Gå til innhold

Sammordna opptak feil?

Thoma_S

Anbefalte innlegg

Fikk svar fra sammordna opptak i dag og til min store forbauselse var jeg ikke kvalifisert til høyskoleutdannelse.

Jeg har gått treårig medieutdannelse i sverige på gymnasieskolen sammen med to kamerater.

Mine to venner fikk positivt svar på sine søknader, og jeg fikk "ikke godkjent - manglende utført 3-årig videregående utdannelse".

Dette må jo åpenbart være en personlig feil siden jeg har gjort det samme som mine kamerater og fullført med bedre karakterer en den ene.

Det jeg nå lurer på er, når jeg ringer dem ved åpningstid klokken 8 i morgen tidlig, og de inrømmer at de har gjort feil, - hva gjør jeg? Hvilke tilbud har jeg?

Plassene er jo allerede delt ut til andre, og dette prioriteres vel ikke om for min skyld?

Er det noen som kjenner dette systemet godt nok til å gi meg noe info som kan være nyttig før min telefonsamtale i morgen, så hadde jeg vært glad!

takk takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er usikker på om dette hjelper, men poster allikevell :)

7-5 -Hva gjør jeg hvis jeg mener at jeg har fått for lite poeng?

Svar ja på tilbudet, eventuell ventelisteplass. Kontakt din saksbehandlende institusjon, som har papirene dine. Hvis en institusjon har gjort feil i poengberegningen, vil du beholde alle rettigheter i forhold til en studieplass du skulle ha hatt.

Hvis ikke noe som helst går anbefaler jeg deg å sjekke ut Restetorget som åpner i morra den 20. Lykke til.

Lenke til kommentar
Jeg er usikker på om dette hjelper, men poster allikevell :)

7-5 -Hva gjør jeg hvis jeg mener at jeg har fått for lite poeng?

Svar ja på tilbudet, eventuell ventelisteplass. Kontakt din saksbehandlende institusjon, som har papirene dine. Hvis en institusjon har gjort feil i poengberegningen, vil du beholde alle rettigheter i forhold til en studieplass du skulle ha hatt.

Hvis ikke noe som helst går anbefaler jeg deg å sjekke ut Restetorget som åpner i morra den 20. Lykke til.

9099394[/snapback]

Dealen er jo at om han ikke har godkjent videregående kommer han ikke inn på noen ting i det hele tatt... Ring samordnaopptak, men det kan nok være for sent. Har du vært borte eller har de bare ikke sendt deg denne infoen før nå? Hadde du vært en uke tidligere ute hadde det nok gått.

Lenke til kommentar

Dersom det er gjort en faktisk saksbehandlingsfeil så skal det ikke være noe problem, da får du en tilbudsgaranti på det studiet du ville ha kommet inn på - uansett om dette er fullt. Dersom det ikke er en saksbehandlingsfeil så blir det en eventuell klagesak. Husk at du skal ringe de som er din saksbehandler - er det SO eller et av lærestedene?

Lenke til kommentar

Da fikk jeg beskjeden.

Jeg hadde ikke tatt matte b, noe som studiekompetansen var avhengig av. Dette hörte vi ingenting om i Sverige, og hoppet desverre over den. Da jeg nevnte mine to kamerater, og at jeg var den enste som fikk "ikke godkjent", sa fyren bare at det var de som hadde blitt feilbehandlet og ikke meg.

Jeg må derfor ta et "friår" og ta matte b eksamen, noe som tar ca 2 uker av året. Er det lov å banne i dette forumet?

Lenke til kommentar
Da fikk jeg beskjeden.

Jeg hadde ikke tatt matte b, noe som studiekompetansen var avhengig av. Dette hörte vi ingenting om i Sverige, og hoppet desverre over den. Da jeg nevnte mine to kamerater, og at jeg var den enste som fikk "ikke godkjent", sa fyren bare at det var de som hadde blitt feilbehandlet og ikke meg.

Jeg må derfor ta et "friår" og ta matte b eksamen, noe som tar ca 2 uker av året. Er det lov å banne i dette forumet?

9100402[/snapback]

Typisk dårlig rådgiverservice fra skolene. Dere bør ta og kontakte skolen i Sverige hvis det er vanlig at norske elever er der slik at de faktisk er klar over det. Kan godt hende det er noe de ikke er.

Uansett. Kan du ikke søke deg inn på et et års studium, slik at du får masse ekstra poeng samtidig. Eller er det for sent?

Edit: På en annen side hvis du skaffer deg fulltidsjobb får du jo opparbeida deg et stuidelån. :thumbup:

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar
Problemet er vel at han trenger Matematikk B for å få generell studiekompetanse - og siden han ikke har det så får han ikke opptak.

9100762[/snapback]

Å.. Jeg overså studiekompetanse-delen. :blush:

Trodde matte B var et spesialkrav for det studiet.

Du får ta matte B og jobbe et år da, så kan du leve som konge det første studieåret ditt.

Lenke til kommentar

ja, jeg hadde i utgangspunktet søkt bl.a et årsstudium, men det var heller ikke godkjent. jeg skal ta matte b eksamen før jul, bestå den og søke på nytt neste år. Så får jeg vel ta rådet til følge og leve som konge første studieåret :p

takk for svar!

Etaten fra NRK er så sann så sann. Jeg spurte om jeg kunne ta matte b eksamen og evt. studere rett etter det, men han insisterte på at det ikke finnes en eneste åpning for at jeg skal kunne studere i år, om jeg ikke vil gå folkehøyskole. Da tar jeg heller jobb på en random fabrikk:p

Lenke til kommentar
ja, jeg hadde i utgangspunktet søkt bl.a et årsstudium, men det var heller ikke godkjent. jeg skal ta matte b eksamen før jul, bestå den og søke på nytt neste år. Så får jeg vel ta rådet til følge og leve som konge første studieåret :p

takk for svar!

Etaten fra NRK er så sann så sann. Jeg spurte om jeg kunne ta matte b eksamen og evt. studere rett etter det, men han insisterte på at det ikke finnes en eneste åpning for at jeg skal kunne studere i år, om jeg ikke vil gå folkehøyskole. Da tar jeg heller jobb på en random fabrikk:p

9101302[/snapback]

...Eller begynne studier i sverige, regner med at det kunne gått...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...