Senshi Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Hehe.... Da blir det nok et dSLR på meg innen kort tid.... Likte bedre tilbud tidligere med blitz. Får man fortsatt fotokurs, og gratis rens en gang i året? Mvh Senshi Lenke til kommentar
Senshi Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Argh.... Nå klarer jeg ikke bestemme meg for om jeg skal kjøpe D40 eller D40X. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 hvorfor ikke ta den nyere versjonen? 10mpix kjekt ved tanke på croping av bilder. Men er det ikke sånn at man er noe begrenset med objectiv valg når det kommer tl d40? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 hvorfor ikke ta den nyere versjonen? 10mpix kjekt ved tanke på croping av bilder. Men er det ikke sånn at man er noe begrenset med objectiv valg når det kommer tl d40? 9108957[/snapback] Og at D40x har innebygd autofokus, mens D40 er avhengig at objektivene har autofokus innebygd.... Så har du råd til D40x, men ikke D80 burde du velge D40x. Megapixler har ikke så mye å si som autofokusen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Har D40X AF-motor? Jeg kan ta feil, men jeg trodde at den delen av kameraet var felles med lillebror D40. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Har D40X AF-motor? Jeg kan ta feil, men jeg trodde at den delen av kameraet var felles med lillebror D40. 9110891[/snapback] Kan være jeg tar feil, men har lest flere tråder her på forumet der man påstår at dette er en av fordelene med D40x. edit: Du har helt rett PMnormal fant dette nå: Auto Focus only for AF-S or AF-I lensesAs with the D40 the D40X doesn't have an built-in focus drive motor which means it can auto focus only with lenses which have their own drive motor (AF-S and AF-I lenses). The lack of a drive motor can be seen by the missing mechanical focus drive pin on the lens mount (see images below). Ville da gått for D40, for du trenger ikke 10 MP. 6,4 MP holder stort sett i de fleste tilfeller som du bruker slike entry kameraer til.... Endret 20. juli 2007 av myhken2 Lenke til kommentar
Senshi Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Damn..... Hadde akkurat bestemt meg for D40x, men så sier du dette? Er redd at jeg "vokser" fra D40 for fort, og må oppgradere om en stund. Like greit å fyre til med D80 med en gang muligens? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Damn..... Hadde akkurat bestemt meg for D40x, men så sier du dette? Er redd at jeg "vokser" fra D40 for fort, og må oppgradere om en stund. Like greit å fyre til med D80 med en gang muligens? 9111563[/snapback] Jeg synes faktisk ikke det er overkill, siden kitzoomen er den ganske skapelige 18-70. Da får man ikke nødvendigvis behov for å skifte noe før man trenger noen ekstra brennvidder, og kanskje aldri, til og med. Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Jeg tok en kjapp prissammenlikning over harrygrensa; Fotovideo har butikk også i Sverige. Pentax K10D + 16-45mm /4,0 Pris fotovideo i Norge: NOK 12 895,-inkl. mva. hvilket nå er 14 950 SEK Pris for samme kamera hos fotovideo i Sverige: SEK 11 590,-inkl. moms. Noe som nå er 10 000 NOK Hvilket gir en forskjell på ca 2900,- i blanke norske kroner Nordisk Utgave Nordisk Garanti nevner begge nettsteder. Ja, jeg synes dette er en merkverdig stor prisforskjell. Mvh N Lenke til kommentar
nomorebs Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Hvorfor i alle dager skal du vente, når det hele tiden kommer noe som er bedre og nyere hele tiden? Du lever bare én gang. Kjøp kamera, og bruk heller tiden til å fotografere istedenfor å lure på om du skal kjøpe eller ikke! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Det at man lurte på om å sitte på gjerdet som mange av oss gjorde før Nikon D70 og Canon 20D er forståelig, men i dag? Nei. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Hvilket gir en forskjell på ca 2900,- i blanke norske kroner Nordisk Utgave Nordisk Garanti nevner begge nettsteder. Ja, jeg synes dette er en merkverdig stor prisforskjell. Det er normalt for firma som vil inn på markedet, å kjøre innkjøpspriser (eller veldig nær) en stund for å skape seg en kundegruppe ved å fremstå som billigst. Etter å ha kommet godt inn på markedet, skrur man opp prisene til et nivå man må for å kunne tjene penger, da man allerede har fått rykte som "billigst". Fotovideo gjorde sikkert dette i Norge da de etablerte seg her. I Sverige er de ganske nyoppstartede, og gjør muligens samme stunt der for å gjøre seg bemerket. Ellers kan det ha med importørens priser, og avgifter å gjøre også. Lenke til kommentar
kak Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Btw; Nikon D40x kit selges nå hos Elkjøp for 5.995,-. I tillegg kommer cashback på 720,- kroner. Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Så du har rettet deg selv myhken, men jeg må bare si dette så ingen blir forvirret: Hverken D40 eller D40X har innebygget AF-motor, og krever AF-S, AF-I eller HSM objektiver for å autofokusere! Lenke til kommentar
LIAanerud Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Ble totalt utmattet etter flere ukers lesing og vurdering av div. kamera. Har i dag gitt opp å prøve og finne ut av hva som ville passet meg 100%, tror det er lettere at JEG tilpasser meg kameraet litt istedenfor... Så i dag gikk jeg på butikken og henta meg ett Nikon D70S med Nikkor 18-70 til 5999,-, så kan alle si og mene akkurat hva de vil om det! Løper nå rundt og knipser og ler, istedenfor og sitte inne å lese meg glugg ihjel om hva alle mener om de forskjellige modellene. Det må være det beste tipset som kan gis her inne - LØP OG KJØP! Man blir ikke klokere av å lese de samme postene i alle verdens forum 100 ganger. Det er alltid folk med forskjellig smak som vil gi deg varierende tilbakemeldinger! Det føles som jeg er ferdig med eksamen eller noe, jeg er utrolig lettet! Ha en fin foto-kveld, det skal jeg Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Grattis. Det er så vidt jeg har forstått et knallkamera. Kos deg. Lenke til kommentar
kak Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Gratulerer med nytt kamera, LIAanerud! Lenke til kommentar
LIAanerud Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Takk for det! Nå har jeg fått blod på tann!! Sitti nede ved elva her og tatt bilder av to bevere, hatt de på 10m! Da er det lite kjiipt å ikke kunne en dritt om blender åpning, lukketid og ISO Jeg skal lese instruksjonsbok i hele natt og tilbake i morra!! Jeg veit bildet er dårlig, men motivet syns jeg er bra.. Bever Bever2 Endret 27. juli 2007 av LIAanerud Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Om du ikke kan noe om eksponering, så drit i instruksjonsboken! Den er ikke en lærebok i foto. Last heller ned fotokompendiet, og les det i natt. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Takk for det! Nå har jeg fått blod på tann!! Sitti nede ved elva her og tatt bilder av to bevere, hatt de på 10m! Da er det lite kjiipt å ikke kunne en dritt om blender åpning, lukketid og ISO Jeg skal lese instruksjonsbok i hele natt og tilbake i morra!! 9157274[/snapback] Gratulerer med nytt utstyr. Hvis du er fornøyd med noen av bildene, så legg dem gjerne ut i bilde-kritikk avdelingen. (Bare si i fra at du er fersk som fotograf). Spander litt tid på foto-kompendiet også. Et enkelt råd; Når du går ut for å fotografere for å lære;prøv ut kun en ting av gangen - ellers så blir du bare forvirret. Start f.eks med å velge P; ta en masse bilder an en og samme ting, men med forskjellige brennvidder. Neste gang; bruk bare en brennvidde; men prøv ut A eller S programmet istedet. osv. Tom Edit: tyrkleif (og som vanlig var noen raskere ut enn meg ) Endret 27. juli 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå