Gå til innhold

Ny gamer pc til ca. 20k


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har tenkt å bygge ny pc rundt etter 22. juli og dette er det jeg har satt opp:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=50301

 

Jeg er litt usikker på om jeg burde gå for 2 x 500gb HD eller om jeg bare burde kjøre på med en 1TB? Er også litt usikker på skjermen om 22" holder i og med at pris forskjellen mellom 22" og 24" er stor etter min mening. Selv så bruker jeg en 17" akkurat nå og det vil være en stor overgang uansett hvilken jeg velger. Jeg vil helst at prisen skal ligge på maks 20k men kan godt overstige hvis det er behov.

 

Mus, tastatur og headset har jeg ellers noe mer kommer jeg ikke på akkurat nu. Alle kommentarer til dette oppsetter er velkommen, takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke så mye greie på dette, men jeg ville råde deg til å bruke windows xp om du skal ha kraftige spill, for vista tar en del kapasitet og støtter ikke alle spill.... Og pass på at du får et skjermkort som støtter direct X10 eller hva det nå heter :)

9099502[/snapback]

 

Han bør ha seg Vista med tanke på DX10 som man bare kan bruke med Vista..

 

Han har allerede valgt et skjermkort med DX10 støtte..

 

EDIT: Vista vil ha bedre kapasitet og støtte flere spill etter hvert.. Mye bedre blir det når SP1 kommer i løpet av høsten..

Endret av Eirik_FS
Lenke til kommentar
Har ikke så mye greie på dette, men jeg ville råde deg til å bruke windows xp om du skal ha kraftige spill, for vista tar en del kapasitet og støtter ikke alle spill.... Og pass på at du får et skjermkort som støtter direct X10 eller hva det nå heter :)

9099502[/snapback]

 

Vel det er ikke så veldig lurt å ha CP (skrev det med vilje) hvis du skal spille DirecX 10 spill, ettersom CP bare støtter DirectX 9.

Lenke til kommentar

Hvis han har XP fra før av, ville jeg brukt dette. XP er per dags dato bedre for folk som spiller o.l. Det ryktes også om at Wine skal komme med DX10 støtte, som kan gi muligheten for DX10 støtte i XP. Det er heller ikke så mange DX10 spill på markede. De fleste kommer ikke før oktober og utover (etter det jeg kjenner til)

 

 

Når det gjelder harddisk, ville jeg valgt 2x500GB i RAID0. Dette gjør at dem opptrer som EN harddisk (dvs du ser bare en) og ytelsen går opp.

 

Ang skjerm, så kan jeg anbefale Samsung 226BW (jeg har selv 20", 206BW) veldig god til spilling, surfing .. you name it..

 

Kan forresten advare deg om at Zalman kjøleren har grønt lys, og etter min mening yter den dårlig og støyer litt mye. Min E6600 ligger på 40 idle! (Jeg har den på 800RPM elns)

Lenke til kommentar
Hvis han har XP fra før av, ville jeg brukt dette. XP er per dags dato bedre for folk som spiller o.l. Det ryktes også om at Wine skal komme med DX10 støtte, som kan gi muligheten for DX10 støtte i XP. Det er heller ikke så mange DX10 spill på markede. De fleste kommer ikke før oktober og utover (etter det jeg kjenner til)

 

 

Når det gjelder harddisk, ville jeg valgt 2x500GB i RAID0. Dette gjør at dem opptrer som EN harddisk (dvs du ser bare en) og ytelsen går opp.

 

Ang skjerm, så kan jeg anbefale Samsung 226BW (jeg har selv 20", 206BW) veldig god til spilling, surfing .. you name it..

 

Kan forresten advare deg om at Zalman kjøleren har grønt lys, og etter min mening yter den dårlig og støyer litt mye. Min E6600 ligger på 40 idle! (Jeg har den på 800RPM elns)

9100245[/snapback]

Joda, jeg har XP fra før av, men åssen blir det da med RAM? I og med at det bare tar i bruk 3.2gb så vidt jeg har hørt.

 

Trenger man noe spesielt for å få kjørt harddiskene jeg har valgt i RAID0? Hvis en av harddiskene blir ødelagt en dag, vil det da påvirke den andre i RAID0?

 

Ok, hvilke andre kjølere er anbefalt? Har hørt at den Zalman kjøleren er veldig god og derfor valgte jeg den, men er åpen for andre anbefallinger.

