sanders Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Hei, Jeg har just byttet ut surround anlegget mitt pga at det var mangel på innganger dvs at jeg hadde en phono inngang. Så jeg gikk til innkjøp av et nytt anlegg et LG HT902pb, og et Creative SB X-Fi Xtreme Audio med en ekstra I/O modul så jeg fikk en optisk utgang. Jeg koblet til den optiske på den korrekte inngangen på LG annlegget og korrekte utgangen på I/O modulen. Nå sliter jeg med at jeg får ikke surround lyd ut i fra pc'en. Høytallerne virker, har testet dem igjennom systemet som er innebygget i dvd spilleren. Men jeg får kun stereo lyd, dvs lyd ut fra høyre og venstre fronthøytaller. (Har stilt om overalt i windows og lagt inn driverne som fulgte med lydkortet) Lg anlegg http://nordic.lge.com/no/prodmodeldetail.d...B&model=NOTHING Creative lydkort http://www.creative.com/products/product.a...8&product=15855 Blir evig takknemmelig hvis noen kan lede meg rett vei her btw, jeg kjører Windows XP Mvh sanders Endret 19. juli 2007 av sanders Lenke til kommentar
sanders Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Løsning Jeg fant ut hva som var galt. Etter lang tids søking fant jeg ut av hva som var galt, det viser seg at når det skal sendes digitalt må det være i et spesielt format. Dvs at enten må man høre på allerede digitalt kodet musikk/lyd, ellers må det skje en encoding over i digitalt format (Dolby digital eller DTS ex). Dette skjer ikke hardware på Creative kortene. Og det ser ut som det er vanskelig å software emulere, kanskje pga at det krever mye av prosessoren? Så for min del blir løsningen å kjøpe et nytt lydkort som har støtte for å gjøre dette hardware. Men det er jo ikke lett når creative omtrent har et monopol, men fant tilslutt et kort på Netshop som het Bluegears somhar en CMI8788 chip. Denne lydchippen støtter hardware encoding av både dolby digital og DTS. Så nå gjenstår det bare å se. Men synes det er litt rart at det ikke nevnes overhodet i manualen til Creative X-fi kortet.. Lenke til kommentar
Kfinn Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Jeg har vel akkurat samme plan som deg og leter etter et kort. Vil overføre lyd via optisk overføring slik at jeg får støtte for 5.1 når det er støtte for det. Det var vel samme problem du hadde. Fant ikke det ortet du omtalte. har du en link? Lenke til kommentar
sanders Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Jeg fant flere kort, deriblant et som de hadde på netshop et Bluegears kort Bluegears lydkort Dette har C-media 8788 chippen, dette ser ut som det er den mest allsidige chippen. Ellers finnes det noe som heter www.sondigo.com. De lager litt forskjellige ting, blandt annet et lydkort som også bruker den samme chippen. Men fant ingen norske forhandlere av dette merket Jeg har vel akkurat samme plan som deg og leter etter et kort. Vil overføre lyd via optisk overføring slik at jeg får støtte for 5.1 når det er støtte for det. Det var vel samme problem du hadde. Fant ikke det ortet du omtalte. har du en link? 9111384[/snapback] Endret 23. juli 2007 av sanders Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå