Beethoven Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hei, Vi har jo måler for bensin, men hvorfor ser jeg aldri noe måler for batteriet? Bare nevner det... kan INGENTING om bil! Takk for svar. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Fordi man ikke har det helt store behovet for dette, A-meter var vanlig før i tiden da man hadde svært svake dynamoer og man hadde reelt nytte av og se om man ladet eller tappet batteriet. V-meter er nok i en endel biler men nok en gang så gir dette liten mening for 95% av førerne. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Hvis du er intressert i å vite hvor mye spenning du har, så får du kjøpt voltmetere som du stikker inn i sigarett-tenneren. Ellers så kan man koble opp selv. Finnes på Biltema og Bilextra osv. Selv har jeg voltmeter på hovedenheten.. Bruker den sjelden. Endret 18. juli 2007 av Rs125 Lenke til kommentar
Beethoven Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 Så hvordan merker du om batteriet på bilen din er snart flatt da? Når den ikke starter? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Man har ei ladelampe som indikerer om generatoren lader eller ikke, så lenge ladesystemet ikke er i uorden så blir ikke batteriet flatt. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) Endel gamle biler har voltmeter har jeg sett, men mindre av det på nyere. Denne er uansett mer eller mindre uten verdi fordi det krever kunnskaper om batteriteknologien og dens egenskaper for å kunne lese av denne verdien korrekt. Spenningsverdien vil også variere basert på hvor mye belastning batteriet har. Et problem er at startmotoren i en bil er på over 1kW og trekker en enorm mengde energi det sekundet den kjører, og et voltmeter vil ikke si noe om hvor mye energi som er igjen i batteriet, kun noe om hvor mange prosent som gjenstår om det leses av korrekt. Jo gamlere batteriet er, jo mer spenning må batteriet ligge på (og dermed inneholde mer energi) for å kunne levere nok energi til å kjøre startmotoren. Det finnes ingen eltronisk måte å måle hvor mye energi som finnes i et blybatteri uten å bruke elektronikk som måler strømmen inn og ut av batteriet og kontinuerlig kalibrerer seg. En slik kalibrering vil ikke fungere særlig uten at batteriet utlades mer 70-80% iblandt. Dette er dessuten ikke særlig optimalt med strømmer på et tretals antall ampere. Dette gjør det svært vanskelig å lage en pålitelig måler som f.eks bensinmåleren hvor det er væske som forsvinner fra en tank og det dermed kan brukes en flottør som flyter på overflaten. Endret 19. juli 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå