Gå til innhold

Laptop skjerm.. hvor mange volt fra inverter?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en HP/Compaq EVO N620C her som ikke gir noe bilde på skjermen, men på ekstern skjerm så funker den.

Så derfor tenkte jeg at jeg skulle måle ut-spenningen i inverteren.

Og lurer da på hvor mange volt det skal være der, for mitt multimeter måler maks 600V.

Kunne også vært greit å måle inn-spenningen på den for å sjekke den, så.. noen som vet hvor mye det skal være inn og ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt sent nå kanskje, men hvis du med inverter mente ccfl backlight inverteren så håper jeg du ikke målte utgangen på den, (eller at den ikke virket) ellers har du sannsynligvis ikke noe multimeter lengre..

Utgangen er nemlig >600-900Vac (>20kHz) belastet med et friskt ccfl-rør. Ubelastet, eller med et dårlig/defekt rør så vil spenningen være mye høyere. Vær veldig forsiktig med fingrene i nærheten av inverteren når den er i drift, effekten (og spenningen) er såpass høy at den vil gi dype brannskader.

Jeg vet ikke helt hvordan man kan måle utgangsspenningen/-effekten, utenom å koble til et kjent friskt rør. Slitte rør vil være svertede i endene, og kan gi et rosa-aktig svakt lys.

Innspenningen til inverteren kan være fra 5 til 12V, og strømmen kanskje opp til 500mA. Utgangsstrømmen skal være opp til 5mA, men det er ikke alle multimetere som viser riktig på slike høye frekvenser.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Men jeg prøvde meg fram litt, men gfikk ikke utslag i det heletatt, så jeg ga opp.

Men så begynte jeg å demontere lcd panelet, og da viste det seg at kablen som går inn til lcd panelet hadde løsnet.

Så nå virker pc'n som den skal igjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...