Gå til innhold

Hvilken distro til filserver

Anbefalte innlegg

...jeg skjønner ikke helt vitsen med å skulle virtualisere Solaris dersom ZFS er et av argumentene for å kjøre Solaris. ZFS er flotte greier(!), men hvilken nytte har man av ZPools etc i en virtuell maskin? Ville heller kjørt Solaris native om jeg først skulle(helst ville jeg vel hatt en hipp SunFire)...

Jeg ser uansett ikke fordelen ved å kjøre kun NFS-tjener i en virtuell maskin, når resten kjører på maskinen under... Administrasjonsoverheaden for å få lov til å kjøre NFS-server under Solaris fremfor Linux m/Linux som host OS i bunn er neppe verdt det. Ville gått for én løsning :-)

9124143[/snapback]

Helt enig. Jo mindre overhead på systemet, jo bedre er det. Sun tilbyr også et verktøy hvor man enkelt kan finne ut om man har en kompatibel maskin for Solaris, nemlig Install Check Tool. Denne man man finne på Sun Hardware Compability List (HCL). Ingen ting blir installert på maskinen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du en kraftig maskin som du bruker for virtuelle maskiner , så synes jeg ikke å virtualisere Solaris blir noe problem viss du har et formål med det .

synes egentlig det er en fordel å kjøre så lite som mulig på hver enkel virtuell maskin , når jeg har en maskin jeg bruker for virtualisering .

f.eks en til web-server en til ftp-server , en til samba/NFS osv osv

hardware er dårlig støttet i Solaris "get over it" så på den lista du linka stigfjel , det er dokumentert bare 5 wifi kort som fungerer i Solaris , å det er ikke spesielt bra .

nå er sikkert Solaris mest brukt på server siden , men det hadde sikkert vært interessant og prøvd på f.eks laptop , men siden det er minimalt med kort som er støttet

blir ikke det særlig aktuelt .

så viss du skal kjøre Solaris må du nesten kjøpe spesiel hardware som fungerer for det formålet . den andre muligheten er virtualisering , å det fungerer .

Lenke til kommentar

Det er riktig at f.eks. WiFi-kort ikke er godt støttet i Solaris 10. Men jeg har faktisk f.eks. funnet et Core2 hovedkort som ser ut til å være 100% støttet i Solaris 10. Ja, Solaris 10 kan være sær på maskinvare i forhold til GNU/Linux, men hvis man bare har litt vett når man kjøper maskinvare, burde det ikke være en kjempeutfordring å bygge opp en ganske så moderne maskin som man kan bruke i Solaris 10. Og igjen, Solaris er ment for bruk i tyngre servere. Men Ian Murdoch er plattformsjef og har startet Project Indiana, noe som skal hjelpe til å tette "usability gap" i Solaris.

Lenke til kommentar

Men når man er inne på maskinvarestøtte i Solaris, så kan man vel fortsatt påstå at Solaris er ikke så utbredt på hjemme/hobby/SMB-fronten enda. Dette gjør kanskje at mange maskinvareprodusenter ikke lager drivere for det.

Derfor, hvis man _vil_ kjøre solaris, så kjøper man delene sine etter Solaris HCL-lista...

-C-

Lenke til kommentar
Det er riktig at f.eks. WiFi-kort ikke er godt støttet i Solaris 10. Men jeg har faktisk f.eks. funnet et Core2 hovedkort som ser ut til å være 100% støttet i Solaris 10. Ja, Solaris 10 kan være sær på maskinvare i forhold til GNU/Linux, men hvis man bare har litt vett når man kjøper maskinvare, burde det ikke være en kjempeutfordring å bygge opp en ganske så moderne maskin som man kan bruke i Solaris 10. Og igjen, Solaris er ment for bruk i tyngre servere. Men Ian Murdoch er plattformsjef og har startet Project Indiana, noe som skal hjelpe til å tette "usability gap" i Solaris.

9124933[/snapback]

på tyngre servere ? , det burde også være mulig å kjøre på desktop for å ikke snakke om laptop , men Sun mener jeg har stillt seg i denne situasjonen selv at det ikke har hardware som er støttet .

hadde det gitt noe til linux , f.eks ZFS og Containers så hadde det kanskje fått noen drivere tilbake .

Sun sikler jo trosalt etter drivere fra linux . for nettopp å få hardware støtte .

men det er mulig dette skyldes at jonathan schwartz og Linus Torvalds ikke kommer overens .

Sun etter min mening er ikke hakket bedre en microsoft

Lenke til kommentar

Hvis OpenSolaris får GPLv3 lisens så kan du banne på at maskinvarestøtten for Solaris blir drastisk forbedret. Og jo, Sun er langt bedre enn M$. De bruker riktignok CDDL-lisens på OpenSolaris, men ZFS er portet til FreeBSD, og sannsynligvis også OS X "Leopard". Og det er Sun som har omgjort UNIX til å også være open-source.

Lenke til kommentar
Ja, man må bruke HCL for å finne maskinvare som er støttet i Solaris 10.

@ogger: MSI 975X Platinum PowerUp Edition ser ut til å bruke komponenter som er støttet fullt ut i Solaris 10.

9125022[/snapback]

kunne ikke finne Intel 82573L i HCL lista , det er nettverkskortet på hovedkortet du anbefalte

Lenke til kommentar
Hvis OpenSolaris får GPLv3 lisens så kan du banne på at maskinvarestøtten for Solaris blir drastisk forbedret. Og jo, Sun er langt bedre enn M$. De bruker riktignok CDDL-lisens på OpenSolaris, men ZFS er portet til FreeBSD, og sannsynligvis også OS X "Leopard". Og det er Sun som har omgjort UNIX til å også være open-source.

9125067[/snapback]

jeg er ikke like optimist , for det første tror ikke OpenSolaris sleppes under GPLv3 .

ZFS er portet til FreeBSD , det vet det fleste som følger med . hva så ? , ZFS i FreeBSD er etter alt og dømme etter det jeg har lest kraftig redusert i forhold til Solaris .

det samme skjer sikkert med ZFS i Mac OS X Leopard .

CDDL-lisensens er verste sorten av lisens , spør du meg . det er et halv hjertet forsøk på open source , tragisk

Lenke til kommentar

Men det er uansett langt bedre enn hva M$ presterer. De driver rovdrift på en måte som ingen andre er i nærheten av å kunne sammenligne seg med. Og de gjør UNIX tilgjengelig for folk flest.

Selvfølgelig er Solaris best når det gjelder ZFS. Velger lett Solaris når jeg skal bygge opp en filserver og vil benytte ZFS til diskene.

Intel er blant de som er aller best på kompatibilitet på nettverk, og jeg er ganske sikker på at 82573L brikken vil fungere sømløst med Solaris 10, selv om den ikke nødvendigvis står i HCL.

Lenke til kommentar
har du planer om og kjøpe kortet

9125170[/snapback]

Jeg har kjøpt 2 slike kort på lagersalg allerede. Det siste jeg kjøpte kostet 625 kr, det er billigere enn hva de verste møkkakortene koster. Skal også bygge opp en multimediaboks i tillegg til filserveren som skal kjøre GNU/Linux (Slackware) eller FreeBSD, har ikke helt bestemt meg.

Edit:

så på den HCL lista , fant ikke et eneste Realtek kort på lista . å det er av det korta som er best støtta i linux

Noe av grunnen til at jeg utelukkende holder meg til Intel eller Broadcom på nettverk.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

det som er interessant her er , har du testa kortet i Solaris ?

har ikke vurdert Solaris på multimediaboks da ?

det er vel heller ikke mulig siden ikke et eneste TV-kort er støttet i Solaris .

hadde det fått drivere fra linux hadde vertfall Hauppage kortene fungert , vertfall det fleste .

Lenke til kommentar
har du planer om og kjøpe kortet

9125170[/snapback]

Jeg har kjøpt 2 slike kort på lagersalg allerede. Det siste jeg kjøpte kostet 625 kr, det er billigere enn hva de verste møkkakortene koster. Skal også bygge opp en multimediaboks i tillegg til filserveren som skal kjøre GNU/Linux (Slackware) eller FreeBSD, har ikke helt bestemt meg.

Edit:

så på den HCL lista , fant ikke et eneste Realtek kort på lista . å det er av det korta som er best støtta i linux

Noe av grunnen til at jeg utelukkende holder meg til Intel eller Broadcom på nettverk.

9125179[/snapback]

så du holder deg unna Realtek bare fordi det ikke er støtta i Solaris .

hadde Solaris fått drivere fra linux hadde nesten alle Realtek kort fungert i Solaris .

Realtek er dessuten etter min mening bedre en intel å broadcom , vertfall broadcom

Lenke til kommentar

det er vel heller ikke mulig siden ikke et eneste TV-kort er støttet i Solaris .

hadde det fått drivere fra linux hadde vertfall Hauppage kortene fungert , vertfall det fleste .

9125199[/snapback]

Har ikke testet kortet fysisk i Solaris. Men jeg har derimot sjekket opp komponentene som sitter på hovedkortet, og de fleste har støtte i Solaris 10. Regner med at også nettverkskontrolleren er fullt støttet (merk at 82573V er listet opp i HCL, regner med at 82573L også er støttet av samme driver). Jeg bruker det operativsystemet som løser en spesifikk oppgave på en best mulig måte. Det betyr at hvis GNU/Linux er best på multimedia så bruker jeg nettopp GNU/Linux til det formålet. Og på multimediaboksen ser det ut til at det blir nettopp GNU/Linux, med mindre TV-kortet mitt (Hauppauge WinTV PVR350) også fungerer i FreeBSD. Men når det kommer til ZFS/Containers er det liten tvil om at Solaris 10 er det beste valget til filserver i mine øyne.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

9125199[/snapback]

Har ikke testet kortet fysisk i Solaris. Men jeg har derimot sjekket opp komponentene som sitter på hovedkortet, og de fleste har støtte i Solaris 10. Regner med at også nettverkskontrolleren er fullt støttet. Jeg bruker det operativsystemet som løser en spesifikk oppgave på en best mulig måte. Det betyr at hvis GNU/Linux er best på multimedia så bruker jeg nettopp GNU/Linux til det formålet. Og på multimediaboksen ser det ut til at det blir nettopp GNU/Linux, med mindre TV-kortet mitt (Hauppauge WinTV PVR350) også fungerer i FreeBSD. Men når det kommer til ZFS/Containers er det liten tvil om at Solaris 10 er det beste valget til filserver i mine øyne.

9125216[/snapback]

PVR-350 skal fungere i FreeBSD , satte opp PVR-500 i FreeBSD og det er det samme som 350 bare med to tunere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...