant 14"'ers variantene er 6224 den klart beste gaming-PCen. Pga. skjermkortet. I alle fall hvis man ser bort fra batteritid og det grusomme hvite tastaturet :tease:

 

- Amund

Lenke til kommentar
Bedre batterilevetid er høyst relativt, med 6-celler på begge er den jo omtrent identisk, mens med største på begge, hvor begge stikker ut så er jo zeptoen minst en halv time bedre. Selv med 12-celleren er jo zeptoen endel lettere enn compalen, noe som er et veldig viktig argument for mange som flytter mye på pcen sin. Jeg vil dog mest si at prisen gjør at compalen vinner for de fleste.

 

Les posten min over Delavar. 6224'en er ikke så veldig mye lettere enn IFL90(+) når man tar et 12-cellers batteri...

 

Men det jeg kunne være litt spent på er: HVOR MYE stikker 12-cellers batteriet ut?

 

For joda, 9-cellers batteriet til IFL90+ stikker ut. Men det er faktisk ikke så halvgæernt. Joda, hadde vært mye bedre å sluppet. Men når det først gjør det ser det greit ut.... Så hadde vært artig å visst hvor langt ut 12-cellers batteriet vil stikke ut.

 

For jo lengre et batteri stikker ut, jo styggere blir det jo og jo mer uhåndterbart blir det....

 

- Amund

Lenke til kommentar

6224 har sort tastatur, det er 6625 som har det "grusomme hvite tastaturet" :)

 

Jeg er i grunn ikke uenig med deg på de fleste punktene, vil bare gi en litt mer 6224 positiv vinkling for å veie opp mot din IFL90+ vinkling :)

 

Pris: med det same oppsettet 2Ghz, 2Gb minne 667Mhz, 160 Gb HDD, BT (som er inklusiv i prisen til 6224) IFL90+ 11982kr, 6224 12366kr. Prisforskjell 384 kr, ok jeg bommet med ca 84 kr :)

 

Edit: med 9-cellers batteriet blir IFL90+ 12183kr, prisforskjell 183 kr.

Endret av Odovacer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...