siggii Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Har planer om å ta lappen for MC, og må jo da kjøre mellomtung sykkel i minst to år fordi jeg er under 21 år. Men for det første så finner jeg jo nesten ingen mellomtunge sykler noen steder, dessuten er de enten svindyre eller stygge. Har sett på en kawasaki ninja 600ccm til 45000, men jeg kan jo ikke kjøre den ifølge reglene. Har hørt at det går ann å sette på ett eller annet greier som gjør at man får en motorsykkel ned til 34HK, men på den lokale motorsykkelbutikken fikk jeg høre at "det var noe man gjorde før! Det er ikke sånn lenger nå..." Er det noen som kan hjelpe meg litt? Er det lov å kjøre trimma lettmotorsykkel? Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Du kan ha så mange kubikk (cc) du bare orker, så lenge hestekreftene ikke er over 34HK. Lenke til kommentar
HansErik Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Det stemmer at det er maks 34 hester som er tillatt, men så vidt jeg vet er det også noen regler for effekt/vekt forhold, men husker ikke det nøyaktige tallet i forbifarten. Det den lokale motorsykkelbutikken sier er bare tull, se f.eks. bare på McOslo Her har de flere sykler i 34 hesters versjoner for at man kan kjøre dem som mellomtunge. Plombene eller hva det nå er som begrenser effekten kan så tas ut når du har fått lappen for tung motorsykkel. Endret 18. juli 2007 av HansErik Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 du kan kjøre lettsykkel med effekt tilsvarende en mellomtung, bare den er innafor krav til lyd og avgasser, noe de skjelden er.. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Vektkravet er 0.16 kW / kg Dvs at om sykkelen veier mer enn 156kg kan den ha opp til 25kW (34HK), er den lettere må den plomberes enda mer. Det er ikke noe problem for tradisjonelle "gatesykler", men det slår spesielt dårlig ut for en del offroad/supermotard-type sykler siden dem ofte veier ned mot 100kg, selv med motorer godt over 500 kubikk. Lenke til kommentar
siggii Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 Mye bra svar her, takk for det:) Syntes det er vanskelig å finne, så kanskje jeg må kjøre lettmotorsykkel i to år. Hvis ikke det går ann å nedplumbere vanlige sykler? Noen som vet noe om det? Lenke til kommentar
just_me Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Mye bra svar her, takk for det:) Syntes det er vanskelig å finne, så kanskje jeg må kjøre lettmotorsykkel i to år. Hvis ikke det går ann å nedplumbere vanlige sykler? Noen som vet noe om det? 9103832[/snapback] flere og flere mc'er er data styrt, aån at det er lett og blombe ned Lenke til kommentar
just_me Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Vektkravet er 0.16 kW / kg Dvs at om sykkelen veier mer enn 156kg kan den ha opp til 25kW (34HK), er den lettere må den plomberes enda mer. Det er ikke noe problem for tradisjonelle "gatesykler", men det slår spesielt dårlig ut for en del offroad/supermotard-type sykler siden dem ofte veier ned mot 100kg, selv med motorer godt over 500 kubikk. 9102439[/snapback] 149kg = 23,84Kw? = 32,4224hk?, hvor står dette? reglen? Lenke til kommentar
siggii Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 I såfall må jeg kjøpe en ganske ny modell da? Holder vel ikke med 1997? Lenke til kommentar
just_me Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 I såfall må jeg kjøpe en ganske ny modell da? Holder vel ikke med 1997? 9103890[/snapback] snakker vell 2005-6-7 hvordan type sykkel liker du? Lenke til kommentar
siggii Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 Honda CBR Liker også de grønne kawasaki ninjaene, og andre sykler som likner på disse. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 149kg = 23,84Kw? = 32,4224hk?, hvor står dette? reglen? 9103887[/snapback] Her: En mellomtung motorsykkel har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg. Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Men du, asså.. 99% av de som kjører motard har den registrert som mellomtung, men jeg kan nesten si med sikkerhet at ALLE de har fjernet plomberinger å sperringer... Om du skal ha deg en sykkel er det bare å finne en som er reg. som mellomtung, du behøver ikke å vise sykkelen til biltilsynet når du har kjøpt den, og om du ikke kjører usaklig gris midt i sentrum osv kommer du aldri til å måtte gjøre det heller.. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Vet ikke om det er aktuelt, men motard sykler er kanskje noe? Edit: ja, der var det en rett før meg. Endret 20. juli 2007 av regga Lenke til kommentar
siggii Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Titta litt på en Husqvarna wr 250... Noen som har erfaringer med en sånn sykkel? Edit: Men... Er det noen som vet om det går ann å plumbere ned litt gamlere sykler selv? Har sett på denne, og den er jo helt fantastisk! Eneste problemet er jo at jeg ikke har lov til å kjøre den.. Endret 20. juli 2007 av siggii Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Ring å spør om den er reg. som mellomtung.. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Hei Veldig fin den Kawaen der, men gjør som r0zie sier, spør selger om den er regga som mellomtung . Ta også en titt på autodb.no etter sykler. Er mange Kawaer der. Om du ikke finner en som allerede er regga som mellomtung, går det fint an å kjøpe såkalte strupekit fra http://www.greybikes.no/ Les hva som står på den sida, så forstår du nok hvordan det funker. På den sida har de også strupekit til den Kawaen du fant. Det blir helt sikkert en del kr som må til for å få den helt ferdig mellomtung, så jeg anbefaler deg helst å finne en som er ferdig regga som mellomtung. Verkstedet skal jo ha en del for jobben, samme med biltilsynet. Samtidig koster kittet 3000,- En kort guide: 1. Skaff deg drømmesykkelen 2. Bestill strupekit fra greybikes 3. Få et autorisert mc-verksted til å montere kittet. Pass på at de skriver at de har montert akkurat det som står i henhold til TÜV papirene. 4. Bestill time hos Satans Veivesen for omregistrering til mellomklasse 25 kW. Sistnevnte skal visst være det vanskeligste. Lykke til med kjøp av sykkel! Gled deg! Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Er halvskummelt da.. Kan sammenlignes med å putte et sugerør i kjeften på en kenyaner og sende han på maraton.. Ikke helt bra for the stuff under the hood Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Er på ingen måte skummelt. Disse syklene kan også bli levert fra fabrikk med 34hk, eller full effekt, så de tåler det absolutt. Mange tror ikke motoren får puste nok, men det gjør den, for effekten er jo betraktelig mindre, hele ytelsen til sykkelen er gått ned, så den har ikke lenger behov for å puste mye. Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Hvordan tror du det blir med soting i sylinderen da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå