Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med å mota ip fra Tele2

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg satt her å surftet på nette,så datt alt ut. Og jeg kom meg ikke opp på nett igjen.

Da jeg tok å kobblet ADSL modeme rett i pc,da kom jeg meg på nett..

Så jeg tenkte at routeren har tatt kveld. Men rare er,at jeg kommer meg inn på routeren, men ser at Ipadr jeg har til tele2,ikke er den samme som kommer opp i routeren.

Selv står DHCP på,og alt har virket fint til nå i kveld da. jeg har satt alt tilbake til orginal oppsett,men hjelper ikke.

Jeg har testet alt av ledinger,men nytter ikke.

Så det jeg da prøvde på,var å la inn ip som jeg har via tele2,(har ikke fast ip) som jeg fikk opp når jeg kobblet modeme rett i, la inn ip,og de verdiene i routeren,da virker alt. Statisc ip,men setter jeg igjen over til DHCP,da detter nette ut igjen.

Er det noen som vet hva som har hendt her? Er det routeren som har tatt kveld?

Jeg har en linksys WRT54G V3.1 Ugrade til DD-WRT FW.Brukt den over 2 år

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Vet ikke hva problemet er, men ville prøvd å flashe på nytt før jeg avskrev routeren med HV- feil. Kan være noe med FW som har skjedd.

9098255[/snapback]

Da har jeg prøvd å legge inn siste FW til linksys,men uten at det hjalp. Men er jo rart at at staic virker,men ikke DHCP.

Når jeg setter på DHCP,kommer denne ip opp. 193.217.49.186 Og da er det noe som er galt med DHCP eller?

Lenke til kommentar
Når jeg setter på DHCP,kommer denne ip opp. 193.217.49.186 Og da er det noe som er galt med DHCP eller?

9098381[/snapback]

Hvis det er denne IP-en som routeren får tildelt så ser dette ut til og være korrekt. jeg gjetter at det er noe galt med denne IP-rangen hos Tele2 og når du plugger i PC-en får du tildelt IP fra en annen range og det virker.

Lenke til kommentar

9098381[/snapback]

Hvis det er denne IP-en som routeren får tildelt så ser dette ut til og være korrekt. jeg gjetter at det er noe galt med denne IP-rangen hos Tele2 og når du plugger i PC-en får du tildelt IP fra en annen range og det virker.

9098837[/snapback]

Ip som jeg skal har tildelt fra routeren til pc begynner på 192.***.***.138

Ip som jeg vet jeg har nå fra Tele2 begynner på 90.***.**.136

Jeg har plugget ut kablene flere ganger,og slått av strømmen flere ganger,men nytter ikke. Uansett,så kommer routeren opp med 193.217.49.186. Og der skal det stå 90.***.**.136. Ip 193.217.49.186 vil ikke bytte,virker som at den ip har hengt seg oppe.

Som du ser på bilde,er det noe riv ruskende galt,og er redd for det kan være routeren som har tatt kveld. :(

For selv om jeg setter på DHCP,skal jeg ha 90.***.**.136 ip,da det er ip som kommer fra ADSL boksen, Speedtouch 546T2

post-76150-1184794400_thumb.jpg

Endret av djheaven
Lenke til kommentar

IP som begynner med 193.* er den som DHCP-en til Tele2 deler ut, når routeren din ber om ny IP fra Tele2 så vil den bli gjenkjent på MAC-adressen sin og får tildelt samme IP som den hadde. Og nei, det skal ikke stå 90.*

Du får IP-en fra Tele2, modemet ditt deler ikke ut noe som helst på egen hånd.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Hmm,ok. Men da er det jo rart at jeg plutselig ikke kommer på nett lengre via ruteren da alt har virket flott før.

Hva er det som kan være glat da? kan det være galt til tele2 da? Men hvordan kan jeg komme på nett,når jeg så plugger modeme rett i pc,og ikke via routeren. Hmm, Dette blir jeg ikke klok på. :(

Lenke til kommentar

Som sagt så ser det ut til at problemet ligger hos Tele2, det er den mest logiske forklaring.

PC-en din får tildelt en helt annen IP-range og som ikke har feil, alt blir styrt av MAC-adressene som Tele2 sin DHCP ser og tildeler IP-er til.

Lenke til kommentar

Dahar alt stått av over natten,og ikken noe nytt er hent. Ringte så tele2,de synes selv at dette var rart. Men skulle mld feil videre.

Men fikk bekreftet en ting da, ip 193,som jeg for opp på routeren var feil,og at det skal være en helt annen ip som kommer opp der,som jeg regnet med.

Da er det vel routeren som har tatt kveld, å sitte å vente på tele2 skal ringe tilbake,er vel som å tro på julenissen.

Lenke til kommentar

Den 193.* IP-en er da Tele2 sin og for ADSL-kunder.

Source TTL Address Type Record Type1 Resolution

186.49.217.193.in-addr.arpa. 86400 IN PTR 217-49-186.521110.adsl.tele2.no.

49.217.193.in-addr.arpa. 28938 IN NS dns1.tele2.no.

49.217.193.in-addr.arpa. 28938 IN NS dns2.tele2.no.

Er ganske sikker på at dette fortsatt er ett DHCP-problem hos Tele2, du har resatt routeren til fabrikkinnstillinger.

Lenke til kommentar

Hei igjen agvg.. Kremt kremt. Du hadde rett, :) Tele2 ringte tilbake. Probleme var at mac adr ikke ville fornye seg eller noe sånn.

Når de hadde gjort sitt, restartet jeg alt av router,og modeme satt jeg opp på nytt i igjen. Nullstilte det,og vips. Alt ser til å virke nå..

Men jeg vil takke deg så meget for hjelpen, har lært noe nytt igjen :) Og var jo morro å sette opp adsl modeme helt på nytt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...