Anki79 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Har tatt noen bilder som jeg skal prøve å fikse hvitbalansen på. Tar jpeg bilder, og har forstått at det er litt vanskelig å fikse hvitbalansen i ettertid, men at det er mulig å gjøre litt. Men hvordan? Har photoshop 7.0, så jeg trenger en fremgangsmåte for å gjøre det der. Håper dere har noen tips. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Jeg kan ikke gi deg noen "oppskrift" for hvordan du gjør det i PS, men dersom du har insett at du av og til må justere WB mv. - hvorfor bruker du fortsatt jpeg? Det er veldig lett å justere WB på jpeg i f.eks Picasa - der har du et verktøy som lar deg klikke på det som skal være hvitt, og så justeres bildet automagisk. Ulempen med å justere WB i jpeg er at du i stedet for å "omfortolke" data, slik du gjør når du justerer WB i raw, bare endrer verdier på data i jpeg - resultatet er et histogram som ser ut som en kam i stedet for en kurve - mellom "tennene" på kammen er det huller, hvor det ikke er noen data, noe som igjen fører til hakkete toneoverganger mv. Ikke bra. Dersom WB er veldig feil i jpeg, kan resultatet av WB-justering bli ganske grelt. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Har tatt noen bilder som jeg skal prøve å fikse hvitbalansen på. Tar jpeg bilder, og har forstått at det er litt vanskelig å fikse hvitbalansen i ettertid, men at det er mulig å gjøre litt. Men hvordan? Har photoshop 7.0, så jeg trenger en fremgangsmåte for å gjøre det der. Håper dere har noen tips. 9094464[/snapback] Som de andre sier - det går an å gjøre en grei jobb med picasa e.l. dersom du har et hvitt/grått referansepunkt i bildet. Det hvite i øyet funker f.eks. ofte ganske greit. Et annet alternativ er å gjøre sort-hvitt av bildet! Og jeg tipper du heretter knipser i RAW (dersom kameraet har det..) Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Layers -> new adjustment layer -> curves -> eyedropper tool Finn et hvitt/grått/sort punkt og bruk den riktige "eyedropperen". Evt. Effects -> enhance photo -> Automatic Color Balance Bruk slideren til å justere hvis den automatiske innstillingen ikke blir god. Lenke til kommentar
netrex Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Anbefaler curves. Velg så rød, grønn eller blå ettersom hvilken farge du må korrigere. Prøv å øke/senke alle tre en etter en og se hvordan det blir. Du kan gjøre det ved å enten dra øverst i streken som er der, eller midt på en plass. Om du vil fjerne et punkt du har satt inn for å prøve, drar du det bare ut av firkanten kurven er inni. Lenke til kommentar
Anki79 Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Tusen takk for svar. Skal prøve de ulike metodene, og se hva som blir best. Kameraet mitt kan ta RAW-bilder, men jeg er ennå veldig fersk, så har ikke turt å prøve meg på dette ennå. Til moderator, så synes jeg tittelen dekker det jeg er ute etter, nemmelig å fikse på hvitbalansen i et bilde. Men hvis du allikevel vil stenge tråden, så får du bare gjøre det. Endret 18. juli 2007 av Anki79 Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Stenges grunnet brudd på tre-ords-regelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg