gamleerik Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Har et prosjekt på gang, hvor jeg har bruker et powersupply med 3stk L7805 for å redusere spenningen fra 12 til 5v, og gi minst 2,5A. Dette fungerer utmerket, men siden det hele går på batterier, er det et mål å få det hele så strømgjerrig som mulig. Disse tre spenningsregulatorene produserer ekstremt mye varme, og dette er jo sløsing med energi fra batteriene. Finnes det ikke en mer effektiv metode for å redusere spenningen, og samtidig kunne levere minst 2,5A? Endret 18. juli 2007 av gamleerik Lenke til kommentar
nidec Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Har et prosjekt på gang, hvor jeg har bruker et powersupply med 3stk L7805 for å redusere spenningen fra 12 til 5v, og gi minst 2,5A. Dette fungerer utmerket, men siden det hele går på batterier, er det et mål å få det hele så strømgjerrig som mulig. Disse tre spenningsregulatorene produserer ekstremt mye varme, og dette er jo sløsing med energi fra batteriene. Finnes det ikke en mer effektiv metode for å redusere spenningen, og samtidig kunne levere minst 2,5A? 9094639[/snapback] I dette tilfellet har du vel en effektivitet på ca 40%, ikke så gunstig ved batteridrift det. For å øke effektiviteten kan du bruke en svitsjet strømforsyning. F.eks. LM2676 , med den får du en effektivitet på 94%. Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 Nei, dæsken, det var kjekt.... Takk skal du ha. Får bestille meg en slik en. Lenke til kommentar
Mikkel194 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Må ikke glemme spole, diode, og alt det andre som trengs når du bestiller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå