hfthomas Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Har nesten akurrat kjøpt en 1998 mod vw passat 1.9 tdi. det jeg lurer på er om den tikkelyden når motoren går på tomgang skal være der. høres nesten ut som noe slår borti ett eller annet. tør nesten ikke å åpne og sjekke, for jeg vet ikke hva det er, og bilen er alt for strøken! EDIT: det tar litt lang tid å starte den, bare lurer på om 1.5-2 sek er normalt for å starte. går det an å justere på starteren sånn at den starter lettere? hva kan jeg gjøre med det? Endret 18. juli 2007 av spax Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Hvis du mener dieselkakling er jeg enig at det er en urovekkende lyd, når du hører en bil med TDI kommer.... "å nei nå får jeg kols!" :O () Husk at dieselmotorer trenger å varmes litt opp (gløde) før dieselen får ræva i gir Endret 18. juli 2007 av RCP-88 Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) neida:p det er litt rar tikkelyd på den. har jo hatt tdi i familien siden 96, og jeg har aldri hørt den tikkelyden =/ EDIT: sikkert noe jeg bare uroer meg for fordi jeg akurrat har kjøpt den:p Endret 19. juli 2007 av spax Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Det skal ikke være tikkelyder. Da er det for mye åpning på ventilene (ventilklaring). En diesel vil jo lage den vanlige knattringen, spesielt når den er kald. Få et merkeverksted til i høre på motoren er et godt råd. Du skulle jo tatt bilen på en NAF test før du handlet, det kan ofte lønne seg :-) Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 vel, jeg har kjøpt bilen via en venn av familien. klart en naf-test hadde vært bra og gjort. hmm... tikkingen er jo normal på dieselbiler. hører jo den på onkels 07 skoda octavia, men ikke så intens. kan hende det er sånn.. rart da. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 her om dagen hørte jeg ikke tikkelyden.. hmmm Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Min teori er at den tikkingen nok minker med når bilen blir varm? Og for noen dager siden var det kanskje litt kaldere, og da blir tikkingen ekstra kraftig! Merket på min her om dagen da var det 5-6 grader, trodde noe var galt, for hadde ikke merket den lyden før, men forsvant når bilen ble varm! Les tester, de sier alltid at det er ekstra lyd når dieslene er kalde! Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Prøv og bytt olje i første omgang, kan hende den har gal viskositet og kvalitet. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Svarer igjen jeg at det skal ikke være tikking. Da er d for stor åpning mellom kam og ventil. Ventilene kan skades. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Dysene tikker, så det kan være tikking i bilen som ikke skyldes ventilene. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 (endret) er det kanskje lurt å få noen som kan til å høre på det? jeg kan en del om bil, men ikke nok til akkurat det problemet sånn at jeg kan drive å skru og herje.. kan det komme av at man kjører litt hardt noen ganger? og siden lyden kommer og går, er det kanskje ett problem, for bilen var kald når tikkingen var borte. burde jeg oppsøke akkutt legehjelp? EDIT: og hvilken olje burde jeg bruke? olje er skiftet jevnlig av forrige eier.(hver 5000km, så må skifte nå hvis jeg skal holde den gode tradisjonen!) Endret 5. september 2007 av spax Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 EDIT: og hvilken olje burde jeg bruke?olje er skiftet jevnlig av forrige eier.(hver 5000km, så må skifte nå hvis jeg skal holde den gode tradisjonen!) 9434506[/snapback] Valvoline skal være noe av det absolutt beste: http://lubricantadvisor.valvolineeurope.com/select.asp Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 da fikk jeg opp denne: SynPower XL-III 5W-30 *kjøpe* verdt å prøve, kan jo ikke bli verre av å bytte olje akkurat. hvor mye trenger jeg sånn ca? 4liter? Lenke til kommentar
Larsge1978 Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Tikkingen du hører kan muligens komme av defekt øvre rådelager (har forekommet på enkelte TDI 94-2000, heller sjeldent.) eller dårlig dyse.... KM-stand? ps: Det er ingenting som heter å kjøre for hardt når det gjelder VAG TDI Er det tikking eller moderat banking det er snakk om? Høres det godt eller må du opp med panseret og lytte for å merke det? Motoren har hydrauliske ventiltrykkere og de har ikke vært kjent for å feile på firesylindret VAG siden 1987 så det er lite sannsynlig at det er det som er feilen. Er den chipet? Det er vanlig å legge på litt ekstra fortenning når de tuner EDC på TDI hos enkelte chip-sjapper... Det kan gi litt mer dieselknakking... Endret 11. september 2007 av Larsge1978 Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Dyser tikker, noe som ikke er unormalt. Vanligvis sender man dyser inn til overhaling hvis det blir for ille. Hvis du har problemer med og finne ut hvor lyden kommer fra så ta en skrutrekker og sett den inntil dysa og hør på en etter en. Lenke til kommentar
25TRD Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Tikking kan og komme fra vakuumpumpa til bremsekraftforsterkeren. I så fall kan det tikke lenge før det skjer noe mer. Blir lyden midlertidig borte når du pumper på bremsepedalen har du funnet årsaken. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Tikkingen du hører kan muligens komme av defekt øvre rådelager (har forekommet på enkelte TDI 94-2000, heller sjeldent.) eller dårlig dyse.... KM-stand? ps: Det er ingenting som heter å kjøre for hardt når det gjelder VAG TDI Er det tikking eller moderat banking det er snakk om? Høres det godt eller må du opp med panseret og lytte for å merke det? Motoren har hydrauliske ventiltrykkere og de har ikke vært kjent for å feile på firesylindret VAG siden 1987 så det er lite sannsynlig at det er det som er feilen. Er den chipet? Det er vanlig å legge på litt ekstra fortenning når de tuner EDC på TDI hos enkelte chip-sjapper... Det kan gi litt mer dieselknakking... 9476398[/snapback] Det er rett og slett tikking. hører den med panseret lukket. kan jo prøve å ta opp lyden og legge den inn her.. Den har gått 201.000 nå, og har hatt chip inne, men den tikker uten chippen Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 takk Larsge1978 karl-wilhelm og 25TRD skal prøve etterpå og komme med rapport Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Har du prøvd å bytte olja, ble det noe forskjell? Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 har ikke rukket å bytta olja enda =/ kjøpte 5w-40 såvidt jeg husker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå