Ayabara Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Jeg har hatt et Canon IXUS 850 IS i noen måneder nå, og har vært bra fornøyd med det. I helga malte vi litt i leiligheten, og da jeg skulla ta før/etter-bilder med mye rette kanter ytterst i bildet la jeg merke til at det er _mye_ geometrisk forvrengning i bildene. Rette vegger blir langt fra rette på bilder, men veldig buede. Når jeg holder kameraet på høykant er forvrengningen veldig ulik på høyre og venstre side. Noen som har tilsvarende erfaringer med dette kameraet? Hvor mye forvrengning kan man forvente. Dersom det er virkelig ille, kan det da være en garantisak? Har hatt Ixus 400 og Ixus 50 tidligere, og har aldri tenkt over tilsvarende problem med disse... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) Alle små kompakte kamera med liten optikk gir forvrengning i større eller mindre grad (stort sett større, dessverre). Selv dyrere objektiver til speilrefleks har ofte dette, men stort sett ikke så ille selvsagt. Ixus 850IS har vidvinkel, noe Ixus 400 og 50 ikke har. Vidvinkel gir mer forvrengning. Zoom bittelitt inn, så du havner på omtrent samme brennvidde som Ixus 400 og 50 har som beste vidvinkel, så blir nok ikke problemet like stort. Problemet du nå får, kan være at du ikke får med hele rommet (det hadde du da heller ikke gjort med de andre Ixus modellene du nevner). Men du ser klart dette best når du tar bilder i rom, eller legger objekter med rette kanter i en av ytterkantene av bildet. Har du ikke tatt lignende bilder med de andre Ixus'ene dine, kan det være at du ikke har lagt merke til det av den grunn. Det er uansett ikke en garantisak, da det nok er slik kameraet skal være. Har du kjøpt på nettet, hadde du 14 dager på å sjekke om kameraet oppfylte dine krav. Har du kjøpt i butikk, hadde du fint muligheten til å sjekke kameraet i butikken. Endret 19. juli 2007 av Afseth Lenke til kommentar
pengolf Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Når jeg skal ta bilder med dette kameraet innendørs uten blitz, dukker det opp en hånd på skjermen. Dette betyr vel at bildet vil bli uskarpt, og det skjer med alle ISO-verdier. Er jeg nødt til å ha et fujifilm-kamera for å ta skarpe bilder innendørs uten blitz, eller? Lenke til kommentar
Ayabara Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Takk for svar. Jeg får av en eller annen grunn ikke mail når det svares på innleggene mine, så det tar litt tid før jeg svarer :-/ Nå skal jeg nok uansett skaffe meg et speilreflekskamera, så kreftene brukes på den prosessen i stedet ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå