Gå til innhold

Bytte ut til nyere pc/deler[edit: haster litt]

Anbefalte innlegg

Ja, jeg skal nå ha meg no nytt stæsj inni denna maskina.

Tenkte jeg skulle vente med å kjøpe det, iogmed at jeg venter litt på age of conan også, og prisen kan ha gått ned osv innen den tid.

Det jeg har nå:

Hovedkort

CPU type AMD Athlon 64, 2400 MHz (12 x 200) 3800+

Hovedkort MSI K8N Neo2 Series (MS-7025) (5 PCI, 1 AGP, 4 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN)

Hovedkort chipset nVIDIA nForce3 250, AMD Hammer

System minne 1024 Mb (PC3200 DDR SDRAM)

Skjerm

Skjermkort RADEON 9800 XT (Omega 3.8.252) (128 Mb)

Skjermkort RADEON 9800 XT Secondary (Omega 3.8.252) (128 Mb)

3D kort ATI Radeon 9800 XT (R360)

Skjerm Plug and Play-skjerm [NoDB] (HMEY906616)

Er litt lat så jeg tok bare copy paste fra everest, om noen lurte.

Prisklasse: ikke helt sikker, men foreløpig er det sånn oppimot 7000 kr

Skjermkortet er veldig gammalt, så det er jeg så pisslei nå :p

Litt hjelp hadde blitt satt pris på, iogmed at jeg aldri har satt meg helt inni det med hardware ( litt ironisk med tanke på forumet jeg sitterpå :p )

Edit: Ok nå begynner det i bunn og grunn å haste en smule.

For rundt 3 minutter siden så blei pcn min så mye stillere.

Jeg sjekka innin, og der hadde vifta på skjermkortet stoppa.

Så skrudde skjermen seg av :p

Nå bråker vifta som en okse i parretida. Når den i det heletatt går, da.

Foreløpig har jeg bare 4000 på meg, men jeg syns det blir litt dumt å bare kjøpe et nytt skjermkort, når jeg burde bytte ut hele innholdet ca som sagt ovenfor her.

Endret av Shikaru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal bruke 7000 er det mye bedre å bygge en ny maskin enn å oppgradere den gamle der. Det er gammel CPU-sokkel, gammel skjermkortstandard og gammelt minne, som det er lite smart å skaffe nå. Du bør heller sikte på en ny maskin. Du kan vel få sånn ca dette for 7000 kr, tror jeg (bare et forslag):

-Core 2 Duo E6400/6300 eller Athlon 64 X2 6000+ AM2

-GeForce 8600GTS eller ATi Radeon 2600

-2GB DDR2 billigminne

-Ganske overklokkingsvillig hovedkort for LGA775 eller AM2. Du kan vurdere microATX om du vil ha en liten og nett maskin.

Lenke til kommentar

Om du har 4k kommer du litt i ingenmannsland dersom HK bruker AGP, og du vil ha PCIe. Da blir det raskt alt eller ingenting. Hadde skjermkort vært PCIe på ditt gamle HK, ville det kunne gå greit med 8800 GTS til gammelt oppsett så lenge PSU taklet det. Da ville du nok fått grei ytelse i de fleste spill, + noe å se fram til når du kastet ut resten til fordel for E6750 eller noe

Lenke til kommentar

Ja, det med penger er jo et lite problem.

Men jeg kunne muligens låne penger av en kar jeg kjenner.

Får høre mer av han seinere i dag, om jeg kan eller ikke, men om jeg kan, vil prisklassen bli på rundt 7000 kr, som i starten.

Det 8800 GTS kortet frister bare mer og mer :p

Lenke til kommentar

Ser ingen nytte i å oppgradere til noe annet en DirectX 10 grafikk kort idag. Da trådstarter skal spille Age og Conan. Vil jeg tro DirectX 10 kommer til litt nytte.

Men igjen kommer til litt ann på hva du ser etter. Skal du spille Age of Conen i en flott og behagelig standard. Kreves det nok at du oppgrader litt ja :p Da du burde oppgradere til PCI-Express. Med andre ord, må du skifte ut omtrent alt for en evt. oppdatering.

Selvfølgelig finner du sikkert noen hovedkort med støtte for AGP. Men vil ikke anbefale det da du har valgt å oppgradere PC-en.

Det du da måtte trenge, er hovedkort, CPU, minne, skjermkort. Disse kan du sikkert finne til rundt 5.000,- eller 6.000,-. Eller i verstefall, kan vi sikkert på presset ned prisen til rundt 4.000,-.

Kom gjerne tilbake med hvor mye du kunne låne av kompisen din. Selv om jeg anbefaler deg å ikke sette deg selv i gjeld til andre.

Lenke til kommentar

Om han sitter med XP er det uansett tull å oppgradere til et 8600 / X2600 for å spille Age of Conan. X1950 Pro koster det samme og yter bedre, og med XP er det pdd ikke DX10 uansett.

CPU og skjermkort kommer på rundt 3.8-4k (E6750 og 8800 GTS 320 MB)

Trenger han PSU i tillegg ville jeg lagt inn 700-1000 der også. Da mangler kun minnet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...