øyvind78 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Har et Sigma 18-50/2,8 sammen med et 400D. Har lest mye om diverse problemer med dette objektivet. Hvilke feil er det som går igjen på dette objektivet, og hvordan får man sjekket ut dette? Finnes det en type test man kan gjøre? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Det dreier seg som oftest om bakfokus. Hvis AF gir skarpe bilder, så burde du ikke bekymre deg noe særlig. Lenke til kommentar
andm Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hvis du ikke føler at bildene mangler den skarpheten du forventer, ikke bekymr deg. Led oppmerksomheten mot å ta bilder, og ikke tenk så mye på detaljene, som lett kan få deg altfor opphengt. Jeg vil tro du fort legger merke til om det er noe galt med objektivet ditt. Hvis du likevel vil puste lettet ut, utfør følgende to tester: Såkalt "bakfokustest" Test skarpheten ved å sette opp et detaljert motiv (mange her sverger tydeligvis til vodkaflasker), sett kameraet på et stativ, sørg for at fokus er perfekt (finjuster med manuellfokus for å være sikker), bruk fjernutløser eller utløserforsinkelse og ta flere bilder med forskjellige blenderåpninger. Ved å velge brennvidde mellom minium og maksimum, finner du sannsynligvis området der objektivet presterer best (og en blender ved F/2,8, tror jeg (min Sigma er imidlertid så godt som skarp fra F/2,8 (et par steg over, kanskje (kommer an på omstendighetene)))). Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå