Gå til innhold

Lag eit prgramm - Hvordan lage eit programm?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer ann hvilket og hvor omfattende program du vil skrive.

Et program som f.eks oversetter bokstaver til ASCII kode kan skrives på et par linjer.

Andre programmer kan ta opp til flere tusen A4 sider med kode.

Det finnes et hav av programmeringsspråk, noen er:

C

C++

Java

Fortran

Cobol

Pascal

Ada

etc etc

Koden kan skrives i en hvilken som helst tekst editor, til enkle programmer kan du fint bruke f.eks notepad... men for større prosjekter er det helt klart en fordel med en tilpasset editior, til det språket du skriver i. På samme måte som word f.eks har rettskrivingsfunksjoner osv når du skriver "norsk" eller "engelsk" vil f.eks en Java tilpasset editor som Eclipse "hjelpe" deg med programmeringen.

Edit: For å lage et program som en torrent klient, speed fan etc trengs det relativt gode programmeringskunnskaper.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Kunne laga eit program likt som Notepad, berre at det viste hvilken linje og kolonne eg var på (altså der teksten kjem om eg skriv noko).

Viss det ikkje går an å gjere noko sånn at det viser, kunne eg godt tenke meg å lage eit slikt program, det hadde vert so mykje enklare når eg koder sida mi. :)

Kva må eg kunne for å lage eit slikt program?

Lenke til kommentar
Kunne laga eit program likt som Notepad, berre at det viste hvilken linje og kolonne eg var på (altså der teksten kjem om eg skriv noko).

Viss det ikkje går an å gjere noko sånn at det viser, kunne eg godt tenke meg å lage eit slikt program, det hadde vert so mykje enklare når eg koder sida mi. :)

9102778[/snapback]

Tenker du på når du koder i html ?

I så fall bør du prøve ut Nvu som er en veldig god html editor.

Du kan enten skrive som i word, lime in bilder etc og nvu lager koden direkte for deg. Eller du kan selv gå inn i "Source" og skrive inn html koden.

Nvu er gratis fra http://www.nvu.com/index.php

.....

Dersom du selv ønsker å lage din egen teksteditor skal nok også dette ikke være så alt for vanskelig.. men du trenger en del grunnleggende programmerings kunnskaper iallefall, så det kan være et litt vel "tøft" førsteganskprosjekt.

Lenke til kommentar

GeirGrusom: Det blir eit utropsteikn for oddetal (med utropsteikn, f.eks. tre (oddetal) utropsteikn blir til eit) og to for partal, om eg hussker rett.

Thorsen: Eg meiner når eg skriver HTML koden i Notepad, at det skulle vert ein bar nedst i vindauget der det stå kva linje og kolonne (?).

Om eg husker rett er denne funksjonen i Firefox. Viss du har Firefox, kan du klikke på "Vis kilde" elns og nedst i vindauget som kjem opp er det ein bar der det står hvilken linje og kolonne du er på. Det er det eg meiner.

Lenke til kommentar

9102778[/snapback]

Skru av tekstbrying (under format) og på statuslinje (under vis). For øvrig er en enkel editor som det et godt prosjekt å begynne med.

Selv bruker jeg SEG til html: http://gonix.ten.lt/

Lenke til kommentar
Nei. Språket er kun et verktøy. Forskjellige utviklere kan benytte forskjellige verktøy(les språk).

Ørjan...

9096155[/snapback]

Det skjønte jeg.

Hva slags språk vil ifølge dere her være optimalt for en bitorrent-klient?

Hva med Perl?(må lese mye selvfølgelig)

9103257[/snapback]

Det spller liten rolle, siden jeg har mest erfaring innen C#, ville jeg brukt det.

Lenke til kommentar

Azureus er kodet i Java.

DC++ er kodet i C++.

uTorrent er kodet i C++

ABC er kodet i Python

Anatomic P2P er kodet i Python

begge disse baseres på BitTornado som også er kodet i Python

Lime Wire er kodet i Java

Så du kan så og si velge hvilket språk du selv kan best og trives med.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Java er jo et språk som i stor grad rett og slett kan sidesettes.

Hvilket språk er ifølge dere Fremtidsrettet?

9104637[/snapback]

Å sidesette java :hrm:

Java kan dog argumenteres å være "treigt" grunnet at koden "tolkes" underveis, men platformuavhengigheten gjørt at java bare blir mer og mer brukt. Java er også veldig mye brukt på små mobile enehter som mobiltelefoner osv. Vi kommer bare til å lage flere og flere slike "små pcer" og at java kommer til å få en betydelig rolle kan en ikke utelukke.

At java har rykte på å være "treigt" har også blitt motbevist flere ganger, så å sidesette et så mye brukt språk som java blir jo helt feil.

Som torrent klient språk er dog kanksje ikke java førstevalg. Men hvorfor lage sin egen når det finnes så mange bra torrent-klienter tilpasset det ene og det andre på markedet allerede ?

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg tenker på dette er fordi det hadde vært et morsomt prosjekt hvor jeg vil måtte tilegne meg mye kunnskap og streve litt.

Java er som du sier en uavhengig plattform som er mye brukt i blant mobile enheter.

Dette har du helt rett i. Det betviler jeg ikke i det hele tatt

Og når jeg tenker på et fremskrittstettet programmeringspråk så ser jeg ikke helt potensiellet i java ennå java er stort og utbredt men jeg ser ikke helt potensiellet i java ennå.

Jeg synes at java nesten er litt grisekoding når jeg feks tar meg en sjelden tur innom runescape.com

Husk at dette er min mening å at jeg ikke har noen kunnskap innen koding så jeg snakker ut ifra mine egne meninger.

Jeg kan sikkert dra mange feile beslutninger i og med at jeg aldri har kodet noe eller lest en eneste slik bok.

Det eneste jeg har lest var en windows server 2003 dummy bok på engelsk i forbindelse med lite å gjøre på "Jobbskyggingsdagen" vi hadde for ikke så lenge siden.

Det hadde vært veldig morsomt for meg trass i min unge alder å lære noe nytt og gi meg selv en skikkelig utfordring i og med at jeg er interessert i å optimere alle datamaskinene jeg har både på komponenter og konfigureringer med feks. mange programmer.

Gief me Sum Space

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Det er alltid like kjekt når noen spør "hvordan lager man et program?".

Haha. :D

Jeg starter med et lite sukk, og begynner å forklare.

Snakker med mange folk blandet annet på jobb og på skolen, mange lurer.

:wee:

Jeg ville valgt C++, et godt start-sted så sant du ikke jobber med det og "tid" er et problem.

Endret av Frysning
Lenke til kommentar

Vil ikkje sei Java er verken akterutseilt eller gamaldags.

Forstår heller ikkje kva du meiner med grisekode i java, runescape er eit onlinespel så har du lasta ned kildekoden og kikka på den eller noko? for Java er kompilert kode (maskinlesbar) og ikkje lesbar for mennesker.

Har kanskje ein mistanke til at du tenker på javascript, noko som er noko heilt anna enn Java.

Java -> applikasjonsspråk, som er plattformuavhegig. Finnes i ulike rammeverksversjoner (ME, EE og standard)

JavaScript -> Scriptspråk som brukes frontend i websider.

EDIT:

Når det gjelder startspråk kan C++ vere litt tungt, Java bygger mykje strukturmessig på det same men i litt meir moderne form.

Eventuelt leike seg med C#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...