Gå til innhold

Canon eos 400d vs Nikon d40x

Anbefalte innlegg

Hum.. da svinner argumentene litt vekk igjen. Ser absolutt poenget med at mange fokuspunkter sjeldent brukes, spesielt da han jeg snakket med selv innrømte at han selv brukte punktet i midten selv : p

Og hvis verken D40x eller 400D har bildestabilisator i kameraet er jo ikke det noe argument. Hvor viktig er egentlig en bildestabilisator ? Sitter det bildestabilisator i kit-linsene ?

Edit: typoo

Endret av Rymored
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hum.. da svinner argumentene litt vekk igjen. Ser absolutt poenget med at mange fokuspunkter sjeldent brukes, spesielt da han jeg snakket med selv innrømte at han selv brukte punktet i midten selv : p

Og hvis verken D40x eller 400D har bildestabilisator i kameraet er jo ikke det noe argument. Hvor viktig er egentlig en bildestabilisator ? Sitter det bildestabilisator i kit-linsene ?

Edit: typoo

9099289[/snapback]

Kit-linsene er laget for å være en billigst mulig løsning, og inneholder derfor ikke bildestabilisator. Det er mest fornuftig på teleobjektiver (sterke zoomobjektiver), der selv små håndbevegelser blir ganske dramatiske på teleenden (maks zoom).

Nikons billigste alternativ er et 55-200 VR til ca. 2500 kroner. De har også en 70-300 VR til rundt 6000 eller et 18-200 VR for et "alt-i-ett" objektiv til omtrent samme prisen.

Canons billigste alternativ er 75-300 IS til ca. 5500 kroner. I de lavere brennviddeområder har Canon et 17-85 IS. Husker ikke eksakt pris nå, men det ligger vel på 5-6000 kroner.

Lenke til kommentar
Forresten noe jeg burde vite i forhold til dette med Autofokus ? Regner med at kit-linsene på D40x støtter dette ? Er det noe forskjell på D40x sin autofokusfunksjon og 400Ds ?

9099359[/snapback]

Ja, kitobjektivet til D40x har autofokus i objektivet. Alle objektiver lansert av Nikon de siste 3-4 (4-5?) årene har AF-S teknologi, altså med autofokus i selve objektivet, og disse fungerer med autofokus på D40x.

Canon på sin side, har alltid laget objektiver med autofokus innebygget, men med mindre du vurderer å kjøpe en masse objektiver på bruktmarkedet, eller fastoptikk, har det liten betydning om du velger D40x eller 400D.

Lenke til kommentar
Takker for raske og konkrete svar : ) Tør jeg spørre hva du selv har, og evt. ville valgt om det stod mellom disse ?

9099393[/snapback]

Jeg har Nikon D70s selv, og er fornøyd med dette. Ville derfor ikke valgt noen av de du vurderer :) Men fra spøk til alvor... velg det kameraet du synes passer best i hendene dine. Når de er så like ellers, så er det det som teller mest.

Ellers enig med Linuxguru... du kan jo vurdere D40, hvor største forskjell er at det har 6 megapiksler og ikke 10 (du ser ikke forskjell før du kommer opp i over A3 størrelse) og pengene du sparer kan du legge i bedre optikk. Bedre optikk vil gi deg mer bildekvalitet enn fire megapiksler ekstra. Men du får ikke veldig bra optikk til de 1500-2000 kronene du sparer, så da må du evt. legge litt ekstra i det. Og da kan man jo snart begynne å vurdere D80 med 18-70 i stedet. Er vanskelig det her skjønner du :)

Lenke til kommentar

hehe.. var vist ikke greit dette, nei. Det som gjør ting ekstra vanskelig er jo at jeg får med mer på 400D, selv om det jo ligger litt dårligere i hånda.

Eos 400D

Praktisk ryggsekk

2gb minnebrikke

Kit-linse

Cashback (650,-)

D40x

Upraktisk skulderbagg

1gb treg minnebrikke

Kit-linse

Det skal jo samtidig nevnes at jeg ikke har råd til å bytte linsen før ferie, så jeg er nødt til å nøye meg med kit-linsen en liten stund. Sydenferie og kamera spiser opp hele "busjettet" : /

Nettopp derfor virker D40x som et godt alternativ, da denne har fått bedre kritikk på kit-linsen. Kommer nok aldri til å bli enig med meg selv, så det beste vil sikkert være å kaste en mynt og la gudene avgjøre : p

Lenke til kommentar

Om du kjøper D40 eller D40x fra i morgen, får du igjen opp ti 720 kroner (eller noe rundt der ihvertfall) i Nikons nye Cashback-kampanje.

At kit-objektivet er bra, er veldig viktig om du må nøye deg med denne en periode. Objektivet et et av de aller viktigste delene på et kamera.

For å prøve å hjelpe deg... hvilke minnebrikker følger med de forskjellige kameraene? Ikke sikkert du trenger raskere enn det som følger med Nikon'en.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

En kjapp titt på lageret avslørte at med D40x følger det med en 1GB sandisk vanlig SD-brikke. I kit-pakken til Eos 400D følger det med en Ultra II 2GB-brikke.

Så forresten at Expert (der jeg jobber) har annonsert Cashback f.o.m. idag, så da begynner det å virke som et godt valg altså.

Lenke til kommentar

Nei, det koster ikke så mye at det bør være avgjørende :) Vanlig SD er uansett raskt nok og bra nok (så lenge det er Sandisk) med mindre du vil bedrive mye seriefotografering. Eneste ulempen da, er at det tar litt lenger tid å overføre bildene til PC'n.

Angående ryggsekk og bag... vil ikke en ryggsekk være litt vel mye kun for 400D med 18-55? Hvis det er Canons originale ryggsekk, så er den STOR. Da er det bedre å investere i en Lowepro TLZ Mini til 250-300 kroner uansett. Den er genial i størrelse til både D40(x) kit og 400D kit.

Lenke til kommentar

Du har sikkert rett, min tanke var at en sekk sikkert er mer praktisk å dra på enn en bag - ettersom den bare kan henge på ryggen.

Men det er jo selvfølgelig ingenting i veien for å ha en sekk alikevel, og ha baggen med kamera i sekken når behovet er der ; )

Takker i allefall for gode råd. Valget faller nok på D40x-kamera, ettersom jeg har behov for en god kit-linse de(n) første måneden(e). Argumenter som flere fokuspunkter og autofokus og bildestabilisator i kamerahuset på EOS 400D ble raskt avvist eller stemplet "Unødvendig" - så da bør jeg jo velge den som er best i hånden og samtidig er billigst.

Lenke til kommentar

Så lenge du bare har ett objektiv, er vel en "snutebag" det enkleste.

Når du begynner å få en liten samling av objektiver kan det vel være greit med en sekk med rom for flere linser, men en snutebag er likevel greitt å ha i bakhånd, til dager der du bare vil gjøre "walk-around" med ett objektiv.

Så jeg ville begynnt med en snutebag, og kjøpt til en sekk senere nå du har behov for det. Det er uansett kjekt å ha begge deler...

Lenke til kommentar

For 2199 så får du Nikon 55-200 VR på bestbuy.no, som er Expert sin nettbutikk. Dette er ca det du sparer på å velge D40 fremfor D40x. Da har du dekt alt fra 18 - 200 mm.

Når det gjelder sekker/vesker, så er min erfaring at du _aldri_ velger riktig første eller kanskje til og med andre gang - nettopp fordi du ikke vet hva du trenger. Jeg kjøpte først en sekk, en Tamrac Explorer 6. Men det er jo idiotisk i bruk fordi du må ta av sekken før du kan fiske noe ut fra den.

Deretter brukte jeg en enkel snutebag, men der fikk man jo ikke med noe ekstrautstyr. Så nå har jeg endt opp med en LoewePro Off Trail 2, og denne er jeg veldig godt fornøyd med så langt (helt til jeg oppdager noe annet som er bedre) :-D

Jeg vet ikke hvilke vesker som sendes med på slike pakketilbud jeg, men innbiller meg at det er billigste sort?

Så forøvrig at Japan Photo hadde introduksjonstilbud på Case Logic nå, med snutebag til 299 med plass til tilbehør og en sekk med plass til både objektiver, kamera og PC til 799. Det kjekke med sekken, var at både kamera og linser hadde egne lommer for hurtig tilgang. Jeg vil muligens bytte ut min Tamrac med denne sekken, da det er kjekt å få med alt du trenger i en sekk på turer. Kanskje verdt å vurdere?

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar

LowePro sin Top Load Zoom serie er i hvert fall kjekk... Når jeg var på ferie nylig så gadd jeg ikke å dra med meg alt utstyret, så jeg tok bare med meg kamera med 18-135 kitobjektiv, et ekstra batteri, noen ekstra minnekort og litt rengjøringsutstyr (mikrofiberklut og blåsebelg). Alt sammen gikk helt greit nedi en Top Load Zoom 1, og holdt i lange baner til to ukers ferie.

Lenke til kommentar
Du har sikkert rett, min tanke var at en sekk sikkert er mer praktisk å dra på enn en bag - ettersom den bare kan henge på ryggen.
Nja, er vel smak og behag kanskje? Men jeg synes det er slit å måtte ta av meg sekken, legge den ned, dra glidelåsen aldri så langt for å få åpnet den helt, løfte lokket, ta ut kameraet og evt. henge på meg sekken igjen.

Med en enkel bag som henger fint over skulderen, halvveis på ryggen om du vil, drar du en kort glidelås til siden, åpner lokket og løfter kameraet ut. Bagen kan henge på skulderen under hele denne operasjonen, og kan fortsatt det mens kameraet henger rundt halsen.

Ofte har jeg ikke med meg bag i det hele tatt på små turer, om jeg vet at jeg kommer til å ta en del bilder. At kameraet ligger i en bag, kan gjøre at kameraet er skuddklart litt for sent i visse situasjoner, og at jeg ikke gidder å dra opp kameraet for en liten ting som jeg senere tenker at kunne vært artig å tatt bilde av.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
I siste "digital foto" skriver de i testen av Nikon D40x at D40 har litt bedre bildekvalitet enn 400D og D40x har litt bedre bildekvalitet enn D40.

Bør selvsagt taes med en klype eller to med salt.

9103058[/snapback]

En saltbøsse, tipper jeg at vi kan si.

Tviler likevel ikke på at det kan være sant, men det vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...