pcbruker1 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hei! Jeg er multimediautvikler som tar en del bilder i butikker rundt omkring. Begynner å bli lei av å måtte fargekorrigere praktisk talt alle bildene jeg tar for å få hudtonene riktig. Dette er bilder tatt med 'ålreite' kameraer som ellers tar gode bilder utendørs, dvs. fargebalansen er i alle fall bra der. Jeg antar at lysforholdene i de fleste butikker er temmelig spesielle, med en blanding av lysrør i taket og halogen spotlys (og noen ganger kommer det også vinduslys). Dette gir et tilsynelatende kraftig og hvit lys, men kameraet ser det altså annerledes; ofte med kraftig gulstikk eller(!) blåstikk som resultat. Det er også en tendens til at autofokus 'flipper ut', da det ofte er mange kontrastrike detaljer både foran, på og bak en butikkdisk... Det presumtivt beste kameraet jeg har prøvd hittil er Nikon D80. Det funka ikke, dvs. resultatet ble ujevnt. Budsjettet for nyinnkjøp ligger rundt dette nivået, ca. 10.000. Jeg ønsker IKKE å stå lenge å fikle lenge med manuelle innstillinger for hvert bilde, det jeg ønsker er et kamera som bare virker... Er det for mye å forlange? Selvsagt kan jeg stille fokus manuelt; det er vel først og fremst en god automatisk hvitblanse jeg er ute etter. Håper noen har tips og erfaringer for denne spesielle situasjonen, og kan anbefale et kamera for meg. Det vil bli brukt omtrent bare i denne settingen, så andre egenskaper er sekundære. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Selv de dyreste modellene har problemer med hvitbalansen ved kunstig/blandet lys, og jeg vet ikke om noen modeller som er så spesielt mye bedre enn andre. Jeg anbefaler at du kjøper deg et grått ark for manuell korrigering av hvitbalansen. Da kan du ta et referansebilde av dette kortet når du starter fotograferingen på et nytt sted, og hvitbalansen skal korrigere seg automatisk. Dette tar ikke mange sekundene. Du kan også kjøpe mer fancy saker slik som http://fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=67999 , men vet ikke hvor stor forskjellen er i praksis. Når det gjelder autofokus så bør du velge et fast fokuspunkt, bruke fokuslås (ev flytte fokuspunktet i bildet), rekomponere og knipse. Det er enkelt og greit ved stasjonære motiv. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Hei du, Som han andre sa - et ark til å kalibrere hvitbalansen funker sikkert fint nok til å få til riktig hudfarge. Evt kan du kanskje bruke en bra blitz som virkelig lyser opp? Uansett - når du blander forskjellige lyskilder, så blir det aldri helt bra. Det lar seg ikke gjøre, for lyset fra vinduet har ikke samme hvitbalanse som downlight'en, og downlight'en har ikke samme hvitbalanse som en glødepære. Om du får til å kalibrere hvitbalansen via et hvitt ark, så vil iallefall ansiktet til vedkommende ha riktig hvitbalanse, men andre deler av bildet vil ha feil hvitbalanse. Når et bilde er skikkelig ødelagt pga for mange forskjellige lyskilder, så trykker jeg bare på "grayscale" først som sist.. Det går også an å være litt strategisk i hvordan du tar bildet - passe på at du ikke får inn for mange lyskilder med forskjellig hvitbalanse. Lykke til! Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Jeg ville prøvd med ekstren blits på D80 kameraet ditt. Er mange som har nevnt å justere hvitbalansen etter et grått eller hvitt ark. Dette gir gode resultater. Men problemet er at lyset inni en butikk er ujevn. Ofte blanding av dagslys fra vinduer ,lysstoffrør osv. Med en ekstren blits, så lager du det lyset du vil ha. Problem solved. Lenke til kommentar
