Gå til innhold

Skal man få igjen kjøps pris eller nypris idag ...

Anbefalte innlegg

... ved retur av produkt ?

Eks. Jeg kjøper et skjermkrot og det har nesten akkurat kommet ut så det koster meg 5000,- nytt fra butikken, men så skjer det noe med det så det blir defekt og som ikke skylder kjøper, men siden det var så nytt da kjøper kjøpte det og nå som det har gått noen månder koster det akkurat den samme varen som kjøper kjøpte kun 3000,- på butikken skal kjøper da få igjen 5000,- ved retur eller 3000,- ?

kom gjerne med et sitat fra kjøpsloven som sier det og det vedrørene saken :thumbup:

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp det vet jeg men i det tilfelle at de gir pengene tilbake er det jeg lurer på fordi at jeg skulle få en vare tilbake fra en RMA sak med SHG.no, men sa at jeg heller ville ha et annet produkt fra dem eller pengene tilbake og de jeg snakket/skreiv med på support så at de skulle prøve å ordne det.

har ikke hørt fra dem siden, men det sendingsnummere jeg fikk funker ikke lenger da varen hadde blitt levert til psoten alt så jeg antar de har trekt det tilbake og nå har jeg fått en "ordre" på konto'n min hos dem der det bare står en minus sum og for hvilken vare det er for som da er det HK jeg sendte i retur, men den minus summen som de da har planer om å betale meg tilbake er på -1.413,00 NOK og jeg betalte 1952,- for HK pluss at jeg skal ha frakt som ble 120,- ......

Edit: så derfor ville jeg bare vite helt sikkert om jeg skal ha igjen full kjøps sum eller prisen det er på varen pr. dags dato ...

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Jepp det vet jeg men i det tilfelle at de gir pengene tilbake er det jeg lurer på fordi at jeg skulle få en vare tilbake fra en RMA sak med SHG.no, men sa at jeg heller ville ha et annet produkt fra dem eller pengene tilbake og de jeg snakket/skreiv med på support så at de skulle prøve å ordne det.

har ikke hørt fra dem siden, men det sendingsnummere jeg fikk funker ikke lenger da varen hadde blitt levert til psoten alt så jeg antar de har trekt det tilbake og nå har jeg fått en "ordre" på konto'n min hos dem der det bare står en minus sum og for hvilken vare det er for som da er det HK jeg sendte i retur, men den minus summen som de da har planer om å betale meg tilbake er på -1.413,00 NOK og jeg betalte 1952,- for HK pluss at jeg skal ha frakt som ble 120,- ......

Edit: så derfor ville jeg bare vite helt sikkert om jeg skal ha igjen full kjøps sum eller prisen det er på varen pr. dags dato ...

9099099[/snapback]

Det er litt vagt akkurat dette. Butikken kan trekke fra en viss bruksverdi du har hatt av kortet. Hvor mye skal være er noe vagt og jeg tror ikke det står noe i noe kjøpslov om eksakt beløp?

På den andre siden, hvis de trekker deg for bruksverdien din, da kan du kreve renter på kjøpsbeløpet fra kjøpsdato. Renten er relativt bra, men er for lat for å finne den eksakte renten som blir brukt til deg :p

Lenke til kommentar

Tja, her gir vi som regel alltid lik eller bedre vare til kunde. Om det viser seg å ikke være mulig (f.eks så har kunde sendt inn Socket A hovedkort - noe vi ikke har lenger) så krediteres KJØPESUMMEN. Returporto blir kreditert om det er sendt med kvittering for det, så husk å legge med den :)

Eneste gangene man går ned i pris er om kunde spesifikt har bedt om å få den eller den varen i retur.

Endret av snot
Lenke til kommentar

Om kjøpet heves skal man få igjen kjøpesum og renter fra første reklamasjon. Om butikken krever bruksfradrag har man krav på renter fra kjøpsdato.

En butikk derimot kan foreta en omlevering istedet for avhjelp (dvs gi kunden ny og/eller bedre vare), reklamasjonsgrunnlaget for den tingen man reklamerte på i utgangspunktet faller da bort.

Lenke til kommentar

At butikken kan foreta omlevering er fullstendig irrelevant, da de faktisk har valgt heving av kjøpet som løsning.

De fleste butikkene velger å bare gi tilbake kjøpssummen siden det er det enkleste. Men, som andre har nevnt kan de gjøre et bruksfradrag.

Dersom butikken ønsker å trekke fra bruksverdien du har hatt, vil du ha krav på renter fra køpsdatoen. Regnestykket blir da, veldig forenklet:

Kjøpssum

-Fratrekk for bruksverdi

+Renter fra kjøpsdato

----------------------------

=Sum tilbake

Som regel ender sum tilbake på omtrent det samme som kjøpssummen, derfor gidder sjelden butikkene bry seg med å regne ut det du etter loven strengt tatt har krav på. Dersom du har vært drittsekk mot butikken kan det hende de har tatt seg bryet for å være vanskelige tilbake ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...