Gå til innhold

X1950XT 512MB på Ukens Tilbud, verdt å gå for?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en 2 år gammel pc som jeg hadde tenkt til å kjøpe nytt skjermkort til etter sommeren. Hadde planer om å kjøpe et Radeon X1950PRO kort.

Men burde jeg heller slå til på denne da? Er det stor forskjell på X1950PRO og dette X1950XT 512MB hos netshop?

Strømforsyningen jeg har er en Tagan 420W, holder dette til skjermkortet?

Lenke til kommentar
hei, takker for enda flere gode tilbakemeldinger!

Vil X1900XT også klare seg greit i 1600X1200?

Har en Viewsonic 20" skjerm som gjør det svært godt i denne oppløsningen, den anbefaler også selv å kjøre spill i 1600X1200.

9108810[/snapback]

Du mener X1950XT? (Selv om det nesten er identisk med det eldre X1900XT som jeg har). Joda, du kan nok kjøre mange spill i 1600x1200. Men i nyere spill tror jeg ikke du skal regne med å kunne kjøre med noe særlig Anti Aliasing på denne oppløsningen. Men behovet for Anti Aliasing er jo ikke så stort på så høye oppløsninger uansett :) Som sagt, det er et meget bra skjermkort og til under 1500,- Kroner er det et bra kjøp.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Jeg har en 2 år gammel pc som jeg hadde tenkt til å kjøpe nytt skjermkort til etter sommeren. Hadde planer om å kjøpe et Radeon X1950PRO kort.

Men burde jeg heller slå til på denne da? Er det stor forskjell på X1950PRO og dette X1950XT 512MB hos netshop?

9109222[/snapback]

X1950XT er nok endel sterkere enn X1950Pro. XT har vel flere pipelines og høyere båndbredde. XT vil nok klare seg bedre på høye oppløsninger og AA. Men tror ikke det er noen stor forskjell.

Du kan se de tekniske forskjellene her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=332246

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

9109222[/snapback]

X1950XT er nok endel sterkere enn X1950Pro. XT har vel flere pipelines og høyere båndbredde. XT vil nok klare seg bedre på høye oppløsninger og AA. Men tror ikke det er noen stor forskjell.

Du kan se de tekniske forskjellene her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=332246

9109615[/snapback]

Ok, da hadde det jo sikkert vært smart å kjøpe dette kortet da. Men med min Tagan 420w så er det kanskje ikke mulig? Og bruker XT mer strøm enn Pro?

Lenke til kommentar

9109222[/snapback]

9109615[/snapback]

Ok, da hadde det jo sikkert vært smart å kjøpe dette kortet da. Men med min Tagan 420w så er det kanskje ikke mulig? Og bruker XT mer strøm enn Pro?

9113707[/snapback]

Vil tro at XT bruker litt mer strøm enn Pro ja. Men neppe så mye. Spørs hvor mye strømforsyningen din leverer på +12 Volten. Den bør vel kunne levere rundt 30 Ampere for X1900XT/XTX og X1950XT/XTX. Men går sikkert helt fint selv om du ikke har 30+ Ampere på +12 Volten. Du har jo en 420W strømforsyning så normalt sett skulle det jo holde.

Jeg vet jeg brukte først en 400W strømforsyning til mitt X1900XT. Denne leverte vel ca. 24 Ampere på +12 Volten og da fikk jeg en sånn høyfrekvent pipelyd av PSU når jeg belastet skjermkortet. Har verifisert selv med ATI tool at mitt ATI kort trekker over 30 Ampere på +12 Volten. Selv om jeg fikk denne pipelyden så funket det, men virket som PSU sleit. Så byttet jeg til Mist 500W som jeg hadde liggende. Denne leverer 36 Ampere på +12 Volten, og da var pipelyden borte.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Vil tro at XT bruker litt mer strøm enn Pro ja. Men neppe så mye. Spørs hvor mye strømforsyningen din leverer på +12 Volten. Den bør vel kunne levere rundt 30 Ampere for X1900XT/XTX og X1950XT/XTX. Men går sikkert helt fint selv om du ikke har 30+ Ampere på +12 Volten. Du har jo en 420W strømforsyning så normalt sett skulle det jo holde.

Jeg vet jeg brukte først en 400W strømforsyning til mitt X1900XT. Denne leverte vel ca. 24 Ampere på +12 Volten og da fikk jeg en sånn høyfrekvent pipelyd av PSU når jeg belastet skjermkortet. Har verifisert selv med ATI tool at mitt ATI kort trekker over 30 Ampere på +12 Volten. Selv om jeg fikk denne pipelyden så funket det, men virket som PSU sleit. Så byttet jeg til Mist 500W som jeg hadde liggende. Denne leverer 36 Ampere på +12 Volten, og da var pipelyden borte.

9113858[/snapback]

Det virker litt rart at et x1950XT skal trekke over 360W kontinuerlig alene, når et helt system med C2D X6800 og X1950XTX ikke trekker mer enn 245W under last (3DMark06).

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2821&p=13

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...