Gå til innhold

Trenger litt hjelp til å overklokke CPU

Izex

Anbefalte innlegg

Nå har jeg prøvd en god del fram og tilbake og er lei av å få BISO kræsj å måtte jumper resette den hele tiden. Er det noen kan vise noen gode forslag for stepping opp - har default setting nå 133x15=2ghz 1,65V på CPU og den er 40'C idle.

Hva skal minnet stå på for beste ytelse, By speed eller Sync? ellers så er det bare masse % tall.

Har overklokka før men denne BIOS'en var en smule mere avansert og vrien :roll:

Har det som er i signaturen (XP2400=2ghz default)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mmm m, merka d du :-? hehe...hadde jeg vært noe bedre i engelsk hadde jeg regga meg på no storforum og gnålt der menmen...

Sitter med kalkulator og tuner multiplyer ganger med fsb, men ofte messer mine kalkulasjoner opp biosen selv om de gir bra tall i teorien...hva er galt med 8*166=2324mhz for eksempel..ikke f at det funker så da er det bios reset, kjedelig. :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

altså, øke fsb er ikke akkurat den beste måten for å klokke et amd system...

dette grunnet amd hovedkort ikke har agppci lock..

intel systemer - fbs økning

amd systemer - multiplier :)

Lenke til kommentar

Så grov klokke først med multiplyer og fin tune med fsb etter? eeh hmm...har liksom valget 100 133 166 og manuell fra 100-200 og multiplyer da...Bør jeg klokke på 133 eller 166? ser ut som det skjer mye rart på 166, stopper opp ved booting og ber meg re configurere bios, men den kræsjer ihvertfall ikke da.

Hva bør RAM stå som - By speed eller Sync?

Lenke til kommentar
altså, øke fsb er ikke akkurat den beste måten for å klokke et amd system...

dette grunnet amd hovedkort ikke har agppci lock..

intel systemer - fbs økning

amd systemer - multiplier :)

Joda, amd hovedkort har agppci lock. Det som du bør gjøre er å låse agppci, sette minnet synkront med cpu, sette ned multiplier og få fsben høyest mulig. Ikke bare tenk på antall mhz.

Lenke til kommentar

Virker som det ligger en ny Bios der som kan løse ditt problem : > 12/31/2002 - Solved ratio adjusts fail < men legg merke til det de sier i FAQ:

> for vellykket Bios-flash må du bruke AWDFLASH.EXE v8.22a eller nyere. Eldre versjoner vil ødelegge BIOS og etterlate et dødt hovedkort <

Epox selger nye biosbrikker ( se nederst på FAQ-siden er eget formular ).

Det er også notis om nVidia-drivere ( nForce ) for de som bruker WinXP: installer Service Pack 1 FØR disse driverne, ellers vil du miste støtte for USB 2.0 og nVidia IDE.

For alle Windows: USB tastatur/mus disables under installasjon av nVidia driverpakken, bruk PS/2 til installasjonen. Løsning for WinXP: http://support.microsoft.com/default.aspx?...b;en-us;Q314634

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe ekspert på oc, men har fått noen tips jeg har prøvd på mitt eget system.

Her er hva jeg har gjort:

FSB: 180 mhz

Multiplier: 11x

vCore: 1,65v

Ram: 2 x 256mb PC2700 DDR CL2.5

Ram settings: 2-3-3-6

syncmode: yes

voltages: standard

Sandra benchmarks:

RAM Int Buffered 2716 MB/s

RAM Float Buffered 2544 MB/s

3DMark 2001SE: 1024 x 768 32bit: 11300 / 1024 x 768 16bit: 11800

Ble anbefalt å starte lavt med multiplier for å se hvor høyt man kan kjøre den. Starter du for høyt er det mulig at det er cpu'en som setter begrensingen. Skal selv prøve 9 x 185 osv senere.

Ble også tipset om at klokkefrekvenser over 2,2 krever økning av vCore spenning, med følgende økt varmeutvikling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...