Gå til innhold

Fin sluk for landfiske i Mjøsa?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på om noen har noen erfaring med å fiske i Mjøsa fra land, etter gjedde eller abbor(eller hvilket som helst ferskvann fra land)?

 

 

1. Vet dere hva som lønner seg å bruke av sluk? eller spinner?

2. Vekt?

3. Evt. farge for dagfiske?

 

 

Bruker 0,20 mm line og ei kort teleskopstang på 6'(fot). Maksvekt på sluk og krok er 15g, beregnet på (små)fiske fra land.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Skal du fiske etter gjedde, så vil ikke 0,20 mm sene holde. Gjedden sine skarpe tenner kutter monofilament lett. Sølvkroken Spesial i ulike farger, Panther Martin og Vibrax duger til abborfiske.

Lenke til kommentar

Og for gjeddefiske spesielt må du også bruke stålfortom ( 15-30 cm stålwire ytterst). Det beste er å søke råd/handle i en lokal utstysbutikk.

 

Abboren er glad i sterke farger. Wobbler er heller ikke dumt å bruke, jeg har en 7 cm knall rød og gul Rapala som har tatt mye både gjedde og abbor på dorging.

 

Det finnes spesielle kastewobblere å få kjøpt.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Det finnes spesielle kastewobblere å få kjøpt.

9100183[/snapback]

Rapala sin "X-RAP" wobblere er de beste å kaste med nå syns eg. Fisker generelt lite med wobbler men nå tok eg litt av på ebay igår natt og bestilte ca 14 wobblere for svært lite penger. Kostet meg 150kr inkludert frakt for 4 nye x-rap wobblere. :love:

 

Edit: Koster 99kr for 1stk x-rap wobbler i norge så man kan godt si at det lønner seg å kjøpe gjennom ebay. :D

Endret av SnowDOG_
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest member-101642

Skinnbakke, det er ulovlig å benytte levende agn, unntatt maggot og mark.

 

Store wobblere og skjesluker med sterke farger er ypperlig til gjedde.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Skinnbakke, det er ulovlig å benytte levende agn, untatt maggot og mark.

 

Store wobblere og skjesluker med sterke farger er ypperlig til gjedde.

9252438[/snapback]

Min far gjorde det og hans far gjorde det før han igjen, jeg vil gjøre det og mine sønner vil gjøre det når jeg har gått bort.(Apocalypto inspirert)

 

 

Forstår ikke hvorfor det er ulovlig å fiske med yngel, jeg reagerer litt når fetterne mine bruker abbor som agn, men yngel.

Endret av skinnbanken
Lenke til kommentar
Minner om at vi ikke skal oppfordre til noe kriminalitet selv om det noe så banalt som fiskeagn. Takk!

9252699[/snapback]

Tror det er noe som sier at det er lov med mindre det er kommersielt bruk

 

Akkurat som på Færøyene, der får de innfødte fiske hval på en måte som er veldig omstridt. De stabber(stikker) den ihjel. Det syns Greenpeace er helt okei siden det har vært sånn siden "tidenes morgen".

 

Sånn er det for oss og. Vi har alltid gjor det, min bestefar gjorde det når han var liten. Det var naturlig for oss for å fange fisk til mat. Så senere kommer Greenpeace og ballebellalona og sier: Å nei staaaakar fisk. Og hva er vel ikke verre en vegetarianere som er i mot jakt, mange av dem forstår ikke at hvis vi ikke jakter på dyr - så vil det bli for mange dyr, i tillegg til at mye planteliv vil gå tapt. Nå gikk jeg veldig ut av teamet. Bare for å vise dere hvordan ting henger sammen!

 

Legger til dette: Ikke sensurer meg, la meg få uttrykke hvordan jeg føler det er for oss. Er det noe personlig angrep ol. som jeg har blitt tiltalt på forumet her før for. Så sifra før dere sletter. TAkk

Endret av skinnbanken
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Nei, det stemmer ikke. Det er ulovlig å bruke levende agn uansett.

 

Etter dyrevernloven av 20.12.1974 § 8 nr. 3 er det forbudt å nytte levende agn eller åte.

 

En lov er en lov, uansett hvor tåpelig du synes den er.

Lenke til kommentar
Nei, det stemmer ikke. Det er ulovlig å bruke levende agn uansett.

 

Etter dyrevernloven av 20.12.1974 § 8 nr. 3 er det forbudt å nytte levende agn eller åte.

 

En lov er en lov, uansett hvor tåpelig du synes den er.

9253506[/snapback]

Jepp jeg er en kriminell!

Det er vel egentlig 70-80% av norges befolkning. Bare i større eller mindre grad!

:!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...