TheCooler Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Jeg ønsker IKKE å stå lenge å fikle lenge med manuelle innstillinger for hvert bilde, det jeg ønsker er et kamera som bare virker... Er det for mye å forlange? 9094648[/snapback] Ja. Fordi et kamera rett og slett ikke vet hva slags omgivelser du er i til enhver tid. Dette må *du* fortelle kameraet. Butikker er vriene å fotografere i nettopp fordi lyset er forskjellig fra butikk til butikk - selv om det i utgangspunktet ser likt ut for øynene våre. Og har en butikk forskjellige typer lysrør (noe de ofte har ettersom de sjelden bytter alle samtidig) i taket så vil hvitbalansen variere ut i fra hvor i butikken du tar bildet. Og lysrør har i tillegg en annen fargetemperatur enn vanlige glødepærer og spotlighter. Det enkleste er nok kanskje å ta bildene i RAW og justere hvitbalansen manuelt etterpå - det tar deg ikke mange sekundene. Men du vil også da få problemer hvis det er mange ulike lyskilder innenfor motivet. Eventuelt kan du ta en måling mot en ren hvit eller grå flate (ha gjerne med noe eget) og så 'fortelle' kameraet at det skal justere hvitbalanse ut i fra det - en del kameraet har denne muligheten. Men da må du måle for hvert sted i butikken du skal ta bilde hvis det ikke er konsekvent belyst (og det er det sjelden). Endret 22. juli 2007 av TheCooler Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Gjør som de andre allerede har foreslått, ta et referansebilde i RAW og bruk egnet RAW converter for å raskt konvertere en ladning bilder med samme innstillinger. Anbefaler spesielt Capture One Pro. Ekstern blits løser ikke nødvendigvis problemet da du introduserer enda en lysstype og lett får problemer med reflekser. Lyssterk optikk eventuelt med bruk av høy ISO kan du også prøve. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Du kan også kjøpe mer fancy saker slik som http://fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=67999 , men vet ikke hvor stor forskjellen er i praksis. 9095172[/snapback] Hvorfor anbefale slike knalldyre greier, når det finnes et genialt konsept i "WhiBal"? Selv var jeg riktignok meeeget skeptisk da jeg hørte om det første gangen, men sjekket nå igjennom videoene på sidene deres. De er selgere der ja, men likevel, det er kalibrerte fargekort, og de fungerer, 100% hver gang.. Se her: http://www.whibal.com og direktelink: http://www.whibal.com/products/whibal/index.html Bla også igjennom videoene (spesielt video nr 2) og bli overbevist. Det minste kortet koster $29.95, og "special price for you my friend" hvis du kjøper alle tre størrelsene under ett er $99.95. Jeg kan sikkert slenge opp noen bilder før/etter korrigering, og som jeg har tatt selv. Til slutt, som nevnt over; skyt RAW og etterbehandle. Det er vel faktisk ikke noe alternativ.. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Ekstern blits løser ikke nødvendigvis problemet da du introduserer enda en lysstype og lett får problemer med reflekser. Lyssterk optikk eventuelt med bruk av høy ISO kan du også prøve. 9123274[/snapback] Poenget med å bruke en skikkelig blitz er å overdøve alle de andre lyskildene (som jo har forskjellig hvitbalanse). Reflekser er en reell mulighet, men den er lettere å håndtere enn hvitbalanse-kaoset. Lyssterk optikk med høy ISO vil nok ikke hjelpe i det hele tatt, forresten. Hvitbalanse er hvitbalanse, uansett f-tall og ISO. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Ekstern blits løser ikke nødvendigvis problemet da du introduserer enda en lysstype og lett får problemer med reflekser. Lyssterk optikk eventuelt med bruk av høy ISO kan du også prøve. 9123274[/snapback] Poenget med å bruke en skikkelig blitz er å overdøve alle de andre lyskildene (som jo har forskjellig hvitbalanse). Reflekser er en reell mulighet, men den er lettere å håndtere enn hvitbalanse-kaoset. Lyssterk optikk med høy ISO vil nok ikke hjelpe i det hele tatt, forresten. Hvitbalanse er hvitbalanse, uansett f-tall og ISO. 9123896[/snapback] EN skikkelig blitz har ingen mulighet til å overdøve alle de andre lyskildene. Full studiobelysning med reflektorer++ kan gjøre det. Regner med at trådstarter ønsker mest mulige realistiske bilder av butikkinteriøret med mennesker. Da vil fotografering i "naturlig" lys med korrekt justert vitbalanse være lettere å få til med lyssterk optikk for å fryse bevegelige kunder og ustø fotograf. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå