Gå til innhold

Hvordan dempe knatrelyden?

Anbefalte innlegg

Jeg har mekket en stuePC og ønsker buk på knatringen fra harddisken. Jeg har satt den opp i strikker slik at lyden ikke forplanter seg i kabinettet men knatringen høres godt.

Holder på med defrag for å senke knatringen. Noen andre tips? Hørt at man kunne overskrive noe boot-data på harddisken for å minske knatring. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har mekket en stuePC og ønsker buk på knatringen fra harddisken. Jeg har satt den opp i strikker slik at lyden ikke forplanter seg i kabinettet men knatringen høres godt.

Holder på med defrag for å senke knatringen. Noen andre tips? Hørt at man kunne overskrive noe boot-data på harddisken for å minske knatring. Stemmer dette?

9097779[/snapback]

Luftbåren støy fra disker er vrien å bli kvitt, men vibrasjonstøy som forplanter seg i kabinettet fikser du enkelt og billig med en slik : http://www.microplex.no/product.aspx?pid=sbhds1&mcat=c95

Den tar til en viss grad knatring også. Når det gjelder knatrestøy (støy fra bevegelsen av lesehodene) er det viktig å velge en støysvak disk i utgangspunktet. Samsung sine disker er stille og kalde, det samme gjelder Seagate. Pass på at disken du kjøper har FDB-lager, og se gjerne etter om den har en eller annen silent mode for å redusere søkestøy, eller om lav søkestøy er en permanent feature de skryter av. Enkeltplatedisker pleier også å være stillere på grunn av mindre masse for motoren å dra opp i fart og færre lesehoder.

Dessverre er det varierende hva produsentene oppgir av støytall, og det er også viktig å merke seg at støy er et temmelig relativ begrep - f. eks sier støymålinger sjelden mye om hvilke frekvenser målingene er gjort ved, og om det er enkeltfrekvenser som stikker seg ut.

Her er en fin ressurs for den som er på jakt etter ny disk : http://www.storagereview.com/

De har faktisk støymåling som eget testparameter.

edit : heh - leste at du faktisk *hadde* strikkoppheng 2ms. etter jeg posta :blush:

Jaja. Det opphenget jeg linket til er i hvertfall bra! :thumbup:

Endret av -x-
Lenke til kommentar
på noen disker kan man stille opp søketiden som gjør at leserarmen beveger seg saktere, som resulterer i mindre knattre-lyd.

9099154[/snapback]

Det er rett, man kan bruke Hitachi Feature Tools eller Doc's AAM Tool for å justere dette.

Har gjort dette selv med noen av diskene mine som støtter det (ikke bare Hitachi), og det er helt klart merkbar forskjell i søkestøy (knatring).

Så vidt jeg vet støtter ikke disker fra Seagate dette (siden Barracuda IV).

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...