Gå til innhold

Svar tilgjengelig fra samordna opptak


t_man

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Faen. Jeg logget meg inn for å se hva jeg kom inn på og oppdaget at det var ingen steder. Jeg har glemte å ettersende vitnemålet mitt -_-

Er jeg godkjent for restetorget da?

9105788[/snapback]

 

Den var litt verre. Du kan ta det opp med den aktuelle skolen og høre om de har noe plasser igjen på studiet du vil ta.

 

Men er mer info om dette på samordnaopptak.no da.

 

Kom inn på informatikk på HiØ, ikke helt uventet, but still, woho! :)

Lenke til kommentar

Yes, NTNU på denne karen også :thumbup:

Geografi - Bachelor.

Leilighet er allrede reservert, bare å sette inn depositum på 7k så er vi good to go!

 

Noen som vet hvor tidlig ute jeg bør være ang å skaffe meg jobb?

Er per i dag ansatt i Coop Prix, kunne gjerne tenkte meg en butikkjobb i Tr.Heim.

 

Og hvor rask må jeg være med lånekassa? Aldri brukt dem før...... :hmm:

 

Er det med folk å ende opp i Trondhjem da? :p

 

Bah.

 

"Alle" venna mine fra Stavanger og sørlandet skal oppover dit også :p

9106426[/snapback]

Jeg er den eneste av mine bekjente som drar til Tr.Heim, og jeg kjenner ingen som bor der heller.(jeg bor i Kr.Sand)

Så heldig var jeg gitt!

Har 0 peil on where to go når jeg ankommer Tr.Heim :D :D

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar
Yes, NTNU på denne karen også  :thumbup:

Geografi - Bachelor.

Leilighet er allrede reservert, bare å sette inn depositum på 7k så er vi good to go!

 

Noen som vet hvor tidlig ute jeg bør være ang å skaffe meg jobb?

Er per i dag ansatt i Coop Prix, kunne gjerne tenkte meg en butikkjobb i Tr.Heim.

 

Har 0 peil on where to go når jeg ankommer Tr.Heim :D :D

9106565[/snapback]

 

Å få butikkjobb burde ikke være noe problem. Virker som om mange dagligvarebutikker leter etter folk om dagen.

 

Dra til sentrum, gå litt rundt å bli kjent. Så avslutter du runden med en utepils og pizza på solsiden ;) Fadderordningen til NTNU viser deg resten av byen hehe.

Lenke til kommentar
Hva er forjævlig? Poengordningen, eller det at de skal fjerne den?

9102594[/snapback]

Pengordningen selvfølgelig. Maken til meningsløs drit.

Min holdning har selvfølgelig ikke noe med at jeg selv har blitt forbigått av dårligere elever med tilleggspoeng tytende ut bak. :innocent:

9105498[/snapback]

Da må jeg nok skuffe deg...

Det er fordypningspoenge som forsvinner...

Man kommer fremdeles til å få realfagspoeng etter "kunskapsløft" (som reformen så fint heter) kommer i 2009

Lenke til kommentar
Det er fordypningspoenge som forsvinner...

Man kommer fremdeles til å få realfagspoeng etter "kunskapsløft" (som reformen så fint heter) kommer i 2009

9107207[/snapback]

Du spøker? Helt utrolig.

 

Uansett, det er virkelig ingen som har kontroll på opptaket. Jeg trodde UiB hadde klart å rette opp søknaden min, men det har de ikke klart. Etter mye om og men og frem og tilbake mellom UiB, UiT og SO fikk jeg endelig levert en beskjed til opptakssjefen i TROMSØ (som ikke engang er min saksbehandler) !

Jeg lukter katastrofe.

Lenke til kommentar
Raptor,20/07-2007 : 10:50]Det er fordypningspoenge som forsvinner...

Man kommer fremdeles til å få realfagspoeng etter "kunskapsløft" (som reformen så fint heter) kommer i 2009

9107207[/snapback]

Du spøker? Helt utrolig.

9107450[/snapback]

Nei, jeg spøker ikke.

Fordypingspoeng faller bort...

Realfagspoengene blir også litt redusert. Man kan fra 2009 få maks 4 realfagspoeng.

 

Kan også legge ved linken til forskriften som ble fastsatt 31. januar 2007 av Kunnskapsdepartementet:

http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/...00604428_v1.pdf

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Raptor,20/07-2007 : 10:50]Det er fordypningspoenge som forsvinner...

Man kommer fremdeles til å få realfagspoeng etter "kunskapsløft" (som reformen så fint heter) kommer i 2009

9107207[/snapback]

Du spøker? Helt utrolig.

9107450[/snapback]

Nei, jeg spøker ikke.

Fordypingspoeng faller bort...

Realfagspoengene blir også litt redusert. Man kan fra 2009 få maks 4 realfagspoeng.

 

Kan også legge ved linken til forskriften som ble fastsatt 31. januar 2007 av Kunnskapsdepartementet:

http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/...00604428_v1.pdf

9108188[/snapback]

 

Er denne bakovervirkende? Dvs. mister jeg mine fordypningspoeng hvis jeg søker universitet ETTER 2009?

 

MVh.

TH

Lenke til kommentar

Etter mitt syn skulle man ha fjernet realfagspoengene. Er jo tross alt bare de som allerede er veldig flinke som får nytte av ekstrapoengene, og de fleste som jeg kjenner som har hatt realfag hadde tatt det uansett om de hadde fått poeng eller ikke. De velger det simpelthen pga at realfagskompetanse kreves i den utdanningen de skal ta fatt på etterpå, f.eks ingeniør.

 

Ta mitt eksempel; ei jente som gikk i medieklassen min har tatt mange realfag, og fikk 6 ekstrapoeng. Begge søkte på journalist-utdanning, bare hun kom inn, takket være ekstrapoengene, selv om jeg både hadde et bedre karaktersnitt og bedre karakter i mediekunnskap enn henne. Føler meg litt snytt for å si det slik.

Lenke til kommentar

De har vel akkurat økt realfagspoengene nå? Jeg synes det er greit nok å fjerne realfagspoengene, da man f. eks. er nødt til å ha realfag på vgs for å komme inn på studier som jus. Her burde man heller satse på samfunnsfag. Fordypningspoengene burde man heller beholdt. Det blir feil å gi ekstrapoeng for realfag. Tror ikke flere søker seg inn på realfaglige studier av den grunn. Man søker det man har interesse for. Derfor er jeg også sterkt imot kjønnspoeng.

Endret av pengolf
Lenke til kommentar
(...)Det blir feil å gi ekstrapoeng for realfag. Tror ikke flere søker seg inn på realfaglige studier av den grunn. Man søker det man har interesse for. Derfor er jeg også sterkt imot kjønnspoeng.

9109151[/snapback]

 

Det har vel også noe med at realfagene (bortsett fra biologi IMO) generelt er vanskligere og krever mer innsats per karaktertall enn f.eks samfunnsfag. 0,5 poeng utgjør ett karaktertall ved 20 fag. Slik ordningen er i dag, får man altså realfagspoeng verdt tre karaktertall per fullførte realfag (2xx + 3xx).

 

Jeg synes ordningen er fin sånn den er. De som har kritisert den i denne tråden virker bare bitre for at de ikke fikk (nok) realfagspoeng selv.

 

Selv har jeg tatt to av de fire realfagene.

 

 

Jeg er forsåvidt enig i at kjønnspoeng (og alt av kjønnskvotering) er ødeleggende for kvaliteten av alle studier som blir rammet av det.

Lenke til kommentar
Det har vel også noe med at realfagene (bortsett fra biologi IMO) generelt er vanskligere og krever mer innsats per karaktertall enn f.eks samfunnsfag. 0,5 poeng utgjør ett karaktertall ved 20 fag. Slik ordningen er i dag, får man altså realfagspoeng verdt tre karaktertall per fullførte realfag (2xx + 3xx).

9109391[/snapback]

Så man skal belønnes for at man er "dårlig" iet fag?

Å gi dem ekstra poeng for at de skal kunne utkonkurere folk som søker studier som ikke har spesialkrav som matte eller fysikk er bare teit.

 

Når de kjemper mot søkere ved studier som medisin og ingeniør kjemper de mot andre som har hatt samme "ulempe" med at det er vanskelig å oppnå en god karakter.

 

Dersom du ikke har bruk for et av realfagene i det studiet du har tenkt til å søke er det ingen grunn til å velge et av dem.

Lenke til kommentar
Noen som kom inn på nanoteknologi? Jeg kom inn i oslo :D (førstevalg)

9109262[/snapback]

 

Jepp, kom inn i Trondheim! Visste ikke at de hadde nanotek-studie i Oslo. Det er kanskje det som tidligere het Materialer og energi for fremtiden? Tror de har nano i Bergen også.

 

Det har vel også noe med at realfagene (bortsett fra biologi IMO) generelt er vanskligere og krever mer innsats per karaktertall enn f.eks samfunnsfag. 0,5 poeng utgjør ett karaktertall ved 20 fag. Slik ordningen er i dag, får man altså realfagspoeng verdt tre karaktertall per fullførte realfag (2xx + 3xx).

 

Jeg synes ordningen er fin sånn den er. De som har kritisert den i denne tråden virker bare bitre for at de ikke fikk (nok) realfagspoeng selv.

 

Mulig de krever mer innsats, men hva skal du med matte og fysikk om du skal studere mediefag? Skal man derimot studere realfag/teknologi bør det være obligatorisk å ha disse fagene (noe det nå er de fleste steder).

 

Neida, jeg er ikke bitter pga manglende realfagspoeng. Hadde det ikke vært for realfagspoengene, hadde jeg ikke kommet inn på linja jeg søkte på. Men så var det også obligatorisk der.

 

Hadde jeg søkt medier og tatt plassen - pga realfagspoeng - fra et talent som har gått medier og kom. på vgs, ville det vært urettferdig i mine øyne.

Endret av pengolf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...