Gå til innhold

Aspect Ratio på film - Lærte noe nytt idag.

TwiiK

Anbefalte innlegg

Jeg surfet litt rundt på forskjellige forum idag og kom over en tråd som gjorde meg betraktelig smartere hva aspect ratios angår. :p

Nå må jeg finne ut om dette var "duh" almenn kunnskap eller om jeg faktisk har blitt litt smartere enn mannen i gata.

Filmer på kino vises i forholdet 2.35:1, dvs. at bildet er 2.35 ganger lengre enn det er høyt. Dette omtales som "Orginal Aspect Ratio" eller OAR. Blu-Ray og HD-DVD har også såvidt jeg vet dette størrelsesforholdet på filmene. Dermed blir det å se film fra disse mediene som å se film på kino. Man ser ikke noe mer eller noe mindre.

Men DVD,VHS og film på tv [både vanlig film og HDfilm (i land med hd-filmkanaler)] har enten størrelsesforholdet 4:3(1.33:1) eller 16:9(1.77:1). Det jeg trodde og forhåpentligvis mange andre :p var at de da bare skalerte opp den orginale filmen (størrelsesforhold 2.35:1) til enten 4:3 eller 16:9. Er klar over at det å skalere opp noe så mye ville gått veldig ut over kvaliteten, men jeg trodde de gjorde det slik. Sikkert på en fancy hollywood-måte. :p

Det jeg imidlertid lærte idag var at de som regel filmer filmen i en aspect ratio, la oss si 1:1, og så cropper de den til aspect ratioen 2.35:1 for kino. Og når de så lanserer filmen på dvd eller lignende så cropper de det til 1.33:1 eller 1.77:1. Dermed får man se mye mer over og under bildet dersom man ser filmen hjemme kontra det å se den på kino.

Grunnen til at jeg kom over dette var at jeg la merke til at mange filmelskere foretrakk filmer på Blu-ray og HD-DVD pga OAR istedenfor å se de på HD-filmkanalen sin der aspectet er 16:9. Dette for å se filmen slik regissøren ville det. Men jeg hater svarte felt over og under bildet og trodde jeg ville slippe det nå som widescreen er så vanlig. Så feil kan man ta. :p

Her fant jeg noen geniale eksempler på hvordan dette kan ødelegge en film:

Widescreen.org

Her kan du se hvor mye mer man kan se på en tven kontra kinoen:

wikipedia

Synes dette var litt artig å lese om. Er jeg Captain Obvious som lager denne tråden eller var dette litt artig informasjon for noen andre også? :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns dette var flott informasjon du kom med. Garantert mange som ikke visste eller veit nok om dette fra før. Alltid bra med en informerende tråd (så får vi se om det er faktafeil på gang, hvis andre kommer med sin kunnskap). Godt tiltak :thumbup:

Lenke til kommentar

Du forklarer det veldig rotete/innviklet/feil spør du meg.

Filmer på kino vises i forholdet 2.35:1, dvs. at bildet er 2.35 ganger lengre enn det er høyt. Dette omtales som "Orginal Aspect Ratio" eller OAR. Blu-Ray og HD-DVD har også såvidt jeg vet dette størrelsesforholdet på filmene. Dermed blir det å se film fra disse mediene som å se film på kino. Man ser ikke noe mer eller noe mindre.

Filmer vises på kino i andre bildeforhold også, bl.a. 1.85:1 (se LarsP sin post for andre ratioer), ikke bare 2.35:1. Og DVD, Blu-Ray og HD DVD har heller ikke kun 2.35:1. Når det gjelder DVD, lagres all bildeinformasjon i en 1.33:1 oppløsning (NTSC: 720×480 eller PAL: 720×576), og hvorpå enten DVD-spiller eller TV-skjerm skalerer bildet om det er lagret anamorfisk. For Blu-Ray eller HD DVD lagres bildet i sin reelle oppløsning. Den som har lyst så må de gjerne lage en mer detaljert informasjonspost.

Lenke til kommentar
Filmer på kino vises i forholdet 2.35:1, dvs. at bildet er 2.35 ganger lengre enn det er høyt. Dette omtales som "Orginal Aspect Ratio" eller OAR.

OAR er den originale AR-en (norsk ord?) til kinofilmen, men den er ikke nødvendigvis 2.35:1. Enkelte filmer er f.eks. 1.85:1 eller til og med 4:3.

Men DVD,VHS og film på tv [både vanlig film og HDfilm (i land med hd-filmkanaler)] har enten størrelsesforholdet 4:3(1.33:1) eller 16:9(1.77:1).

DVD-filmer er er som regel OAR. På TV er det imidlertid mye luguber cropping.

Det jeg trodde og forhåpentligvis mange andre  :p var at de da bare skalerte opp den orginale filmen (størrelsesforhold 2.35:1) til enten 4:3 eller 16:9. Er klar over at det å skalere opp noe så mye ville gått veldig ut over kvaliteten, men jeg trodde de gjorde det slik. Sikkert på en fancy hollywood-måte. :p

Det er teknisk umulig å endre AR uten å forvrenge proporsjonene eller kutte bort noe.

Det jeg imidlertid lærte idag var at de som regel filmer filmen i en aspect ratio, la oss si 1:1, og så cropper de den til aspect ratioen 2.35:1 for kino.

Enkelte filmer kan sendes på TV i det med et bilde "større" enn det tiltenkte kinoformatet, dette kalles open matte og kan føre til at ting som ikke skulle vises på filmen kommer med likevel (f.eks mikrofoner eller annet utstyr). Det er imidlertid ikke alle filmer som skytes slik, man kan f.eks. bruke anamorfisk 35mm.

Edit: Jeg ser nå at du har med noe av dette i linkene dine.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...