Gå til innhold

Valgomat - usikker på valget til høsten?

Hvem fikk du på topp på Aftenpostens Valgomat?  

130 stemmer

1. 1. Hvem fikk du på topp på Aftenpostens Valgomat?

• Arbeiderpartiet
      9
    • Fremskrittspartiet
      39
    • Høyre
      30
    • Kristelig Folkepart
      3
    • Rød Valgallianse
      9
    • Senterpartiet
      3
    • Sosialistisk Venstrepart
      12
    • Venstre
      25

Anbefalte innlegg

Genial men så udugelig liten valgomat.

http://tux.aftenposten.no/testdegselv/test...ve&parameter=17

Jeg skulle visst stemme frp ... av alle ting *grøss* ... men det er jo sant :) I protest mot at de andre partiene gått fra rævva til totalt patetisk.

Men poenget.

Denne maskinen hoster opp flere saker, og så skal du si deg enig/uenig i dette.

Det ene som irriterer meg er at jeg ikke får sagt om saken er viktig for meg.

"Homofile bør få lov til å gifte seg."

Heh .. kan være enig i, men dette driter jeg i - viktighet = 0,01. Er ikke uenig, det er bare ikke så .... viktigt.

"Dagens ordning med selvbestemt abort bør videreføres."

Helt enig. Viktig er det og. Men abort saken i den senere tid har ikke handlet om selvbestemt, men heller å gjøre tiltak som i praksis fører til at det blir vanskeligere å ta abort - Jeg er for mer liberalt for å være helt ærlig. Så spørsmålet er på trynet.

"Norge bør bli med i EU."

Ja helt enig, og en viktig sak. Men siden alle saker blir å regne som likeverdige så er det jo meningsløst. De fleste parti har jo mer eller mindre en skjult prioriteringsliste. Mange saker regjeringen fullfører er i praksis forrige regjerings sak. De saker de gjennomfører er ofte ikke så mange i antall egentlig.

"Norge bør øke bistandsbudsjettet."

Hva skal jeg svare til dette? Dustespørsmål deluxe. Det handler ikke om hvor mye penger vi kaster ut av landet, men at det brukes til noe fornuftigt. Pr idag så er jeg imot uhjelp fordi de pengene ikke har blitt brukt til noe som helst fornuftigt. De fattige landene er fattigere en noen sinne.

Jeg er for å øke uhjelpen 10ganger om det går til et fornuftig formål. Diskuter det da istedet for dette avlat dusteriet.

"Norge bør ta de fleste av klimakuttene innenlands."

Hva med - Bør norge delta med klimakutt når kina, india, usa står utenfor?

"Private firmaer bør slippe til i eldreomsorgen."

Nja ... igjenn ... hva/hvordan/hvorledes?? Det er ikke et svart hvitt bilde dette. Allmenlege praksisen i norge er jo privat, og ... den ...fungerer. ... på sett og vis. Kan sikkert akseptere noe slikt med eldreomsorgen også ... men det finnes for mange løsninger som ikke fungerer.

Desverre så tror jeg at folk er så dumme at de har slike bastante, lite gjennomtenkte "det er jeg enig/uenig i" meninger, og stemmer på det partiet de er enige i. Mens innsikten og det å se problemene bort ifra disse svart/hvitt situasjonene, forsvinner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SV, selv om heller hadde gitt min stemme til RV ved stortingsvalget siden jeg ikke har like mye til overs for SV. Følte at noen spørsmålene var litt uspesifiserte, så var litt usikker på hva jeg skulle svare, men resultatene ble sånn nogenlunde rett ihvertfall.

Lenke til kommentar

Nok en dårlig test, men men. Endte opp med;

Høyre: 50 %

Fremskrittspartiet: 50 %

Venstre: 40 %

Arbeiderpartiet: 34 %

Kristelig Folkeparti: 31 %

Senterpartiet: 22 %

Sosialistisk Venstreparti: 22 %

Rød Valgallianse: 14 %

Men på en måte viser testen hvordan jeg føler det. Langt fra nok enig med noen av partiene til å kunne stemme på dem.

Og i tillegg til at man må finne et parti man noenlunde er enig i så må man også se på hvem som er representantene og om man stoler på dem. Det handler jo om hvem man gir tillit til.

Lenke til kommentar

Fremskrittspartiet - 58%

Høyre - 47%

Venstre - 39%

Arbeiderpartiet - 31%

Sosialistisk venstreparti - 27%

Kristelig folkeparti - 24%

Rød valgallianse - 21%

Senterpartiet - 18%

Vel, dette gjorde meg ikke akkurat noe klokere. Konklusjonen er vel det jeg bestandig har visst, nemlig at jeg tilhører den borgelige siden av spekteret.

Lenke til kommentar

Her fikk jeg Frp, i den siste testen jeg tok fikk jeg Krf. :!:

Etter å ha brukt mer tid enn de fleste jeg kjenner på å orientere meg politisk ved sist valg, endte jeg opp med at venstre var det klart beste alternativet for meg. Hvordan lager de egentlig disse testene?

Lenke til kommentar
Jeg fikk frp øverst med høyre rett bak. Ble litt satt ut og skjønner ikke helt hvor jeg dro på meg frp, men jeg stemmer i alle fall høyre.

9102058[/snapback]

Du skal se det er FrP du er mest enig med ;)

Lenke til kommentar
Var RV høyt oppe på listen? *mobbe*  :tease:

Ja, #2. :no:

Tok engang en lengere litt mer grundig test hvor jeg fikk beskjed at jeg ikke passet til de politiske landskapet i Norge så de kunne ikke foreslå et førstevalg til meg. Man kunne så gå videre for å finne et andrevalg, men der igjen sa de at jeg virkelig ikke passet til partiene i Norge. Man kunne fremdeles gå videre og da fikk jeg opp Krf som tredjevalg og det første partiet de sa passet litt for meg. Og jeg som har vært overbevist ateist siden jeg var 12. :confused:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...