Øl_Mariachi Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Mer HDR. Ønsker kritikk på følgende bildeserie: 1# 2# (Klikk for større bilde) Bildene er tatt i dokkgata ved Solsiden i Trondheim. På stativ og med 5 eksponeringer hver (0/-2/+2/-1/+1). Programmer brukt: Photomatix og Photoshop. Lenke til kommentar
Nora90 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Jeg er ikke profesjonell, bare så det er sagt Men jeg likte bildene De er tøffe Men himmelen er kanskje litt mørk på det siste? Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Jeg er heller ikke profesjonell men: Som illustrasjoner/bilder er de interessante - men farlig oppbrukt i disse HDR dager (den mangler nyskapning innen sjangeren- et fingeravtrykk). Den bærer preg av ha dratt for mye i spakene. Som fotografi synes jeg personlig det er grusomt! I områder er det mye fine farger og teksturer dog. Endret 18. juli 2007 av Svein Gunnar Kjøde Lenke til kommentar
Maj7 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Etter min smak er de alt for preget av databehandling! Ser ut som tegninger ... Likte vinklene og perspektivet, men resultatet er så ulikt virkeligheten, at det ikke lenger blir interessant. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Kult med HDR. Syns alt det blåe ser litt rart ut. Mulig det er noe med min skjerm. (Har du forresten sett på "bildekritikk"-gruppen på flickr? Ser du har bildene der, så..) Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Det underlige blå i himmelen kommer av at man ikke helt har skjønt tone-mapping justeringene i Photomatrix o.l. enda (jeg velger å tro det er dette, og ikke at personen bevisst har ønsket halo og fargeskiftning). Lenke til kommentar
Myrsnipa Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Har aldri sett bilder slik, det var veldig tøft! Jeg hadde ihvertfall sans for det. hadde vært moro å sett bilde av hunden min i den stilen. Endret 18. juli 2007 av Myrsnipa Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Myrsnipa: Dyr kunne være morsomt det.. Tror det kan hjelpe på hunder med f.eks veldig lys pels. Men uten å være frekk: Om du ikke har sett denne effekten før nå tenker jeg fort at du ikke er på samme planet som oss andre Lenke til kommentar
Øl_Mariachi Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 Det underlige blå i himmelen kommer av at man ikke helt har skjønt tone-mapping justeringene i Photomatrix o.l. enda (jeg velger å tro det er dette, og ikke at personen bevisst har ønsket halo og fargeskiftning). 9097535[/snapback] Jeg har nok bevisst ønsket denne effekten Svein G. Men jeg har nok også fortsatt en god del å lære i Photomatix, og det er bla derfor jeg legger ut bildene her. Hva mener du jeg burde gjort annerledes? Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 For det første: om du virkelig mener å ha møkket til en helt fin himmel med for mye sort- med overlegg, ja da er vi nok uansett ikke i samme land estetisk sett: Mao ikke bry deg hva jeg mener om dine bilder Det er mange som digger det du driver med her. Dette er typisk en ting photomatix gjør når du drar på for mye med "strength" er at programmet prøver å skape så jevne lysoverganger den kan mellom de veldig undereksponerte og overeksponerte områdene. Spesielt ved mørke konturer vil jo dette være nesten en umulighet uten skikkelig manuelt arbeide med adjustmentlayers/mask o.l. i f.eks photoshop. Dermed gjør Photomatix det beste ut av at noen på død og liv skal gire opp styrken til max- og skaper denne "halo" effekten så den ikke ødelegger bildedetaljer. Jeg bruker Photomatix selv, men først og fremst som et verktøy for å redde inn det mitt elendige digitalkamera ikke klarer selv: Å ha et anstendig dynamisk omfang: Lenke til kommentar
Øl_Mariachi Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 Takker for konstruktiv kritikk Svein G. Ja, ved disse bildene har jeg dradd opp styrken (men ikke til max). Det var slike type bilder jeg ønsket å lage denne gangen, og det var denne effekten jeg ønsket å oppnå. På det første bildet jeg la ut (Søndagsbris) var det ikke det - og der har jeg brukt moderat styrke. Det fine med Photomatix er at en kan få mange forskjellige uttrykk bare ved å endre instillingene i tone-mappingen (+ hva en foretar seg i photoshop før og etter). Dine bilder har et annet uttrykk enn mine, og det er smak og behag hva man liker. Fine bilder forresten. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Det ble alt for mye for min smak, synes det ligner på ilustrasjonstegninger. Hvis det var den efekten du ville oppnå ble et godkjent. Jeg ville prøvd å begrense meg i bruken av hdr, men vi synes vel alle sammen det er gøy å ta i når man prøver nye ting Lenke til kommentar
tibia Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Jeg synes de var kjempestilig, men nå er jeg aknskje ikke så "mettet" å HDR som enkelte andre er. Men synes også himmelen ble litt for mørk på de mørkeste partiene på #2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå