Gå til innhold

noe som passer for nybegynnere? vant til windows.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg har en maskin stående og jeg vil teste et nytt OS, men jeg aner ikke hvilket. jeg er vant med windows og bare det. hva skal jeg velge?

9095118[/snapback]

 

 

Trenger litt mer info.

 

CPU type, hvor mye ram, hvor stor harddisk? Hvilket grafikk kort har du? Hva skal du bruke maskinen til?

Lenke til kommentar

hakke peiling på CPU bortsett fra at den er på 750 Mhz tror jeg. ram aner jeg ikke, men harddisken er på 160 GB. grafikkkort, enten t innebygde eller et annet som jeg har liggende, men det er ikke noe bra.

 

jeg skal gjøre ting som jeg gjør i windows: se film, høre på musikk, surfe.

Lenke til kommentar

min mening er at starter du men ubuntu lærer du ikke linux , du lærer ubuntu .

starter du med archlinux , slackware, gentoo eller debian lærer du linux .

 

andre distroer som etter min mening begynner å bli slike er suse , mandriva og fedora

 

har du MYE minne kjører du slackware fint på denne maskina

Endret av ogger
Lenke til kommentar
har lite lyst til å sitte med en kommandolinje.

9095457[/snapback]

 

ubuntu! glem slackware, debian, arch, gentoo og annet som diverse fanboys prøver å prakke på deg. med mindre du er interessert i masse lesing av dokumentasjon, prøving og feiling samt knoting. ogger har imidlertid et poeng, skal du virkelig lære et operativsystem kan det være lurt å kompilere gentoo selv eller installere programmer fra source i slack.

 

ubuntu er en fin, myk innføring i en ms-fri verden. prøv det du.

Lenke til kommentar
hakke peiling på CPU  bortsett fra at den er på 750 Mhz tror jeg. ram aner jeg ikke, men harddisken er på 160 GB. grafikkkort, enten t innebygde eller et annet som jeg har liggende, men det er ikke noe bra.

 

jeg skal gjøre ting som jeg gjør i windows: se film, høre på musikk, surfe.

9095275[/snapback]

 

 

Du bør ha minst 128 mb ram, helst 256. Har du under 198 mb kan du ikke bruke livecd, men må bruke alternate cd.

 

Xubuntu er den ubuntu distroen som skal kreve minst av maskien.

Lenke til kommentar
hakke peiling på CPU  bortsett fra at den er på 750 Mhz tror jeg. ram aner jeg ikke, men harddisken er på 160 GB. grafikkkort, enten t innebygde eller et annet som jeg har liggende, men det er ikke noe bra.

 

jeg skal gjøre ting som jeg gjør i windows: se film, høre på musikk, surfe.

9095275[/snapback]

 

 

Du bør ha minst 128 mb ram, helst 256. Har du under 198 mb kan du ikke bruke livecd, men må bruke alternate cd.

 

Xubuntu er den ubuntu distroen som skal kreve minst av maskien.

9099094[/snapback]

 

7,04 krever hvist 256mb ram for livecd igjenn. 6.10 krevde 198mb ram for livecd. jaja, samme kan det være. Ser ut som trådstarter må nøye seg med alternate CD hvis han skal prøve *buntu. Xubuntu anbefales kanskje da. Eller noen av *box variantene av ubuntu.

 

@ogger, Godt poeng det der med å lære ubuntu vs lære linux. Tror det stemmer på en prikk men det finnes også gråsoner. Mange må starte på basic og opparbeide seg en hviss kunnskap for å så gå over på de litt mer avanserte distroene, mens andre igjenn begynner rett på metallet (avanserte distoene). Ubuntu er fortsatt min favoritt.

Lenke til kommentar
ubuntu-7.04-desktop-i386.iso.torrent eller ubuntu-7.04-alternate-amd64.iso.torrent

 

jeg tror det er noe intel greier i den maskinen, ja det står intel pentium III

 

så hva skal jeg velge? aner ikke hva i386 er for noe.

9105787[/snapback]

 

AMD64 er kun for amd prosessorer som er 64 bit, i386 er for alle datamaskiner og det eneste valget for maskiner med intel prosessorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...