Gå til innhold

40GB harddisk dukker opp som 4GB

Anbefalte innlegg

Har nettopp skaffet meg en "ny" bærebar pc, en compaq n610c. Den inneholder en disk som skal være på 40GB. Problemet er at når jeg skal partisjonere og formatere den, dukker det bare opp ~4GB. I alle partisjoneringsprogrammmer jeg har prøvd har det samme skjedd. Innstallerte windows xp på den, og der dukker den også opp som 4GB. Bootet opp et testprogram fra fujitsu, hvor det stod at en MHV2040AH stod i. Noe som stemmer. I alle hd-testprogrammene jeg har prøvd, har det ikke dukket opp noen problemer. Det siste som ble gjort før jeg fikk den var å slette disken med dban. Hvordan den fungerte før det vet jeg ikke.

Noen som har tips til hvordan jeg kan få tilbake mine 36GB?

Endret av Josten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Low format kan hjelpe. Sikker på at pc'en din støtter den harddisken, den har ikke noe begrensning med at den bare støtter visse bushastigheter?

9099476[/snapback]

Er den harddisken som originalt sitter i maskinen. Så de burde passe sammen. Men en low format kan jeg jo hvertfall prøve.

Her er et bilde fra everest. Som man ser, står det 40GB et sted og 3798MB et annet.

post-22375-1184839352_thumb.png

Endret av Josten
Lenke til kommentar

Har du kontrollert Biosen om det er stilt inn for manuelt eller for auto innstillinger vedrørende detektering av disken.

Eventuelt at man har brukt den fujitsu program for å forandre disken's kapasitet.

Cylinder som rapporteres er alt for lite for 40GB disk, samtidig som disken blir da ca 4GB. (kalle det noe som jumper stilling). Kanskje noen har stilt inn manuelt det der.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Før du prøver andre metoder, så lurer jeg på, om du skal lage en Dos diskett og boote fra den.

Da skal du bruke Fdisk. Om du sletter den partition betyr vel ingeting til du får disken på riktig nivå.

Etter du utfører noe som å slette eller annet på disken, reboot gjerne med Dos diskett i, slik at du ser hva du får av meldning når du skal bruke Fdisk.

Så det er ingen mulighet å kontrollere Biosen på de pc-ene eh?

Men prøve på det først.

Lenke til kommentar

Maskinen fikk jeg brukt. Og det siste som ble gjort før jeg fikk den var å slette hele disken med dban. Prøvde å slette alt av partisjoner på den, men i formateringsprogrammer dukket det kun opp ca 4GB. Når har den forsåvidt "løst" seg ved at jeg fikk en annen disk av de samme, som fungerte fint. Men hva som var galt er fremdeles et lite spørsmål. Vil uansett takke for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...