Gå til innhold

Solid oppgradering 22.juli

Anbefalte innlegg

Heisann!

Utviklingen på datafronten går i et forrykende tempo og jeg har ikke klart å følge med når det kommer til maskinvare i heimen og kunnskap på området. Nå er det tid for oppgradering og jeg trenger sårt hjelp i utstyrsjungelen.

Jeg har følgende kriterier:

- maskinen skal ikke overklokkes

- Intel prosessor

- spille Crysis

- DX10 støtte

Det jeg trenger av maskinvare:

CPU:

Med prisfallet 22.juli i bakhodet kan jeg tenke meg en Intel Core 2 Quad Q6600, men jeg trenger gode argumenter for å kjøpe Quad istedenfor Intel Core 2 Duo E6700.

RAM:

Totalt 4gb, men har ikke peil på hvilken type jeg skal velge. Spørsmålet er da om Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB kommer til å fungere tilfredsstillende.

PSU:

Må takle oppsett på inntil 6x HDD og 2x DVD-R i tillegg til alt det andre av maskinvare.

Skjermkort:

Kommer XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB XXX GDDR3 til å gjøre nytta på Crisis og andre DX10 spill? Og er det verdt å kjøpe akkurat det kortet?

Hovedkort:

Vet ikke hva som er hot or not, men må ha firewire og godt med SATA-porter. Trenger IDE til DVD-R. Tittet litt på ABIT IN9 32X-MAX WiFi og syns det virket som et spenstig kort. Men etter å ha trålet forumene ser jeg at Asus P5N32-E SLI er i skuddet blant folket her inne. Noen som har argumenter for og mot disse kortene?

Kabinett:

Jeg har et Chieftec Dragon Big Tower som jeg har hatt i mange år og jeg føler ikke akkurat noen trang for å bytte ut dette til tross for mye viftestøy. Men det er jo kjekt å få innspill på kabinett kontra hovedkort og PSU. Vil det passe sammen?!

Skjerm:

Vurderer å kline til med en 24 tommers skjerm, og det er Eizo 24" LCD FlexScan S2411WK som frister mest. Men jeg har god erfaring med Samsung og lurer derfor på hvordan Samsung 244T er i forhold til Eizo S2411WK.

Lydkort:

Holder det med integrert lydkort på hovedkortet?

Harddisker, mus, tastatur og annet snadder trenger dere ikke tenke på.

Jeg har ikke fastsatt noe pris på utstyret, men jeg håper komponentene jeg har foreslått gir en liten pekepinn på hvilket prisnivå jeg kan legge meg på.

Jeg håper ikke dette ble alt for langt og kronglete! På forhånd takk til de som har tatt seg bryderiet med å lese gjennom dette. Og en stor takk til de som eventuelt svarer! Ha en fortsatt trivelig kveld!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan svare på det jeg kan! :)

Skjerm: Se på Samsung 226BW, jeg har selv 206BW og er utrolig fornøyd! Jeg har alltid hatt CRT før denne, har vært i mot LCD pga etterslep o.l. Det er litt etterslep i CS, men jeg tror ikke det er mulig å unngå da det er kodingen i CS som er årsaken. Jeg har også spilt Rainbow Six: Vegas og Test Drive: Unlimited og disse har 0 etterslep!! (Jeg kan også nevne at jeg synes dybden ble bedre i CS)

Lydkort holder som regel. Spør litt på høytalerene du har.

DVD-spiller velger du S-ATA! :p IDE kable er UUUUUTTTT!

I og med at Q6600 kommer nesten på linje med E6600, så ser jeg ikke poenget i å gå for 2-kjerner.

PSU ville jeg gått for en MIST modulær 600 eller 700W. Evt seasonic hvis modulær ikke er så viktig.

Kabinettet trenger du ikke å bytte da det holder med å bytte vifter. Men etter det jeg kjenner til, er det bare 80mm vifteplasser, noe som gjør at det blir fort mer støy en luft... 120mm avgir mer luft i forhold til støy.. ;) Så kanskje verdt å tenke på nytt kabinett? =)

Lenke til kommentar

Har et par Samsung LCD-skjermer jeg er godt fornøyd med, men lurer fælt på den Eizo skjermen. Ingen som har erfaringer med den?!

Vet ikke hvor mye kapasitet integrert lydkort stjeler, men jeg har ikke nevneverdig med høyttalere til PCen dvs. et litt eldre 2.1 anlegg fra Creative.

Jeg har en SATA DVD-brenner, men jeg har slitt fælt med driverene til denne når det kommer til brenning. Derfor syns jeg det er greit med IDE til akkurat dette formålet. Det finnes jo runde IDE-kabler.

Greit med litt ekstra kraft i PSU så det blir vel 700W, men hva er forskjellen på modulær og ikke modulær? Har det noe å si på ytelsen på maskinen?

Lenke til kommentar

Forresten, kan vel nevne at det er mer interesangt hvor mye amper per 12V rele den avgir enn W. W er veldig forskjellen fra produsent til produsent, også effektiviteten....

Akkuratt nå tror jeg ikke att jeg skal uttale meg om mer av maskinen din :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Angående Samsung 244T så kan det være lurt å lese denne tråden: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1037597

Hvis noen vet om det fins en måte å minimere input lag'en på denne skjermen, så blir jeg veldig fornøyd  :)

9183102[/snapback]

Jøss, var ikke klar over det. Men jeg gikk for Eizo-skjermen og den kom i posten i dag. Så det blir spennende å se hvordan den fungerer. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...