Gå til innhold

10 spørsmål ang. pc-bygging

Anbefalte innlegg

hei,

jeg skal snart bygge min første pc og har i den sammenheng noen spørsmål:

1. Hva bør jeg gjøre for å være sikker på at ingen komponenter blir ødelagte av statisk elektrisitet?

2. etter 22. juli vil intel, som flesteparten her vet, senke prisene på sine prosessorer. er

det da vits i å kjøpe quadcore eller burde jeg satse på en dobbelkjerne, og

heller klokke den litt.

3. vil jeg kunne kjøre en intel q6600 på 3GHz 24/7 med Zalman CNPS9500LED?

4. skal ha 4 gb minne, burde jeg gå for 2*2gb eller 4*1gb?

5. noen som har erfaring med "xpress recovery 2" fra gigabyte? funker programmet på 64-bit systemer?

6. jeg lurer litt på den LG skjermen som jeg har valgt. vil ha en god skjerm uten etterslep, har jeg da valgt rett skjerm?

7. trenger jeg lydkort eller fungerer det integrerte lyd kortet fint?

8. tenkte å ha os på en disk og programmer på en 500gb disk. hvor stor disk trenger jeg for vista?

9. hvor mange watt trenger jeg egentlig? er en 750watt psu for mye? (trenger noen watt ekstra ettersom jeg kommer til å oppgradere pc'en seinere)

10. totalt sett, er dette et godt oppsett?

hehe, ble litt mange spørsmål :blush: håper noen tar seg tid til å svare.

tror noen av formuleringene mine ble litt dårlige ( er ganske trøtt). jeg beklager viss det er noen som sliter med å lese spørsmåla mine.

på forhånd takk.

Link til handlevogn finner dere-HER

Endret av Yahoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får ikke svart på alle spørsmålene nå, men noen av dem kan jeg i alle fall svare på.

1: Ta ofte i kabinettet så du har samme spenning som det. Bruk antistatisk armlenke og eventuelt også antistatisk matte. Legg gjerne komponentene oppå de antistatiske posene nå du monterer, og ikke ta dem ut av posene får de skal inn. Ikke sitt på tepper, og ikke ha på klær som lett kan generere statisk elektrisitet (ull feks). Unngå mye støv.

2: Firekjerner blir skambillig, så bare kjøp en. Selv skal jeg skaffe en Intel Xeon 3210 (veldig lik Q6600, men litt lavere frekvens og pris).

3: Hm, hm hm hm. Det kommer ann på ventilasjonen i kabinettet. Den CPUen har så vidt jeg vet en TDP på 105W, som er mye, men ikke veldig mye. Jeg har en Pentium D 940 (130W) kjølt med den Zalmanen her og det går, men det er bare så vidt. For 24/7 bruk er jeg usikker, og med overklokking på toppen er jeg enda mer usikker. Skal det vere serveroppgaver eller annet uavbrutt arbeid siden den skal kjøres 24/7? Du må nesten vurdere hvor viktig dette her er. Siden det er overklokking inne i bildet er vannkjøling kanskje å anbefale, så vidt jeg har hørt helst med dual 120 raddis. siden det også er 24/7 formoder jeg at det er en god grunn til at maskinen ikke kan ha nedetid om natta, og dermed bør du også ha backupsystemer på den vannkjølinga. Vurder to pumper, logikkretser for å detektere pumpefeil og med tilstrekkelig varsling og/eller automatisk backup. Uansett hva du gjør er luftflyten viktig, og pass på at det ikke samler seg støv i kabinettet. Etter den 22. juli vil det komme en ny stepping av firekjernene, så vidt jeg husker heter den B0. Den vil gi lavere effektforbuk og lavere varmeutvikling. Legg også merke til at Xeon-prosessorene er "luksus-CPUer" som lager litt mindre varme og tåler litt mer.

4: Noen hovedkort får problemer når alle minneslotene fylles. Dessuten er det bedre oppgraderingsmuligheter med 2x2.

5: Ingen erfaring med det, sorry.

6: Jeg lar noen andre svare på det. Jeg er ikke så kompetent når det gjelder skjermer.

7: Det kommer ann på hva slags lydanlegg du skal bruke og hvilke krav du stiller til lyden. Vanligvis fungerer integrert helt greit. Test og så kan du eventuelt skaffe et lydkort (jeg anbefaler ESI Juli@ eller Onkyo Wavio SE-90PCI) om du ikke er fornøyd. Legg merke til at digital utgang (optisk eller koaksial Sony/Phillips Digital Interface, S/PDIF) er å foretrekke om anlegget har digital inngang, for da konverteres det fra digitalt til analogt i anlegget og ikke i PCen, noe som helt klart gir best lyd. Ikke kast bort penger på et lydkort om lyden skal digitalt ut; den er like bra uansett når den er digital, så lenge den ikke downsamples.

8: Minimumskravet er 20GB, altså er det det du bør reservere for OS, kanskje +5GB for å ha litt margin. Ut over det er det oppt il deg. Hvor mye skal du ha der, hva skal du ha der, etc. Du kan vurdere RAID om det er viktige data som bør backes opp. så godt som alle hovedkort har grunnleggende RAID-funksjonalitet. Siden du skal kjøre 24/7 bør du prøve å finne en 27/7-godkjent disk.

9: Fint med litt margin på PSU, dessuten bra å ha en som egentlig er større enn du trenger mtp. oppgraderinger. Jeg er ikke sikker på kvaliteten på Thermaltakes PSUer. Om de regnes for å være middels eller under middels ville jeg vurdert en PSU fra kvalitetsprodusent med lagere wattrating men høyere kvalitet. Det viktigste er uansett hvor mye ampere den leverer på +12V. Prøv å finne ut av det. Noen alternativer kan være Corsairs 620-Watter, MIST 600W revisjon B og en av de krafige Tagan-PSUene jeg ikke husker hva heter.

10: Absolutt! Men hvorfor har du to DVD-brennere? Og hvorfor er den ene PATA og den andre SATA? Hold deg til bare SATA så slipper du de store og tungvidte PATA-kablene. Forresten: SATA-brenneren du har der er den samme som jeg har :)

-G.G.

PS: Om det er noen skriveleifer får dere ha meg unnskyldt, jeg er veldig trøtt nå. Fått i meg for lite kaffe. :)

EDIT: Fiksa leifer og la til litt mer info (PSU-alternativer og CPU-stepping + nevnte 24/7-disk)

Endret av G.G.
Lenke til kommentar

takk for veldig godt svar

tror du har lest litt feil ang. dvd brenner. det er kun en dvd brenner i oppsettet mitt, den andre er en dvd leser. jeg vil ha to dvd-drev fordi det da er enklere å kopiere hele plater.

når det gjelder skjermen så endrer jeg denne ettersom asus-skjermen ikke hadde hdcp.

(endrer dermed spørsmål 6.)

Lenke til kommentar

Ang skjerm, så har jeg ikke prøvd LG'n- Men samsung har en veldig lik, 206BW (Tror jeg) og den er VELDIG god synes jeg. Hvis du spiller CS, vil det være litt etterslep, men det er noe alle LCD'er har. Men i alle andre spill er den nice! Har prøvd den på Rainbow six: vegas, Test Drive: Unlimited, Ghost Recon: Advanced Warfighter og GTi (tror jeg det hetet) Ingen av disse meker jeg noe til etterslep.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Jeg tror at det vil være etterslep i CS pga spillet er så gamlet og måten det er satt opp på

Lenke til kommentar

denne pc'en kommer nok i stor grad til å bli brukt til gaming, skolearbeid og film\musikk.

jeg beklager viss jeg uttalte meg litt upresist ang. 27/7. jeg brukte uttrykket fordi jeg vill påpeke at prosessoren skal være 100% stabil. jeg tror neppe at jeg vil ha pc'en på hele tida ettersom den den skal stå på soverommet mitt.

jeg lurer litt på det oppsettet med os og programmer separert på hver sin disk:

går det an å flytte "mine dokumenter" mappa fra disken som inneholder vista til disken som skal inneholde programmer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Ang skjerm, så har jeg ikke prøvd LG'n- Men samsung har en veldig lik, 206BW (Tror jeg) og den er VELDIG god synes jeg. Hvis du spiller CS, vil det være litt etterslep, men det er noe alle LCD'er har. Men i alle andre spill er den nice! Har prøvd den på Rainbow six: vegas, Test Drive: Unlimited, Ghost Recon: Advanced Warfighter og GTi (tror jeg det hetet) Ingen av disse meker jeg noe til etterslep.

Jeg tror at det vil være etterslep i CS pga spillet er så gamlet og måten det er satt opp på

9100236[/snapback]

jeg har ikke etterslep på cs og jeg har en LG Flatron L1950H 8ms

Lenke til kommentar
denne pc'en kommer nok i stor grad til å bli brukt til gaming, skolearbeid og film\musikk.

jeg beklager viss jeg uttalte meg litt upresist ang. 27/7. jeg brukte uttrykket fordi jeg vill påpeke at prosessoren skal være 100% stabil. jeg tror neppe at jeg vil ha pc'en på hele tida ettersom den den skal stå på soverommet mitt.

9101728[/snapback]

Aha, skjønner. Da stiller det seg litt annerledes, du kan i alle fall bare glemme det jeg prata om med redudans og varslingssystemer og sånt. Vel, jeg tror at en 9500LED skal gå, men 9700 hadde vært bedre. Vannkjøling hadde vært best, men det er nok litt dyrt. du kan jo vurdere Thermaltake Big Typhoon også.

Endret av G.G.
Lenke til kommentar

Aha, skjønner. Da stiller det seg litt annerledes, du kan i alle fall bare glemme det jeg prata om med redudans og varslingssystemer og sånt. Vel, jeg tror at en 9500LED skal gå, men 9700 hadde vært bedre. Vannkjøling hadde vært best, men det er nok litt dyrt. du kan jo vurdere Thermaltake Big Typhoon også.

9102711[/snapback]

vil hovedkortet mitt støtte noen større cpu kjøler?

det hovedkortet som jeg har valgt har en ganske sær kjøling på nb/sb.

Lenke til kommentar
9700 skal gå, den er helt lik 9500 men har en 92mm-vifte vs den på 80 i 9500. TT Big Typhoon tar opp ganske lite plass nede ved CPUen, varmen overføres med varmerør til en diger kjøleribbe som er hevet ganske mye. Sistnevnte kjøler blåser også ned mot hovedkortet og vil være med å kjøle de passive MOSFET/NB-kjøleribbene.

9103719[/snapback]

du har visst rett ang. 9700. jeg googla litt og fant noen bilder:

bilde 1

bilde 2

bilde 3

bilde 4

Link til forumet

da endrer jeg kjøler fra 9500 til 9700 :)

Endret av Yahoo
Lenke til kommentar

Noen bilder av min kjøler, samme som du har planer om å bestille ;) Ang NB kjøler og sånt går det bra .. Men jeg er fremdeles ikke fornøyd med støy, ytelse eller det at det er grønt lys på den (Ingen plass klarer jeg å se at det står...)

737d3f66.jpg

8d12de51.jpg

feedbbc8.jpg

Lenke til kommentar
Noen bilder av min kjøler, samme som du har planer om å bestille ;) Ang NB kjøler og sånt går det bra .. Men jeg er fremdeles ikke fornøyd med støy, ytelse eller det at det er grønt lys på den (Ingen plass klarer jeg å se at det står...)

mener du at jeg bør styre unna zalmann 9700??

jeg vil heller ha en pc som støyer lite og er littegrann overklokka enn en pc som støyer mye og har høy klokk..

er det i det hele tatt vits i å kjøpe q6600? burde jeg heller gå for en e6850?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har planer om å oppgradere på en stund, så går du for Qxxxx da dette vil være "tingen" om en stund. Skal du oppgradere igjen etter jul, så går du for Exxx.

