tibia Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) cv-trial: Poenget er at jeg ikke har en ekstern blitz, så jeg tenkte å prøve en dlags fattigmannsmetode for å få mer naturlig lys fra den interne. Og ja, tanken bak var å å endre retningen på lyset slik at den ikke kom forfra, men mer likt når man faktisk vrir en blitz (som er vendbar) opp mot taket og lyset reflekteres og treffer motivet ovenfra. Endret 25. juli 2007 av tibia Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Blitz rett opp i taket skaper et nytt problem, skygger som gjør at øynene blir mørkere, fordi øyehulen skygger for øynene når lyset kommer rett ovenfra. Derfor har mange blitzer muligheten for å bounce deler av lyset direkte, og resten via taket. Da får du både lettet opp disse skyggene, og lyst opp større deler av rommet. Det handler med andre ord om spredning av lys, og man kan velge mange måter å angripe den saken på. Best er det naturligvis med studiolys, nestbest flere blitzer. Indirekte lys fra en blitz er nesten den enkleste måten som fungerer. En diffuser softer ikke bare, den sprer det også. Det finnes desverre ingen andre veier til nirvana enn studiolys, men man kan løse problemet på forskjellige måter, slik som reflektor til den innebygde. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Sett blitzen på skrå opp mottaket/veggen. Lenke til kommentar
tibia Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Jeg synes det er litt vanskelig å vite eksakt HVOR lyset går med denne metoden. Man kan sikkert forme folien litt da, men helt kontroll har man kanskje ikke. Men jeg har bestilt meg ekstern blitz nå, så gleder meg til å leke litt med den. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Det er bra tibia. Da får du mange muligheter, og det finnes masse artig ekstrautstyr. Selv bruker jeg en standard vifteformet reflektor fra Cobra, og en oppblåsbar softboks jeg har fra åttitallet, det store blitztiåret for meg. Det er gøy med litt billig tilbehør, fordi man får mye mer ut av blitzen. Lenke til kommentar
Livert Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Jeg har brukt noe tilsvarende når jeg skal ta bilder med kompaktkamera og blitz. Har da brukt en liten hvit pappbit for å sende lyset i veggen. Jeg HATER "rett på"-blitz Lenke til kommentar
Livert Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Gjør ikke alle det? 9133474[/snapback] Spam? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Gjør ikke alle det? 9133474[/snapback] Spam? 9133662[/snapback] Informativ opplysning om at det er noe de fleste misliker, og at det er noe man bør unngå Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Gjør ikke alle det? 9133474[/snapback] Spam? 9133662[/snapback] Nei, det er et innlegg som speiler en samtykking med den forrige posten. Helt normalt her på forumet. Det finnes forøvrig en rapportknapp, og da trør de ekte moderatorene til Lenke til kommentar
Livert Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Gjør ikke alle det? 9133474[/snapback] Spam? 9133662[/snapback] Nei, det er et innlegg som speiler en samtykking med den forrige posten. Helt normalt her på forumet. Det finnes forøvrig en rapportknapp, og da trør de ekte moderatorene til 9133697[/snapback] Da er vi i alle fall enige om blitzen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå