LindaLinda Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hvilket et best? Jeg har Canon og svigerfar Nikon, så jeg trenger noe å slå i bordet med. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hvilket et best? Jeg har Canon og svigerfar Nikon, så jeg trenger noe å slå i bordet med. 9095123[/snapback] Du har ingenting å slå i bordet med. Hilsen fornøyd Canon-bruker. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hva legger du i "best"? Det er to kameramodeller med litt forskjellig ytelse på forskjellige områder, men stort sett jevnbyrdig bildekvalitet. Hva som er best å bruke kommer an på personlig preferanse. Lenke til kommentar
LindaLinda Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 He he, dette var bare for gøy, for å ha noe å erte svigerfar med. Finnes det noen tester som sammenlinkner disse to? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Tviler. EOS 400D er såpass mye eldre enn D40x at jeg tror ikke noen har giddet å skrive et sammenligningsreview av dem. Du kan eventuelt se på Side-by-side-sammenligning på dpreview, men det sier mest om hvilke features de to modellene har, og de er som sagt stort sett like. De eneste forskjellene du virkelig merker er i brukergrensesnitt og ergonomi, og der er det ærlig talt så mye personlige preferanser som kommer inn i bildet at det er umulig å utrope en av modellene som "best". Lenke til kommentar
Rymored Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Artig at det skulle komme opp en slik problemstilling, da jeg står i butikk og heller mellom det ene eller det andre. Noen som har prøvd begge, og kan oppsummere noen fordeler / ulemper ene eller andre veien ? Er ganske så fersk, og har etter mye frem og tilbake blitt anbafalt disse jevnt mye. Alle tanker hadde hjulpet : ) Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Rymored: Hvilken liker du best å holde i? Velg den. Lenke til kommentar
LindaLinda Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Jeg har ikke holdt Nikon, men Canon passer ihvertfall meg godt, som har små hender. Jeg vet ikke om dette har noe å si for deg. Endret 18. juli 2007 av LindaLinda Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Canon begynner på C og Nikon på N. Ettersom C kommer før N i alfabetet, så må jo Canon være best! Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Rymored: Hvilken liker du best å holde i? Velg den. 9095384[/snapback] Det er et godt råd, ettersom alle kameraene i dag er mer enn gode nok; så du kan like gjerne la ergonomi, og magefølelse styre valget ditt. Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Canon begynner på C og Nikon på N. Ettersom C kommer før N i alfabetet, så må jo Canon være best! 9095394[/snapback] Jeg trodde alle visste at det er Ken Rockwell som bestemmer om et kamera får Canon eller Nikon-badge. Han får alle nye kameraer til test, og de han syns er best får Nikon-navnet, mens de mindre gode blir Canon. Om de ikke holder mål overhode, blir de noe som kalles "Pentax". Det er helt sant. Edit: rettet stygg grammatisk feil i dette viktige debattinnlegget Endret 18. juli 2007 av Anew Lenke til kommentar
Rymored Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Magefølelsen peker mot D40x'n, da denne var langt mer behagelig å holde. Dessuten er den littegranne lettere, noe jeg tror vil bli viktig for at jeg skal gidde å dra på den. Elsker enkle råd, så spørs om ikke ting fort faller i rettning av D40x'n : ) Endret 18. juli 2007 av Rymored Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Det enkle er ofte det beste. Ihvertfall når du spør om Canon vs Nikon på dette forumet... Om vi skal gå i dybden begynner vi bare å sloss.... Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Om vi skal gå i dybden begynner vi bare å sloss.... 9095690[/snapback] I den prisklassen vi snakker om her er det uansett ikke noen vits i å gå i dybden... det er ikke noen merkbare forskjeller i bildekvalitet og teknisk ytelse mellom de fleste modellene under 10000. Skal du opp på proffnivå er det et poeng å se på findetaljene og se hvilken leverandør som har best ytelse på det området du er interessert i, men for en amatørfotograf har de små forskjellene mellom de forskjellige produsentenes modeller lite å si i praktisk bruk. Da er det mye viktigere at man trives med kameraet man har valgt, og da er det brukergrensesnitt (knapper, hjul, søker og skjerm) og ergonomi som virkelig spiller en rolle. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hvilket et best? Jeg har Canon og svigerfar Nikon, så jeg trenger noe å slå i bordet med. 9095123[/snapback] Hehe... vil ikke si at det er så farlig. Du mener Canon er best, og han liker sikkert Nikon best. Du behøver dog ikke være redd for at Nikon er så mye bedre enn Canon, akkurat som han kan være trygg på akkurat det motsatte. Vær fornøyd med det du har du. Det eneste som er trist, er at du og svigerfaren din ikke kan byttelåne objektiver... men om dere begge bare har f.eks kitobjektivet, så er det jo ikke noe å tenke på uansett. Til de som skal kjøpe kamera for første gang... velg det du liker best selv... enkelt og greit Det er så individuelt at du ikke må tenke på å høre på tester, oss på forumet eller selverklærte fotoeksperter blant familie og venner. Forskjellene i bildekvalitet, funksjonalitet og ytelse er så mye mindre enn forskjellen i ergonomi, at det faktisk er nettopp ergonomien som bør telle. Og da snakker jeg ikke bare om Canon vs. Nikon, men drar inn Olympus, Pentax, Samsung og Sony i samme slengen Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Det er bare å slå begge kamearaene i bordet, så finner du ut hvem som er best. Lenke til kommentar
Rymored Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hum.. hadde egentlig bestemt meg for D40x'n, men så begynte noen å snakke om to ting - som fikk meg til å tenke meg om: - Flere fokuspunkter på 400D - Bildestabilisator innebygget i kamera på 400D Som dere kanskje forstår kommer disse tankene fra noen som allerede har valgt 400D, så jeg tar ikke alt for god fisk. Vil disse forskjellene være vesentlig ? F.eks. ved kjøp av ny linse. Hvor viktig er dette med bildestabilisator ? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 For det første, bildepunkter er oftest noe ræl. De fleste går over til å kun bruke det i midten til slutt. For det andre har ikke 400D bildestabilisator innebygd i kamera. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Som PMnormal sier... mange bildepunkter har de fleste ikke bruk for. Det er mye lettere og mye raskere å bruke fokuspunktet i midten, trykke utløseren halvveis ned, komponere og ta bildet enn å styre med knapper og hjul for å velge riktig fokuspunkt før man kan ta bildet. Og nei, 400D har så absolutt ikke bildestabilisator i kameraet. Det er vel bare Pentax K100D som har det i den klassen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå