Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Finne mellomtung MC

Anbefalte innlegg

Har planer om å ta lappen for MC, og må jo da kjøre mellomtung sykkel i minst to år fordi jeg er under 21 år. Men for det første så finner jeg jo nesten ingen mellomtunge sykler noen steder, dessuten er de enten svindyre eller stygge. Har sett på en kawasaki ninja 600ccm til 45000, men jeg kan jo ikke kjøre den ifølge reglene.

Har hørt at det går ann å sette på ett eller annet greier som gjør at man får en motorsykkel ned til 34HK, men på den lokale motorsykkelbutikken fikk jeg høre at "det var noe man gjorde før! Det er ikke sånn lenger nå..."

Er det noen som kan hjelpe meg litt? Er det lov å kjøre trimma lettmotorsykkel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer at det er maks 34 hester som er tillatt, men så vidt jeg vet er det også noen regler for effekt/vekt forhold, men husker ikke det nøyaktige tallet i forbifarten.

Det den lokale motorsykkelbutikken sier er bare tull, se f.eks. bare på McOslo Her har de flere sykler i 34 hesters versjoner for at man kan kjøre dem som mellomtunge. Plombene eller hva det nå er som begrenser effekten kan så tas ut når du har fått lappen for tung motorsykkel.

Endret av HansErik
Lenke til kommentar

Vektkravet er 0.16 kW / kg

Dvs at om sykkelen veier mer enn 156kg kan den ha opp til 25kW (34HK), er den lettere må den plomberes enda mer.

Det er ikke noe problem for tradisjonelle "gatesykler", men det slår spesielt dårlig ut for en del offroad/supermotard-type sykler siden dem ofte veier ned mot 100kg, selv med motorer godt over 500 kubikk.

Lenke til kommentar
Mye bra svar her, takk for det:) Syntes det er vanskelig å finne, så kanskje jeg må kjøre lettmotorsykkel i to år.

Hvis ikke det går ann å nedplumbere vanlige sykler? Noen som vet noe om det?

9103832[/snapback]

flere og flere mc'er er data styrt, aån at det er lett og blombe ned

Lenke til kommentar
Vektkravet er 0.16 kW / kg

Dvs at om sykkelen veier mer enn 156kg kan den ha opp til 25kW (34HK), er den lettere må den plomberes enda mer.

Det er ikke noe problem for tradisjonelle "gatesykler", men det slår spesielt dårlig ut for en del offroad/supermotard-type sykler siden dem ofte veier ned mot 100kg, selv med motorer godt over 500 kubikk.

9102439[/snapback]

149kg = 23,84Kw? = 32,4224hk?, hvor står dette? reglen?

Lenke til kommentar

Men du, asså.. 99% av de som kjører motard har den registrert som mellomtung, men jeg kan nesten si med sikkerhet at ALLE de har fjernet plomberinger å sperringer...

Om du skal ha deg en sykkel er det bare å finne en som er reg. som mellomtung, du behøver ikke å vise sykkelen til biltilsynet når du har kjøpt den, og om du ikke kjører usaklig gris midt i sentrum osv kommer du aldri til å måtte gjøre det heller..

Lenke til kommentar

Titta litt på en Husqvarna wr 250... Noen som har erfaringer med en sånn sykkel?

Edit: Men... Er det noen som vet om det går ann å plumbere ned litt gamlere sykler selv? Har sett på denne, og den er jo helt fantastisk! Eneste problemet er jo at jeg ikke har lov til å kjøre den.. :cry:

Endret av siggii
Lenke til kommentar

Hei

Veldig fin den Kawaen der, men gjør som r0zie sier, spør selger om den er regga som mellomtung .

Ta også en titt på autodb.no etter sykler. Er mange Kawaer der.

Om du ikke finner en som allerede er regga som mellomtung, går det fint an å kjøpe såkalte strupekit fra http://www.greybikes.no/

Les hva som står på den sida, så forstår du nok hvordan det funker. :) På den sida har de også strupekit til den Kawaen du fant.

Det blir helt sikkert en del kr som må til for å få den helt ferdig mellomtung, så jeg anbefaler deg helst å finne en som er ferdig regga som mellomtung.

Verkstedet skal jo ha en del for jobben, samme med biltilsynet. Samtidig koster kittet 3000,-

En kort guide:

1. Skaff deg drømmesykkelen

2. Bestill strupekit fra greybikes

3. Få et autorisert mc-verksted til å montere kittet. Pass på at de skriver at de har montert akkurat det som står i henhold til TÜV papirene.

4. Bestill time hos Satans Veivesen for omregistrering til mellomklasse 25 kW.

Sistnevnte skal visst være det vanskeligste.

Lykke til med kjøp av sykkel! Gled deg!

Lenke til kommentar

Er på ingen måte skummelt. Disse syklene kan også bli levert fra fabrikk med 34hk, eller full effekt, så de tåler det absolutt.

Mange tror ikke motoren får puste nok, men det gjør den, for effekten er jo betraktelig mindre, hele ytelsen til sykkelen er gått ned, så den har ikke lenger behov for å puste mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...