Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nytt skjermkort vil ikke fungere


Anbefalte innlegg

Pga. et skjermkort med noe defekt vifte, gikk jeg i dag til innkjøp av et nytt et. Byttet ut mitt Sapphire Radeon X1600XT med et Asus EN7900GS.

Når jeg prøver å starte maskina med det nye kortet installert får jeg svart skjerm, og maskina piper. Først ett langt og deretter tre korte pip, noe som signaliserer vga-feil.

 

Når jeg bytter tilbake til det gamle kortet, fungerer alt som det skal. Undres på årsaken til dette.

 

Jeg har koblet til den 6-pins klossen baki kortet (den har 2 4-pins strømkabler gående ut fra den).

Har prøvd å koble til strøm til en av kablene, den andre kabelen, og begge to. Ingenting funker. Fortsatt ett langt og tre korte pip og like svart skjerm.

 

Vifta på kortet går som bare det, og alt ser ellers bra ut.

 

Noen som aner hva som kan være feilen?

 

Av relevant hardware har jeg et Asus A8N-E hovedkort og en 360W chieftech PSU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Takker for svar!

 

Spørs om jeg ikke må bytte det inn på fredag. Har lest gjennom hauger av tråder på forumet om lignende problem uten å finne noen løsning. Ser ikke at det kan være noen annen feil enn at skjermkortet er defekt. Skal dog ta en siste kikk for å dobbeltsjekke at jeg ikke har gjort noe feil. Det spørs om jeg ikke har kjøpt en "sitron".

 

Forresten; angående det med å koble til kun en av de to kablene, så har jeg jo lest poster her på forumet der folk har kjørt skjermkortet fint på denne måten.

Det kan da vel ikke tenkes at dette kan skade kortet på noen som helst måte? I såfall burde det jo ha vært advart om dette i manualen. Stod egentlig ingenting der om hvordan man skulle koble kablene.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering, for den som måtte være interessert.

 

Hadde en ørliten mistanke om at problemet kunne være grunnet for svak strømforsyning, så jeg gikk derfor til innkjøp av en 530W Hiper PSU i dag. Kjøpte samtidig med et par Nexus-vifter å ha bak i kabinettet.

Det nye kortet fungerer fortsatt ikke, men det gamle har tilsynelatende sluttet å mase. Vifta på det støyer nå minimalt og temperaturen på kortet har sunket med 15 grader, til tross for at dette er en mye varmere dag enn det som har vært vanlig i det siste. Gjenstår å se om dette holder når jeg får kjørt i gang noen spill her.

 

Regner med de to Nexus-viftene gjorde susen. Byttet ut den gamle viften jeg tok fra en Pentium II med disse. Nå regner jeg med at det endelig kan bli litt WoW på meg, allerede før jeg får levert inn det nye kortet på mandag. Hurra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...