tkorsvold Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hei, Jeg rotet litt rundt i skapet mitt her en dag. Og plutselig dukket det opp en hel haug med ni år gamle filmer, fra en reise i India og Nepal i 1998! De filmene hadde ligget der en god stund! Trodde jeg hadde mistet dem, og ble ganske happy over å finne dem igjen, men hva gjør jeg nå? Tenkte å få dem fremkalt, men er litt usikker på om så gammel film fortsatt er mulig å gjøre noe med? Hvem bør jeg gå til for å få dette gjort? Dersom fremkallingen går i orden bør jeg vel få negativene scannet. Hvilke fotobutikker (evt. på nett) anbefales her? Utskriftene kan jeg ta meg av selv, min Epson R2400 skal klare den biffen! mvh Thorstein Korsvold Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Du kan klart fremkalle de; jeg har selv fått fremkalt film som er over 10 år gammel (etter eksponering). Du bør nok levere de til en butikk som er profesjonell - ikke de typiske kjedene. Og si ifra på forhånd film er gammel og eksponert i 98. Så er det bare skanne inn etterpå Tom Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Lever til en fotobutikk som har manuell kontroll og korrigering av bildene. De fleste seriøse og mer eller mindre frittstående butikker har dette (kjedene har stort sett ikke det). Bildene kan lett ha fått fargestikk, og dette kan være vanskelig å korrigere riktignok. Skal du ha de scannet på CD, så kan gjøre selve fargekorrigeringen selv etterpå, og oppnå bedre resultat da du kan sette av mer tid til dette enn man har muligheten til på et fotolaboratorie. Det er allikevel en fordel om du lar fotolaboratoriet korrigere eksponering før de brennes på en CD. Hvor bra filmene er, påvirkes også av hvordan de er oppbevart (varme). De fleste fotobutikker kan også scanne de inn på CD for deg, men ikke alle tilbyr spesielt god oppløsning. Der jeg jobber, scannes de inn i seks megapiksler, men det er ikke gitt at "din" butikk gjør dette. Spør derfor om oppløsning, og evt. om de tilbyr andre oppløsninger. Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 Ok, takk for hjelpen! Noen konkrete butikkanbefalinger i Bergensområdet? T Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Ok, takk for hjelpen! Noen konkrete butikkanbefalinger i Bergensområdet? T 9101178[/snapback] Ved siden av Støletorget finner du Hassan, som er flink med fremkallingen. Om han leverer gode scanninger vet jeg ikke, men jeg vil absolutt kalle det en faglab. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå