Cotul Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hei. Har seg sånn at her jeg bor kjører jeg inn en gang og sykkelsti for å komme til innkjørselen. Og lurer litt på hvordan det blir med vikeplikten. Jeg antar jeg får vikeplikt siden jeg kommer fra gang og sykkelsti, blir vel noe det samme som å komme ut fra en parkeringsplass ? Når det er sagt så har jeg bodd her i snart et år uten å ha møtt noen biler som kommer fra venstre der. Så er langt ifra noe problem. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Du har vel strengt tatt ikke lov til å kjøre der, så det er vel rimelig å gå ut fra at du får skylden hvis du krasjer med noen når du kommer derfra. Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 Strengt tatt så er det lov å kjøre der, hvis du skal til et av husene. Og det er en blind vei for biler pga noen betong blokker. Er egentlig litt rart at det står et gang og sykkelsti skilt der men sånn er det nå. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Det er ikke lov til å kjøre der hvis det er skiltet med gang og sykkelsti. At det er vanlig å gjøre det når det er den eneste måten å komme til en eiendom til gjør det desverre(?) ikke mer lovlig. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hvis det er nødvendig å kjøre på gang- og sykkelsti for å få tilgang til eiendommene, er vel dette skiltet? Er slik flere steder her i nærområdet. Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 Jo, står vel et sånt "tillatt kjøring til eiendommene" sak under gang og sykkelsti skiltet. Men det å kjøre ut fra den "veien" blir vel det samme som å kjøre ut fra en parkeringsplass? altså vikeplikt for alt. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Vil regne med at du har vikeplikt, ja, men selv om det skulle vise seg at du ikke har det, så ville jeg ikke lagt meg ut foran bilen fra venstre da han lett kan oppfatte at det er du som har vikeplikt. Er ikke værre enn å ha øyekontakt med han du møter fra venstre og hvis han ikke har tenkt til å stoppe så stopper du . Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) Reglene er klare. Fra trafikkreglene: § 7. Vikeplikt... 4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder. Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. For de som lurer på angående innkjørsler som bare er tilgjengelig fra gang- og sykkelveier, så har vi mange av dem her jeg bor. De fleste er tilgjengelig fra gang- og sykkelvei med skilt om "Kjøring til eiendommer tilatt", men mange av dem er ikke tilgjengelig fra annet enn rene gang- og sykkelveier uten slikt underskilt. Her kjøres det uansett som om alt er vanlige veier. Overalt, selv gjennomkjøring rett igjennom dette gang- og sykkelveinettverket. Ikke bare kjøres det, men det kjøres også svært fort endel ganger. - Gang- og sykkelveier der det er mer biltrafikk enn gangtrafikk Hva tenker dem som lager slikt på? Endret 19. juli 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 fint å få en paragraf på det. Er ille når det kjøres fort på slike plasser ja. Vet aldri når en unge eller noen kan komme veien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå