Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC slår seg plutselig av? Hva kan være galt?

Anbefalte innlegg

Har nå fått fikset PCen min som i 2 mnd var i ustand grunnet defekt hovedkort og strømforsyning. Nå har jeg et problem som kommer ca. en gang hver 4. time: PCen slår seg av!

Det skjer helt plutselig, om PCen kjører lette eller tunge programmer. Jeg har overvoket temperaturene og finner ikke noe galt.

Kan det hende at min nye strømforsying som skulle erstatte den gamle har feil i seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du må gjøre er å sette opp sånn at maskinen ikke bare restarter/avslutter men at du får opp BSOD når det skjer.

Da gjør du følgende (i windows XP)

- Høyreklikker min datamaskin og velger egenskaper.

- Så velger du fanen "Avansert" og trykker på knappen "Innstillinger" under oppstart og gjennoppretting.

- Så av-velger du Start på nytt automatisk.

That's it.

Neste gang det skjer så skal du kunne lese av feilkoden. Dette skriver du på et ark (nei du kan ikke kopiere dette via pc'n) og så poster feilmeldinga det her i forumet.

Hvis maskinen likevel skulle "dø" uten noe feilmelding så kan det være at strømforsyninga bare kutter sånn helt uten videre. Men det trenger ikke dermed å være strømforsyninga det er noe i veien med, det kan like godt være hovedkortet, for det er tross alt det som styrer strømforsyninga når strømmen skal være på eller av.

Lenke til kommentar
Hvis maskinen likevel skulle "dø" uten noe feilmelding så kan det være at strømforsyninga bare kutter sånn helt uten videre. Men det trenger ikke dermed å være strømforsyninga det er noe i veien med, det kan like godt være hovedkortet, for det er tross alt det som styrer strømforsyninga når strømmen skal være på eller av.

9134418[/snapback]

Det var det jeg fryktet å høre, for jeg hadde problem med PCen rett før sommeren. Da byttet jeg ut BÅDE hovedkort og strømforsyning. Disse produktene ble kjøpt løst hos to forskjellige nettbutikker, og det kosta en del for å få feilsøkt dette. Men jeg skal sette opp bsod som du sier, men er redd at PCen bare slår seg rett av

Lenke til kommentar

Etter et annet problem med PCen har jeg måttet formatere harddisken. Fremdeles dukker problemet opp. Men det kan virke som om problemet inntreffer dersom jeg bytter mye på vinduene jeg har oppe. Bruker ofte PCen til spilling, og størsteparten av tilfellene der PCen har slått seg av har jeg hatt spill og gjerne musikk og nedlasting i bakrunnen. Er dette opplysninger nok til å si om det er hovedkortet eller strømforsyningen som det er feil i?

Lenke til kommentar

jeg vet ikke om det kan være at CPU en din blir for varm kanskje vifte festa feil, ikke kjøler godt nok (kan hende at det kjøler godt nok til å akkurat gå også når du belaster CPU mye så blir den for varm). Når jeg bygde min pc satt ikke vifta ordentlig på og da restartan hele tiden men nesten med en gang. Men jeg vet ikke, men det er vel verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar

Hei igjen, skal prøve å komme med litt mer info nå. Jeg har overvåket temperatur ganske ofte mens datamaskinen er under belastning, og prosessoren har hatt en max temperatur på 47 grader, så det kan ikke være noe i veien med denne.

Jeg har nå kastet inn hånkledet og skal prøve å få sendt strømforsyninga til komplett.no

Synes uansett det er irriterende å få to strømforsyninger av samme merke med feil på (Hiper 580W). :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...