 

Ellers, hvordan ser resten av oppsettet ut? Kom gjerne med kommentarer/anbefallinger, takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

Stemmer at XP "kun" tar 3.2GB, men resten forsvinner ikke med tiden. Så når DX10 spillene kommer, og du skal over til Vista, kommer alle 4GB til syne, genialt? ;)

 

Jeg kjøpte nettopp ny maskin, og skal vente med vista til crysis kommer, skal nokk også oppgradere til 4GB da. (though jeg leste at dd2 prisene trolig vil stige snart....)

 

I RAID0 er det samme sikkerhet som uten RAID, ønsker du høyere sikkerhet. Må du kjøre RAID1, men da vil du miste 50% lagrings plass. Dette pga det er samme data på begge harddisken. Ryker den ene harddisken da, bytter du bare ut den defekt harddisken med ny, så blir data overført =)

 

- Jeg er ikke helt sikker på hvordan RAID0 virker, men så fremt ikke all data blir fordelt på begge harddisken (dvs spill egentlig blir delt opp med litt på hver av diskene) så vil du jo mista halvparten av spillet. Men kun innholdet til den harddisk som ryker forsvinner ved defekt harddisk. De fleste HK kommer med RAID støtte, hvor god den er varierer litt though..

 

(skal hjem, forsetter når jeg er der...)

Lenke til kommentar

Er ingen ekspert på raid oppsett, men ettersom det jeg har fått med meg så er RAID0 Striping. 2stk 500GB i raid0 vil ha en lagringsplass på 500GB og om den ene disken ryker så mister du all data (også på den som ikke røk).

Men ytelsen vil gå merkbart opp.

 

Correct me if im wrong.

Lenke til kommentar
Er ingen ekspert på raid oppsett, men ettersom det jeg har fått med meg så er RAID0 Striping. 2stk 500GB i raid0 vil ha en lagringsplass på 500GB og om den ene disken ryker så mister du all data (også på den som ikke røk).

Men ytelsen vil gå merkbart opp.

 

Correct me if im wrong.

9102428[/snapback]

 

Du får 1TB med 2x500gb i RAID0, men ryker den ene så ryker begge. Men det er normalt ikke noe problem siden HDer er ofte driftsikre til 1000...

Lenke til kommentar

Oppsettet ser bra ut, men kunne jo sett på å bytte kabinett og skjermkort til noe pcutstyr har, så får du alt derfra ;) Ser forresten nå at dem ikke er de biligste :p

 

Men send e-post til netshop, psdata, komplett med oppsettet du ønsker og ber dem om å gi deg et pristilbud på tilsvarende produkter de har på lager =)

Lenke til kommentar

Tror vel jeg bestiller alt fra shg.no, vet at på prisguiden står det at de ikke har et par komponenter, men har sjekket websiden manuelt og kan bekrefte at de faktisk har alt utenom ram.

 

Pleier webshoppene å faktisk gi pristilbud hvis man bestiller masse? Ville jo så klart vært ganske greit å fått alt så billig som mulig i og med at frakt koster vel en del regner jeg med.

Lenke til kommentar

EDIT: Har oppdatert handlevognen litt ettersom jeg bestemte å heller gå for en 24" skjerm så måtte jeg vrake noen komponenter som jeg ikke helt trenger nå, samt velge en annen hovedkort (valgte først Abit IN9 32X-MAX WiFi) som er litt billigere.

 

I tillegg bestemte jeg meg heller for å bytte cpu kjølern fra zalman til noctua etter at jeg leste mye bra om den.

 

Når er jeg spent på hva andre mener om dette oppsettet, ikke lenge til jeg bestiller nå :)

Endret av Noktar
Lenke til kommentar
Kjøler: https://prisguiden.no/product.php?productId=56846

Vant testen på HW.no

 

9124962[/snapback]

 

Var det ikke 9700NT som vant testen da? Uansett, disse er vel helt like sånn utenom lyset. Jeg har selv NT og er ikke fornøyd! På full hastighet bråker det utrolig mye, på 800RPM er den relativt stille (men bårker mer enn mine MIST 120MM på full hastighet) og da holder den 45grader idle og går fort opp mot 65 ved spilling av enkle spil som CS. over 70 i TDU og RS: vegas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...