tibia Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Jeg har bare så vidt lest om hjemmelagede softboxer og slikt, og har registrert at aluminiumfolie kan være en ok ting da det reflekterer lyset. Så jeg tenkte jeg skulle prøve noe enkelt. Jeg tok litt aluminiumfolie og surret det rundt kamerablitzen på min 300D, så formet jeg folien slik at det ble en åpning som vendte oppover (mot taket ca). Bare for å prøve å se om det ble noe forskjell. (Takk og vegger i rommet bildene er tatt er hvite) *bilder fjernet* For ordens skyld er alle bildene tatt med lukketid 1/100 sek, F/2,8 og ISO 100 (om jeg ikke husker feil). De er tatt i RAW, men er alle direkte konvertert til .jpg-format, forminsket og oppskarpet. Jeg ønsker ikke kommentarer på kompisisjon og slikt, poenget var bare å illustrere forskjellen. Ideelt skulle jeg tatt bilde fra samme vinkel, men det glemte jeg helt. Endret 25. juli 2007 av tibia Lenke til kommentar
netrex Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hm, ser ut som et bra alternativ til softboks egentlig Noe å teste til man får ordentlig blitz. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Har du bilde av oppsettet eller er det ikke så mye å vise frem? Lenke til kommentar
tibia Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 Har du bilde av oppsettet eller er det ikke så mye å vise frem? 9097143[/snapback] Ja, det var det. Jeg skulle gjerne hatt et bilde av oppsettet. Problemet var å få fotografert oppsettet siden det jeg fotograferer med var selve motivet. Men det er veldig enkelt altså. Jeg tok bare litt aluminiumfolie, brettet noen ganger slik at det ble et langt rektangel, surret dette rundt blitzen et par ganger, klemte helt nederst så det satt fast og formet en åpning rett opp (hadde litt luft mellom blitzen og folien). Lenke til kommentar
izek_mendez Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Å vende blitzen mot tak/vegger er jo en velkjent ting for brukere av vridbare blitzer. Du har laget en økonomisk og kompakt løsning for den innebygde blitzen. Kreativt! Mads Lenke til kommentar
engekri Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Har du bilde av oppsettet eller er det ikke så mye å vise frem?9097143[/snapback] Ja, det var det. Jeg skulle gjerne hatt et bilde av oppsettet. Problemet var å få fotografert oppsettet siden det jeg fotograferer med var selve motivet. Men det er veldig enkelt altså. Jeg tok bare litt aluminiumfolie, brettet noen ganger slik at det ble et langt rektangel, surret dette rundt blitzen et par ganger, klemte helt nederst så det satt fast og formet en åpning rett opp (hadde litt luft mellom blitzen og folien). 9097177[/snapback] Klarer meg lenge med dette. Kjenner jeg må finne på noe å gjøre i regnværet! Lenke til kommentar
andm Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Ah, en fattigmannseksternblits? Det skal ikke mer til: Få lyset opp i tak og på vegger, og bruk større flater til å reflektere lyset. Bildene får en kvalitet av en annen verden enn ved bruk av konvensjonell rett-på-blits. Smart. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Det finnes også en diffuser som er laget for den innebygde blitzen. Husker ikke hvem som lager den, men FotoVideo fører den. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Det må jeg si var kreativt Lenke til kommentar
vlt Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Det finnes også en diffuser som er laget for den innebygde blitzen. Husker ikke hvem som lager den, men FotoVideo fører den. 9097982[/snapback] Du tenker kanskje på en LumiQuest soft screen. Har prøvd denne litt, men ble ikke veldig imponert. Alu-folien her ser ut til å gi bedre resultat Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Takker og bukker. Alt som lukter billig DIY må jo prøves, og dette gikk over all forventning! For de som skulle ønske en sammenligning av samme motiv har jeg bråsnekra sammen noen bilder. Uten blitz Direkte blitz Indirekte blitz Har justert hvitbalanse og eksponering da jeg fyrte de av i full auto Uten blitz er litt urettferdig da det var godt lys gjennom et vindu på siden...(1/8s 1:5.6 .. håndholdt forresten - K10D ) Endret 18. juli 2007 av Freeload Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Syns bilde uten blits her var det beste jeg da Men stort sett fungerer 45 grader opp i taket veldig bra mht. ekstern blits eller å omdirigere en innebygd blits til noe tilsvarende. /L Lenke til kommentar
andm Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Det finnes også en diffuser som er laget for den innebygde blitzen. Husker ikke hvem som lager den, men FotoVideo fører den. 9097982[/snapback] Det er jo et helt annet hjelpmiddel. Med trådstarters løsning blir lyset reflektert via taket, og ikke bare dempet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Bare nevnte den diffuseren, siden den ikke er helt uvesentlig mht spredning av lys den heller. Det er jo egentlig det vi snakker om, og det kan gjøres på forskjellige måter. Et godt alternativ til den diffuseren som du kan kjøpe, er å bruke vanlig bakepapir som diffuser. Da kan også velge grad. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Vridbar ekstern blitz er som å tre inn i en ny verden. Og at hele stua vår har hvite vegger gjør det bare perfekt... Diffuseren som fulgte med var egentlig bare dritt... merker ikke noen spesiel spredning eller mykning av lyset, kun dempet styrke... Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Først tenkte jeg; "hvorfor dekke til blitzen",.. - men så gikk det opp for meg - også. Problemet var å få fotografert oppsettet siden det jeg fotograferer med var selve motivet. Speil..?! Lenke til kommentar
tibia Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 Først tenkte jeg; "hvorfor dekke til blitzen",.. - men så gikk det opp for meg - også. Problemet var å få fotografert oppsettet siden det jeg fotograferer med var selve motivet. Speil..?! 9098724[/snapback] :!: Det tenkte jeg ikke på. Kan prøve å få tatt et bilde senere, men det ser veldig primitivt ut. Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Om det ikkje er nemnt, så går det jo an å bruke ekstern blitz (med vidvinkel glass), og stille blitzen opp mot taket, og sette vidvinkel glasset rett ut fra blitzen.. Det vil vel bli omtrent som aluminiumsfolie!? Funket iallfall fint for meg da eg var bryllupsfotograf, fann ein kvit vegg og det ble topp! Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Om det ikkje er nemnt, så går det jo an å bruke ekstern blitz (med vidvinkel glass), og stille blitzen opp mot taket, og sette vidvinkel glasset rett ut fra blitzen.. Det vil vel bli omtrent som aluminiumsfolie!? Funket iallfall fint for meg da eg var bryllupsfotograf, fann ein kvit vegg og det ble topp! 9128711[/snapback] Det med alu-folien var for å endre lysets retnig, slik som et speil, og ikke diffuser... tror jeg Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Syns ikke den der aluminiumsfolien ble så veldig bra, prøv heller med et stort hvitt ark Få blitzen av kameraets akse, mye bedre bilder. Blitz i taket er så kjedelig Endret 23. juli 2007 av EivindF Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå