Gå til innhold

Ny gamer pc til ca. 20k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå ble jeg plutselig litt usikker på cpu kjølern mtp. støynivået. Jeg vil jo så klart ha en som er meget god i og med at jeg skal bruke quad core cpu, men samtidig en som ikke høres ut som en jet motor. Noen forslag anngående dette? Lest at noctua er ganske bra og stille.

Lenke til kommentar
Zalman har alltid levert massive og stillegående kjølere, men med 9500- og 9700-serien har de gått litt bort i fra stempelet som støyallergikeres drøm. Istedenfor vil nemlig tilfredsstille en bredere gruppe bestående av både støyfanatikere og litt mer hardbarkede entusiaster.

Dvs de kjøler litt bedre, men på bekostning av støynivået. Jeg skal selv bytte til Ninja+ med SilenX vifte, jeg kjørte Ninja med silenX på min gamle PC, veldig fornøyd!

Lenke til kommentar
Zalman har alltid levert massive og stillegående kjølere, men med 9500- og 9700-serien har de gått litt bort i fra stempelet som støyallergikeres drøm. Istedenfor vil nemlig tilfredsstille en bredere gruppe bestående av både støyfanatikere og litt mer hardbarkede entusiaster.

Dvs de kjøler litt bedre, men på bekostning av støynivået. Jeg skal selv bytte til Ninja+ med SilenX vifte, jeg kjørte Ninja med silenX på min gamle PC, veldig fornøyd!

9125619[/snapback]

Hvordan tror du den kjølern vil funke på Q6600?

Lenke til kommentar

Jeg kan ambefale Thermal Take Big Typhoon, Stille og kjølig på min, og Bråkete og veldig god kjøler på maks.

Jeg har Striker Extreme, og mine Crucial Ballistix PC8000 brikker vil ikke kjøre som de skal, må kjøre med 1 brikke=1GB, for å få det til å funke.

Lenke til kommentar
Hvordan tror du den kjølern vil funke på Q6600?

9125669[/snapback]

Ninja eller Zalman?

EDIT:

Fortsetter å sitere testen..

Zalman CNPS 9500 AM2 & 9700 NT: Ingen av Zalmans kjølere er i nærheten av stillegående ved standard spenning - en mild tornado vil faktisk være en bedre beskrivelse av dem da. Støynivået må derfor dempes ved hjelp av enten medfølgende rheostat, eller hovedkortets egen viftestyring. Blir dette gjort endrer støykarakterene seg helt, og begge kjølerne kan faktisk betegnes som svært stillegående. 9700 NT ligger ikke uventet noe over 9500 når det kommer til støy, men de fleste vil nok kun merke dette i form av en dypere brumming istedenfor direkte støy.

Scythe Ninja Pluss & Infinity: Selv om produsenten sier at kjølerne benytter seg av forskjellige vifter, hadde vi store problemer å skille modellene støymessig fra hverandre. Vi vil nemlig betegne begge kjølerne som meget stillegående ved standard turtall, og nærmest lydløse rundt 600 RPM.

Kilde - Her finner du også resultater når det gjelder temperatur. Zalman skal være god på C2D, noe som ikke samsvarer spesielt bra med mine erfaringer men.... Støy nivået stemmer derimot bra! :)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Jeg mener nå at SilenX er litt overprisa, men jeg har en liggende fra tidligere. Så derfor skal jeg bruke denne.

Heller gå for MIST 120mm, disse er så vidt hørbare på full hastighet, under dette må du legge øret helt inntill.

Men når jeg leste testen, kan også Infinity være noe å på. Kommer fra samme produsent. De følger jo med vifte, som er oppgitt til 22dB (tror jeg) Selv har jeg ikke testet denne, så kan jo evt gjøre det før du kjøper ny vifte. Viftestyring vil jeg heller ikke si at er en dum invistering..

Lenke til kommentar
Ok, nå har lagt en Mist vifte i handlevognen. Tror vel dette blir den siste gangen jeg skriver dette(hehe), hvordan ser det ut nå?

9126548[/snapback]

Som jeg har sagt tidligere.. Du har et drømme oppsett. Så jeg tror ikke du trenger noe mere.. Du vil bli fornøyd :)

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt tidligere.. Du har et drømme oppsett. Så jeg tror ikke du trenger noe mere.. Du vil bli fornøyd :)

9126793[/snapback]

Det kan jeg si meg enig om. Men jeg ville kanskje sett på 2x2GB. Dette av tre grunner:

- Prisen er stort sett den samme (eksempel) - skal forresten ikke uttale meg om kvaliteten eller ytelsen på de forskjellige brikkene o.l.

- Også vil trolig minneprisene gå oppover igjen snart, den er på et lavere nivå et minneprodusentene trvies med. Dette fører til at prisen øker til et mer "normalt" nivå

- En eller annen gang, kommer du trolig til å ha 4GB, kan tippe om at 1-2år er det "normalt" Og da vil du, med nå værende oppsett, måtte kjør 4x1GB som vil gi dårligere ytelse enn 2x2GB (+ det med prispunktet over)

Jeg vet at XP ikke klarer mer enn 3.2GB, men i oktober/november og utover kommer det så mange DX10 spill at det å ikke kjøre vista vil da være ugunstig for en "gamer" Jeg tror også at de fleste 64bit's problemer som kanskje er til stede nå, vil bli rettet opp ved den tid da noen av spillene ser ut til å kreve mer eller mindre 4GB for å få fram grafikken og flyten :)

Også ville jeg ikke brukt penger på en XXX versjon, det er bortkasta penger i mine øyne. Gå for vanlig GTX =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...