Og ja, jeg mener at Zalman ikke er en stille kjøler. Den er hørbra ved 800RPM. MIST 120mm hører jeg ikke ved 1200RPM, hører kun luften som blir flytta..

Lenke til kommentar

Det eneste tipset jeg orker å gi nå, er at du ikke må legge komponentene oppå de antistatiske posene, ettersom dette vil bare forverre sjansene for å ødelegge komponenter. Grunnen er at antistatiske poser holder statisk elektrisitet utenfor innsiden av posen, men utsiden kan ha masse statisk elektrisitet.

Ellers, så er sjansen for å ødelegge noe med statisk elektrisitet heller liten. Jeg har montert mange PCer i løpet av årene, alle uten antistatisk lenke eller slike ting. Ingentign har gått gale hittil. Men så har jeg alltids tatt mine forholdsregler, dvs. gjort det på et trebord, uten noe teppe eller ting som gjør at risikoen blir større.

Og monter på RAM, CPU og muligens CPU kjøler før du skrur inni HKet. Det gjør det enklere.

Og jeg ville heller kjøpt en Thermaltake Ultra 120 eller en Noctua NH-U12, ettersom disse kjøler bedre enn Zalman kjøleren du snakker om (hvis du ikke allerede har bestillt)

Resten får andre svare på, eller du får følge tipsene til de andre som har svart deg :)

Lykke til :thumbup:

EDIT: Får svare på litt til da.

Gå for 2*2 Gb. Ettersom en del HK har problemer med 4 RAM brikker, og du har muligheten for å oppgradere til hele 8 Gb hvis det blir nødvendig.

Når det gjelder OS, så ser jeg at du skal ha to disker. Mitt råd (hvis du ikke bryr deg veldig om sikkerhet mot å miste data) så ville jeg kjøpt to stk. 500 Gb disker, for å så sette de opp i RAID0, for ytelses skyld. Og så lage en partisjon til bare OS og programmer, eller OS, programmer og spill. Velger du den siste, så ville jeg hatt minst 150 Gb, ettersom jeg har erfart at det blir en del spill etterhvert.

Til PSU, så ville jeg gått for en Thermaltake ToughPower 850watt. Dette er fordi den er billig i forhold til antall watt, den er god (stabile spenninger, stillegående og modulære kabler) og i motsetning til 750watteren, så har den som sagt modulære kabler. Prisforskjellen er heller ikke mer enn en 200-300 kr.

Et lite tips er også å kjøpe seg noe ala. Norton Ghost (som du har nevnt) og hvis du da får virus eller noe annet som gjør at du må reinstallere PCen, så kan du bare laste et image fra rett etter du vart ferdig med å installere ny Vista, og alle programmene. Det vil kunne spare deg mye tid.

Til slutt, så vil jeg sterkt anbefale et eget lydkort. Gjerne et Creative X-Fi, som er billig (hvis du ikke velger de variantene med fjernkontroll og frontpanel da)

Endret av Farnsworth
Lenke til kommentar
Mitt råd (hvis du ikke bryr deg veldig om sikkerhet mot å miste data) så ville jeg kjøpt to stk. 500 Gb disker, for å så sette de opp i RAID0, for ytelses skyld.

9112581[/snapback]

Det må jeg nok si meg uanig i. Å sette lagringsdisker i RAID0 er nesten å be om bråk. OS og spill (men ikke spill-saves) er jeg enig i at kan RAID0'es, men ikke filer, bilder, etc. Om det allikevel skal kjøres RAID0 for ytelsen anbefaler jeg å heller kjøre raid 0+1 som er RAID0, speilet på to disker til.

Om RAID0+1 eller RAID10 blir for dyrt kan jo Intel Matrix Raid være en mulighet. Det er to disker som partisjoneres opp i to partisjoner hvor den ene er i RAID0 og den andre i RAID1. God og billig sikkerhet, integrert på de fleste nye kort med Intel-brikkesett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...